Digitaal Arcadia
internationaal
Er wordt al zo lang gepraat over digitale cinema, maar het
lijkt er op dat niemand de daad bij het woord voegt. Toch
wel: Arcadia, een onafhankelijk multiplex in Italië, schafte
eind 2001, in de prehistorie van het digitale tijdperk, een DLP
Cinema-projector aan. Welke lessen hebben ze geleerd en
welke adviezen hebben zij voor u?
17
Door Frank de Neeve
Melzo, een voorstadje van Milaan,
twintig minuten met de stoptrein
vanaf het Milanese hoofdstation. Op
een spoor staat een uitgerangeerde
locomotief die wel eens met pensi
oen mag en de stationswijk heeft wat
armoedigs. Niets wijst erop dat dit
stadje van slechts 25.000 inwoners
één van de beste en modernste bios
copen van Italië herbergt. De bios
coop Arcadia blijkt echter gestoeld op
een solide concept, waarbij men
streeft naar het beste op ieder gebied,
en waarbij de vroege investering in
digitale projectie gewoon een logisch
gevolg is van eerder gemaakte keuzes.
Arcadia is het geesteskind van Piero
Fumagalli, afkomstig uit een gezin met
een bioscoopachtergrond. Na wat
geld verdiend te hebben in de
muziekindustrie, nam Fumagalli in
1979 het plaatselijke bioscoopje in
Melzo over, renoveerde het en noem
de het Cinema Centrale. Maar hij
wilde meer: een bioscoop bouwen
die aan zijn extreem hoge kwaliteits
eisen voldeed. Die bioscoop werd
Arcadia, gebouwd in 1997 op een
voormalig industrieterrein. Deze eer
ste multiplexbioscoop van Italië trok
in het eerste jaar meteen 850.000
bezoekers. Arcadia heeft vijf zalen, en
wat voor zalen: vier identieke met
220 stoelen en een megazaal met 630
stoelen en een scherm van 30 meter
breed. En dat is allemaal pas het
begin.
Openbare foyer
Marketing manager Laura Fumagalli -
dochter van - vertelt graag en veel
over deze waanzinnige bioscoop. De
foyer waar we haar ontmoeten, is toe-
De achterzijde van Arcadia
gankelijk voor iedereen. Er zijn ook
een boekhandel en een DVD-winkel.
Beiden zijn altijd open als de bios
coop geopend is, al is dat midden in
de nacht.'Leuk als je even moet
wachten,' aldus Laura,'maar ook als je
iets wilt kopen wat te maken heeft
met de film die je net zag.' In de foyer
is ook een kinderopvang, waar ouders
hun kroost kunnen droppen als ze
naar de film gaan. Als er iets mis gaat?
Geen probleem, want de oppas weet
precies in welke film en op welke
stoel de ouders zitten.
Naar boven dan, naar de zalen. De vijf
zalen hebben geen nummer, maar een
naam: de vier reguliere zalen zijn
genoemd naar de vier elementen, ter
wijl de grote zaal de naam Energia
draagt. Deze enorme zaal voert ieder
jaar de lijst aan van best bezochte
zalen in Italië. Om contactgeluid
tegen te gaan, delen de zalen geen
enkele muur; alle zalen worden
gescheiden door een gang. De zalen
van Arcadia zijn sereen van sfeer,
geheel zwart. Ze hebben zelfs geen
rookmelder aan het plafond die de
uniformiteit verstoort.Airco zit indivi
dueel in de poot van elke stoel en
onder iedere rij stoelen loopt een
soort fiberglas buis die een flauw
schijnsel afgeeft, waardoor je je stoel
kunt vinden. Zaalverlichting komt van
een vergelijkbare buis langs het
scherm. Als ik zeg dat bezoekers bij
dit licht amper hun Gazzetta dello
Sport kunnen lezen, vertelt Laura dat
dat ook helemaal niet nodig is, aange
zien men pas kort voor aanvang van
de voorstelling de zaal in mag.
Sowieso is men hier om een film te
zien, iets wat eens te meer spreekt uit
het feit dat Arcadia geen reclame ver
toont.
Logische keuze
Laura Fumagalli vertelt dat de familie
graag voorop loopt bij technologische
ontwikkelingen. Zo was Cinema
Centrale een van de eerste acht bios
copen wereldwijd die uitgerust werd
HOLLAND FILM NIEUWS