Digitaal Arcadia internationaal Er wordt al zo lang gepraat over digitale cinema, maar het lijkt er op dat niemand de daad bij het woord voegt. Toch wel: Arcadia, een onafhankelijk multiplex in Italië, schafte eind 2001, in de prehistorie van het digitale tijdperk, een DLP Cinema-projector aan. Welke lessen hebben ze geleerd en welke adviezen hebben zij voor u? 17 Door Frank de Neeve Melzo, een voorstadje van Milaan, twintig minuten met de stoptrein vanaf het Milanese hoofdstation. Op een spoor staat een uitgerangeerde locomotief die wel eens met pensi oen mag en de stationswijk heeft wat armoedigs. Niets wijst erop dat dit stadje van slechts 25.000 inwoners één van de beste en modernste bios copen van Italië herbergt. De bios coop Arcadia blijkt echter gestoeld op een solide concept, waarbij men streeft naar het beste op ieder gebied, en waarbij de vroege investering in digitale projectie gewoon een logisch gevolg is van eerder gemaakte keuzes. Arcadia is het geesteskind van Piero Fumagalli, afkomstig uit een gezin met een bioscoopachtergrond. Na wat geld verdiend te hebben in de muziekindustrie, nam Fumagalli in 1979 het plaatselijke bioscoopje in Melzo over, renoveerde het en noem de het Cinema Centrale. Maar hij wilde meer: een bioscoop bouwen die aan zijn extreem hoge kwaliteits eisen voldeed. Die bioscoop werd Arcadia, gebouwd in 1997 op een voormalig industrieterrein. Deze eer ste multiplexbioscoop van Italië trok in het eerste jaar meteen 850.000 bezoekers. Arcadia heeft vijf zalen, en wat voor zalen: vier identieke met 220 stoelen en een megazaal met 630 stoelen en een scherm van 30 meter breed. En dat is allemaal pas het begin. Openbare foyer Marketing manager Laura Fumagalli - dochter van - vertelt graag en veel over deze waanzinnige bioscoop. De foyer waar we haar ontmoeten, is toe- De achterzijde van Arcadia gankelijk voor iedereen. Er zijn ook een boekhandel en een DVD-winkel. Beiden zijn altijd open als de bios coop geopend is, al is dat midden in de nacht.'Leuk als je even moet wachten,' aldus Laura,'maar ook als je iets wilt kopen wat te maken heeft met de film die je net zag.' In de foyer is ook een kinderopvang, waar ouders hun kroost kunnen droppen als ze naar de film gaan. Als er iets mis gaat? Geen probleem, want de oppas weet precies in welke film en op welke stoel de ouders zitten. Naar boven dan, naar de zalen. De vijf zalen hebben geen nummer, maar een naam: de vier reguliere zalen zijn genoemd naar de vier elementen, ter wijl de grote zaal de naam Energia draagt. Deze enorme zaal voert ieder jaar de lijst aan van best bezochte zalen in Italië. Om contactgeluid tegen te gaan, delen de zalen geen enkele muur; alle zalen worden gescheiden door een gang. De zalen van Arcadia zijn sereen van sfeer, geheel zwart. Ze hebben zelfs geen rookmelder aan het plafond die de uniformiteit verstoort.Airco zit indivi dueel in de poot van elke stoel en onder iedere rij stoelen loopt een soort fiberglas buis die een flauw schijnsel afgeeft, waardoor je je stoel kunt vinden. Zaalverlichting komt van een vergelijkbare buis langs het scherm. Als ik zeg dat bezoekers bij dit licht amper hun Gazzetta dello Sport kunnen lezen, vertelt Laura dat dat ook helemaal niet nodig is, aange zien men pas kort voor aanvang van de voorstelling de zaal in mag. Sowieso is men hier om een film te zien, iets wat eens te meer spreekt uit het feit dat Arcadia geen reclame ver toont. Logische keuze Laura Fumagalli vertelt dat de familie graag voorop loopt bij technologische ontwikkelingen. Zo was Cinema Centrale een van de eerste acht bios copen wereldwijd die uitgerust werd HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 18