Etos Filmweken minder succesvol NFC Marketing De afgelopen juni maand leek de gemiddelde Nederlander maar een ding aan zijn hoofd te hebben en dat was voetbal. Het EK voetbal wist Nederland massaal aan de buis te kluiste ren. Dat was ook niet zonder gevolgen voor de Etos Filmweken, oftewel de nationale 2 voor 1 actie. In co-production with fibrocit Cineseat NV Hospitaalweg lb B-8510 Marke-Kortrijk België tel.: +32 (0)56 22 56 99 t. pottea u@ci neseat. be voor Nederland: +31 (0) 78 676 25 98 info@hansmayer.nl 13 Door Jeroen Huijsdens Het aantal actiedeelnemers lag dit jaar op een kleine 600.000. Er werden dus zo'n 300.000 Etos Filmbonnen ingele verd. Daarmee bleef de 2004 versie van de zomeractie duidelijk achter bij de actie toen deze werd uitgevoerd in samenwerking metAlbert Heijn.Toen kwam de meter elke keer dicht in de buurt van een miljoen deelnemers. In totaal was zon 30% van het bezoek tijdens de actieweken een Etos bezoe ker. Vorig jaar lag dat percentage op meer dan 40%. Oorzaken Zoals gezegd lijkt de concurrent voet bal een belangrijke oorzaak te zijn geweest van het tegenvallende resul taat. De als bijzonder te typeren prestaties van het Nederlands elftal, dat toch de halve finales bereikte, als mede het sensationele verloop van het toernooi, zorgden voor hoge kijk cijfers. Met name ook onder een grote groep jonge vrouwen, zo bleek uit onderzoek van Universal Media. Bovendien was de actie dit jaar korter dan afgelopen jaar. De actie duurde officieel eenentwintig dagen. In 2003 was dat nog negenentwintig dagen. Door een groot aantal bioscopen werd de actie met drie dagen ver lengd om nog van de resterende film bonnen te kunnen profiteren en de speelweek 'vol te kunnen maken'. Deze verlenging werd niet door ieder een gewaardeerd, zo bleek uit een onderzoek onder bedrijfsleiders. Het zorgde voor onduidelijkheid bij bios copen en klanten. Geadviseerd werd dan ook de actie voortaan tot het einde van de speelweek te laten duren. Een definitieve rapportage van de resultaten van de enquête was bij het ter perse gaan van dit blad nog niet beschikbaar. Door diverse bedrijfsleiders en ande re betrokkenen werd ook de kleinere' actie partner Etos aangewezen als een oorzaak van de tegenvallen de resultaten. Toegegeven moet worden dat Etos minder winkels heeft dan Albert Heijn. Het ver klaart echter niet waarom de Etos actie, toen deze in 1996 ook met de dro gisterijketen plaatsvond, een resultaat bereik te van bijna 800.000 actie deelnemers. Dat terwijl het aan tal winkels van Etos destijds bijna de helft bedroeg van het huidige aantal. Wat door een groot aantal betrokkenen als zeer positief werd ervaren was de enthousiaste samenwerking tussen bioscopen en Etos winkels op lokaal niveau. Dit kwam ook naar voren tijdens het eva luatiegesprek tussen Etos, Procter Gamble en NFC Marketing.'Het enthousiasme en de inzet van onze actiepartners biedt veel perspectief voor de toekomst. We gaan dan ook snel weer met elkaar om de tafel zit ten om te kijken naar de actie voor 2005', aldus NFC Marketing voorzitter Wilco Wolfers. 1 Icontracl seating HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 15