feature
Tijdens het Festival van Cannes 2004 ging Shrek 2 in premiè
re. Heel Cannes zag groen van de duizenden S/irefc-oortjes,
die de marketingmensen hadden uitgedeeld aan de bezoe
kers van de film. Publiciteitsacties horen bij de glamour van
film. De stunts zijn bedoeld om het publiek op te warmen.
Welke rol spelen de bioscopen daarin? Kun je het ook over
drijven?
Edwin Kluft: Al die poespas hoeft voor
mijn publiek niet.'
Oren hebben naar goede ideeën
Door Lucia Alleman
Voordat Shrek 2 bij ons in première
gaat hebben we eerst nog te maken
met Harry Potter and the Prisoner
ofAzkaban. In veel bioscopen staat
al een half jaar de wegwijzer met de
wijze uil de weg naar Hogwarts te
wijzen. In CineMec in Ede verheugen
ze zich extra op de première. Nicole
Beaujean, manager publiciteit, heeft
een groot feest georganiseerd. 'Op de
woensdag voor de première hebben
we een partijtje voor de kinderen. Er
komt een tovenaar langs, we houden
een wedstrijd wie de mooiste tover-
hoed maakt, kinderen kunnen zich
laten schminken en er is een foto
graaf, die foto's maakt van de kinde
ren bij de standee. Het is eigenlijk
jammer dat Harry in de zomer in pre
mière gaat, want de vorige twee
keren konden we een mooie geheim
zinnige sfeer maken met kaarsjes en
fakkels.' Deze zomer voert ze een rit-
tenkaart in voor mensen die het voet
bal ontvluchten en zoekt ze nog een
film voor haar Ladies Night. 'Dat is
echt een succesnummer. Veel dames
reserveren al voor de volgende Ladies
Night, terwijl nog helemaal niet
bekend is wat er draait.'
Ook in Cuijk zetten ze met plezier
een actie op. Zoals met In Oranje.
Leonie van Hees van Cinema Cuijk:
'Van filmdistibuteur A-film kregen we
mooie prijzenpakketten, met een cap,
een CD, een voetbal, zweethandjes en
vrijkaartjes van ons. We hebben met
regionaal nieuwsblad De Gelder
lander een wedstrijd georganiseerd
waarbij we de vraag hebben gesteld:
welke voetballer moet perse in het
Nederlands elftal en waarom. De tien
leukste inzendingen konden we met
zo'n prijzenpakket belonen. Zo'n arti
kel in de krant geeft veel extra publi
citeit, voor de film, maar ook voor ons
theater.'
Eieren
Edwin Kluft van CineWorld in
Beverwijk bekijkt het allemaal wat
nuchterder. 'Bij ons komen vooral stel
len. Die willen met zijn tweeën een
goede film zien. Al die poespas hoeft
voor hen niet. We organiseren wel
eens een actie, zoals bij de The Lord
of the i?z'«g.s-marathon.Toen hebben
we er een groot buffet tegenaan
gegooid. Als we merchandising krij
gen dan wil ik die best uitdelen. Maar
met Pasen had 20th Century Fox
Films een actie bedacht voor Cheaper
By the Dozen, waarbij we eieren
moesten verstoppen. Wie een ei vond
zou een prijsje krijgen. Daar hebben
we dus niet aan mee gedaan.'
Kluft heeft zijn eigen methodes om
het publiek warm te maken voor
films. 'Wij hebben Cinesystem als
reserveringssysteem via het Internet.
Van alle mensen die bij ons reserve
ren heb ik het e-mailadres gevraagd.
Als ik mijn klanten iets nieuws wil
melden stuur ik ze een e-mailtje.'
Royaal
De filmdistributeurs zijn scheutig met
gewoon publiciteitsmateriaal, zoals
affiches, banners en trailers. Maar met
Shrek 2
ander promotiemateriaal zouden ze
volgens sommige bioscoopmanagers
wel wat royaler mogen zijn. Cinema
Cuijk is een betrekkelijk kleine bios
coop, die tegelijkertijd schouwburg
is. Leonie van Hees:'Wij zijn geen pre
mièretheater, dus ik kan mij best voor
stellen dat we niet altijd de mooie
spullen krijgen. Maar anderzijds komt
het promotiemateriaal rechtstreeks bij
mij terecht en niet in een vergeten
hoekje.'
