feature Tijdens het Festival van Cannes 2004 ging Shrek 2 in premiè re. Heel Cannes zag groen van de duizenden S/irefc-oortjes, die de marketingmensen hadden uitgedeeld aan de bezoe kers van de film. Publiciteitsacties horen bij de glamour van film. De stunts zijn bedoeld om het publiek op te warmen. Welke rol spelen de bioscopen daarin? Kun je het ook over drijven? Edwin Kluft: Al die poespas hoeft voor mijn publiek niet.' Oren hebben naar goede ideeën Door Lucia Alleman Voordat Shrek 2 bij ons in première gaat hebben we eerst nog te maken met Harry Potter and the Prisoner ofAzkaban. In veel bioscopen staat al een half jaar de wegwijzer met de wijze uil de weg naar Hogwarts te wijzen. In CineMec in Ede verheugen ze zich extra op de première. Nicole Beaujean, manager publiciteit, heeft een groot feest georganiseerd. 'Op de woensdag voor de première hebben we een partijtje voor de kinderen. Er komt een tovenaar langs, we houden een wedstrijd wie de mooiste tover- hoed maakt, kinderen kunnen zich laten schminken en er is een foto graaf, die foto's maakt van de kinde ren bij de standee. Het is eigenlijk jammer dat Harry in de zomer in pre mière gaat, want de vorige twee keren konden we een mooie geheim zinnige sfeer maken met kaarsjes en fakkels.' Deze zomer voert ze een rit- tenkaart in voor mensen die het voet bal ontvluchten en zoekt ze nog een film voor haar Ladies Night. 'Dat is echt een succesnummer. Veel dames reserveren al voor de volgende Ladies Night, terwijl nog helemaal niet bekend is wat er draait.' Ook in Cuijk zetten ze met plezier een actie op. Zoals met In Oranje. Leonie van Hees van Cinema Cuijk: 'Van filmdistibuteur A-film kregen we mooie prijzenpakketten, met een cap, een CD, een voetbal, zweethandjes en vrijkaartjes van ons. We hebben met regionaal nieuwsblad De Gelder lander een wedstrijd georganiseerd waarbij we de vraag hebben gesteld: welke voetballer moet perse in het Nederlands elftal en waarom. De tien leukste inzendingen konden we met zo'n prijzenpakket belonen. Zo'n arti kel in de krant geeft veel extra publi citeit, voor de film, maar ook voor ons theater.' Eieren Edwin Kluft van CineWorld in Beverwijk bekijkt het allemaal wat nuchterder. 'Bij ons komen vooral stel len. Die willen met zijn tweeën een goede film zien. Al die poespas hoeft voor hen niet. We organiseren wel eens een actie, zoals bij de The Lord of the i?z'«g.s-marathon.Toen hebben we er een groot buffet tegenaan gegooid. Als we merchandising krij gen dan wil ik die best uitdelen. Maar met Pasen had 20th Century Fox Films een actie bedacht voor Cheaper By the Dozen, waarbij we eieren moesten verstoppen. Wie een ei vond zou een prijsje krijgen. Daar hebben we dus niet aan mee gedaan.' Kluft heeft zijn eigen methodes om het publiek warm te maken voor films. 'Wij hebben Cinesystem als reserveringssysteem via het Internet. Van alle mensen die bij ons reserve ren heb ik het e-mailadres gevraagd. Als ik mijn klanten iets nieuws wil melden stuur ik ze een e-mailtje.' Royaal De filmdistributeurs zijn scheutig met gewoon publiciteitsmateriaal, zoals affiches, banners en trailers. Maar met Shrek 2 ander promotiemateriaal zouden ze volgens sommige bioscoopmanagers wel wat royaler mogen zijn. Cinema Cuijk is een betrekkelijk kleine bios coop, die tegelijkertijd schouwburg is. Leonie van Hees:'Wij zijn geen pre mièretheater, dus ik kan mij best voor stellen dat we niet altijd de mooie spullen krijgen. Maar anderzijds komt het promotiemateriaal rechtstreeks bij mij terecht en niet in een vergeten hoekje.' UIP heeft 30.000 5/bre/fe-oortjes besteld. Dat is niet om zomaar rond te strooien. Patty Watson:'Als wij grote hoeveelheden van zulk bijzonder pro motiemateriaal