feature Wilco Wolfers: 'Filmdistributeurs zouden eerder bij een project betrokken moeten worden.' Wim Stolwerk: 'Het M&D-fonds komt er als de regering haar stimuleringsbeleid inclusief belastingfaciliteiten voorzet.' niet zonder fiscale faciliteiten voor particuliere investeerders.' Baker McKenzie. Fiscale faciliteiten, het lijkt hét red middel voor de Nederlandse film. Maar zoals het nu wordt toegepast, werkt het niet voor veel producen- Daarnaast verwees zij naar de toezeg ging van de publieke omroepen om negen miljoen euro in de productie van speelfilms te stoppen. Het lijkt onvoldoende om de Nederlandse film industrie op het tegenwoordige peil te houden.Tijd dus voor de Tweede Kamer om in actie te komen. ten.Theorema Films brengt dit jaar twee publieksfilms uit: Shouf Shouf Habibi en De dominee. Frank Bak: 'De fiscale middelen zoals die nu functioneren zijn veel te ingewikkeld. Het is behoorlijk lastig om een ruling van de belastingdienst te krijgen. Habibi hebben we grotendeels met eigen geld gemaakt, plus geld van het Filmfonds en een kleine lening van Fine. De dominee is gemaakt in coproductie met Luxemburg en Engeland. Beiden dus zonder CV-con- structie.' Bak ziet de productie van films niet als rendabele industrie. De overheid moet volgens hem de Nederlandse speelfilm substantieel subsidiëren. Daarnaast moet zij omroepen aan haar culturele taak houden. De omroepen zouden veel meer drama moeten produceren. Een fiscale con structie noemt hij als derde middel, maar deze moet dan wel eenvoudiger, langduriger en consistent zijn. De Federatie Filmbelangen, het over koepelend orgaan voor alle partijen die aan de productiekant zitten, liet een rapport opstellen door de belastingdeskundigen van Baker McKenzie. Daarin worden de moge lijkheden geïnventariseerd. Een ele mentair onderdeel daarvan is overhe velen van de aftrekmogelijkheden van de inkomstenbelasting naar de ven nootschapsbelasting. Maar het is pre cies dat middel waar het kabinet Balkenende van af wil. De staatssecre taris biedt in een reactie niet meer dan de bestaande subsidiefondsen en een onderzoek naar mogelijkheden tot het aantrekken van investeerders zonder speciale belastingvoordelen. Cool! Op 30 juni jongstleden reisden in een bus van Filmbelangen regisseurs, pro ducenten en acteurs af naar Den Haag om de discussie op te luisteren. De afwijzing van het kabinetsbeleid zoals die op de publieke tribune leef de, werd gedeeld door de volksver tegenwoordiging. Alle partijen vonden zich door de heren Brinkhorst en Zalm op pad sturen om de kastanjes uit het vuur te halen. De voorstellen van de staatssecretaris waren niet meer dan een sterfhuisconstructie. Volgens D66 woordvoerder Bert Bakker is de fiscale maatregel nu juist zo interessant omdat het geld van par ticulieren aantrekt en het filmbedrijf minder afhankelijk maakt van subsi die. Met uitzondering van het CDA heeft nu de Tweede Kamer de motie Dittrich - Rijpstra aangenomen, waar in de regering verzocht wordt om met Prinsjesdag met een plan te komen voor een 'adequate stimule ring' waarbij op basis van de rappor ten van Berenschot en Baker McKenzie een 'adequaat instrumenta rium' wordt gekozen. Opnieuw een cliff hanger dus. En opnieuw moet de filmindustrie afwachten. Twee dagen na Prinsjesdag gaat Cool! in première, de nieuwe dat de staatssecretaris serieus werk moest maken van het filmstimule- ringsbeleid. Femke Halsema van Groen Links was nog het felst in haar bewoordingen. De staatssecretaris liet film van Theo van Gogh. Daarin maakt Gerrit Zalm zijn debuut als acteur. Zal deze ervaring zijn kijk op het filmbe drijf doen veranderen? Wordt ver volgd. De Nederlandse film...schiet mij maar lek (De dominee) HOLLAND FILM NIEUWS - 11

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 13