UIP heeft 30.000 5/bre/fe-oortjes
besteld. Dat is niet om zomaar rond
te strooien. Patty Watson:'Als wij grote
hoeveelheden van zulk bijzonder pro
motiemateriaal vragen, dan moeten
wij dat kunnen verantwoorden bij het
hoofdkantoor in de VS. De gebruike
lijke 100 caps niet natuurlijk, maar we
hebben wel uitzonderlijke spullen
gehad, zoals muismatten waar bloed
uit leek te vloeien met Dawn of the
Death of groene handen bij The
Hulk. Dan moet er wel een bijzonde
re actie op touw gezet worden, zodat
dat materiaal ook goed wordt
gebruikt.'Watson verzekert dat UIP
altijd wel oren heeft naar goede idee
ën en dat alle bioscoopmanagers haar
altijd kunnen bellen.
Kameel
Rachel van Bommel is een door de
wol geverfde marketing manager. Na
RCV en A-film werkt ze sinds enkele
weken bij Independent Films.
Onafhankelijke filmdistributeurs. Dat
betekent dat de publiciteitsafdelingen
meer ruimte hebben om campagnes
uit te denken, maar over minder geld
beschikken. Dan komt het op inventi
viteit aan. Rachel heeft wel eens met
een kameel door het station van
Rotterdam gewandeld om een film te
promoten. Maar je kunt toch niet met
een kameel bij een bioscoop aanko
men? Van Bommel:'Waarom niet, bij
Pathé op het Schouwburgplein was
dat best heel leuk geweest. Maar je
moet natuurlijk oppassen dat je niet
elke film overlaadt met een
reusachtige campagne. Soms moet je
het subtieler aanpakken, met een
boek of een CD als extraatje.'
Heeft zon campagne nu echt effect?
Van Bommel: 'Het is heel belangrijk
als een film extra ondersteuning krijgt
van de bioscoopexploitant. Wij mer
ken dat vooral jongeren tussen de
zestien en vierentwintig jaar extra
gevoelig zijn voor publiciteitsacties.
Zonder die stunts zouden veel films
nooit zo groot zijn geworden.'
Releases
Essentieel is dat bioscoopexploitanten
ruim van tevoren weten welke films
er aan komen. Een titel op een relea-
De websites van de filmverhuurders
worden minder bezocht. De exploi
tanten missen daar vaak actuele infor
matie. Als uitzonderingen worden de
sites van RCV, Buena Vista en UIP
genoemd, die wel goed up-to-date
gehouden worden. De site van
Independent is nog under constructi
on. Voor A-film onderzoekt Sabrina
Cols als stageopdracht het gebruik
van de website. Uit haar onderzoek
blijkt dat het voor bioscoopexploitan
ten heel belangrijk is dat de persmap
pen daarop te vinden zijn. Nu worden
ze meestal per post verstuurd en dan
gebeurt het nog wel eens dat ze te
laat bij de bioscopen aankomen.
Make over
Publiciteitsmensen beginnen zo'n
twee a drie maanden van tevoren met
het bedenken van plannetjes. Rachel
van Bommel begint langzamerhand te
fantaseren over Ellis in Glamourland
met Linda de Mol, die op 30 septem
ber uit zal gaan. Nederlandse films
zijn helemaal een uitdaging voor
publiciteitsmensen, omdat ze dan ook
nog de cast tot hun beschikking heb
ben. Van Bommel: 'Ellis is echt een
film die vraagt om leuke acties. Het
gaat over een vrouw die niet zoveel
geluk heeft in haar leven. Zij doet
selijst zegt nog niets. Niet iedereen is
in de gelegenheid de films van tevo
ren te zien. Leonie van Hees leest
tweemaandelijks de stukjes in
Holland Film Nieuws om op de hoog
te te blijven. Maar daarnaast is het
Internet een onmisbaar medium. De
meesten gaan te rade bij IMDB, som
migen bij Movieweb of Filmfocus.
Edwin Kluft raadpleegt ook Box
Office Mojo om te zien wat een film
in Amerika heeft gedaan.
mee aan een show, waarbij ze gekop
peld wordt aan een miljonair. Dan
blijkt hij ook nog de man van haar
leven. We hebben allerlei ideeën, bij
voorbeeld om iets te gaan doen met
de tegenwoordige rage van make-
overs en metamorfoses. Linda de Mol
ondergaat in deze film ook een soort
make-over! Wellicht is Ellis in
Glamourland iets voor de Ladies
Night in de CineMec. Wij zien het al
helemaal voor ons.
HOLLAND FILM NIEUWS
HOLLAND FILM NIEUWS - 7