vragen, dan moeten wij dat kunnen verantwoorden bij het hoofdkantoor in de VS. De gebruike lijke 100 caps niet natuurlijk, maar we hebben wel uitzonderlijke spullen gehad, zoals muismatten waar bloed uit leek te vloeien met Dawn of the Death of groene handen bij The Hulk. Dan moet er wel een bijzonde re actie op touw gezet worden, zodat dat materiaal ook goed wordt gebruikt.'Watson verzekert dat UIP altijd wel oren heeft naar goede idee ën en dat alle bioscoopmanagers haar altijd kunnen bellen. Kameel Rachel van Bommel is een door de wol geverfde marketing manager. Na RCV en A-film werkt ze sinds enkele weken bij Independent Films. Onafhankelijke filmdistributeurs. Dat betekent dat de publiciteitsafdelingen meer ruimte hebben om campagnes uit te denken, maar over minder geld beschikken. Dan komt het op inventi viteit aan. Rachel heeft wel eens met een kameel door het station van Rotterdam gewandeld om een film te promoten. Maar je kunt toch niet met een kameel bij een bioscoop aanko men? Van Bommel:'Waarom niet, bij Pathé op het Schouwburgplein was dat best heel leuk geweest. Maar je moet natuurlijk oppassen dat je niet elke film overlaadt met een reusachtige campagne. Soms moet je het subtieler aanpakken, met een boek of een CD als extraatje.' Heeft zon campagne nu echt effect? Van Bommel: 'Het is heel belangrijk als een film extra ondersteuning krijgt van de bioscoopexploitant. Wij mer ken dat vooral jongeren tussen de zestien en vierentwintig jaar extra gevoelig zijn voor publiciteitsacties. Zonder die stunts zouden veel films nooit zo groot zijn geworden.' Releases Essentieel is dat bioscoopexploitanten ruim van tevoren weten welke films er aan komen. Een titel op een relea- De websites van de filmverhuurders worden minder bezocht. De exploi tanten missen daar vaak actuele infor matie. Als uitzonderingen worden de sites van RCV, Buena Vista en UIP genoemd, die wel goed up-to-date gehouden worden. De site van Independent is nog under constructi on. Voor A-film onderzoekt Sabrina Cols als stageopdracht het gebruik van de website. Uit haar onderzoek blijkt dat het voor bioscoopexploitan ten heel belangrijk is dat de persmap pen daarop te vinden zijn. Nu worden ze meestal per post verstuurd en dan gebeurt het nog wel eens dat ze te laat bij de bioscopen aankomen. Make over Publiciteitsmensen beginnen zo'n twee a drie maanden van tevoren met het bedenken van plannetjes. Rachel van Bommel begint langzamerhand te fantaseren over Ellis in Glamourland met Linda de Mol, die op 30 septem ber uit zal gaan. Nederlandse films zijn helemaal een uitdaging voor publiciteitsmensen, omdat ze dan ook nog de cast tot hun beschikking heb ben. Van Bommel: 'Ellis is echt een film die vraagt om leuke acties. Het gaat over een vrouw die niet zoveel geluk heeft in haar leven. Zij doet selijst zegt nog niets. Niet iedereen is in de gelegenheid de films van tevo ren te zien. Leonie van Hees leest tweemaandelijks de stukjes in Holland Film Nieuws om op de hoog te te blijven. Maar daarnaast is het Internet een onmisbaar medium. De meesten gaan te rade bij IMDB, som migen bij Movieweb of Filmfocus. Edwin Kluft raadpleegt ook Box Office Mojo om te zien wat een film in Amerika heeft gedaan. mee aan een show, waarbij ze gekop peld wordt aan een miljonair. Dan blijkt hij ook nog de man van haar leven. We hebben allerlei ideeën, bij voorbeeld om iets te gaan doen met de tegenwoordige rage van make- overs en metamorfoses. Linda de Mol ondergaat in deze film ook een soort make-over! Wellicht is Ellis in Glamourland iets voor de Ladies Night in de CineMec. Wij zien het al helemaal voor ons. HOLLAND FILM NIEUWS HOLLAND FILM NIEUWS - 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 6