internationaal De grote zaal, Energia met Dolby Digital. In Arcadia zijn alle zalen THX-gecertificeerd, de bioscoop heeft alle digitale geluidssystemen, Dolby Digital, DTS én Sony SDDS en men kan 70mm films vertonen. Pronkstuk is echter de DLP Cinema projector die in 2001 is aangeschaft, de eerste en nog steeds enige in Italië. Men wilde uit de eerste hand ervaring met de nieuwe technologie kunnen opdoen.'Digitale projectie was voor ons een logische keuze, want het publiek verwachtte het van ons', aldus Laura Fumagalli. De pro jector staat opgesteld in een van de reguliere zalen, omdat het gigantische doek van de Energia met deze 1.3K projector niet te verlichten is. Tot op heden heeft Arcadia vijf films digitaal kunnen vertonen: Atlantis: The Lost Empire, Star Wars:Episode II - Attack of the Clones, Pinoccbio, Alien: The Director's dit, en deze zomer The Day After Tomorroiv. Bij echt grote films wordt heel Arcadia in het teken van die ene rele ase gezet. Zo draaide Star Wars: Episode II in het eerste weekend in alle zalen en werd de digitale kopie van woensdag tot en met zondag zelfs 24 uur per dag vertoond. Bijzonder zijn de evenementen die Arcadia rond premières organiseert en waar - vaak verklede - bezoekers als eerste films als Star Wars, The Lord of the Rings of Harry Potter kunnen zien. Die evenementen trek ken busladingen fans, zelfs uit Zuid- I talie. Volgens Laura zijn de evene menten altijd iets bijzonders.'Het heeft gewoon wat om, zoals bij Star Wars, een zaal in te lopen en ieder een met lightsabers te zien zwaaien.' Alternative content De digitale projector wordt echter niet alleen voor speelfilms gebruikt, maar ook voor het zogeheten alterna tive content. Zo werd tijdens een Stanley Kubrick-retrospectief, waarbij 2001 :A Space Odyssey op 70mm werd vertoond, de documentaire Stanley Kubrick.A Life in Pictures met de DLP Cinema-projector gedraaid. En men wist, en dat is rede lijk uniek, voor Star Wars: Episode II - Attack of the Clones regisseur George Lucas te strikken voor een speciale welkomsboodschap voor de bezoe kers van Arcadia. Volgens Laura Fumagalli is een van de lessen die ze heeft geleerd met alter native content, dat je voorzichtig moet zijn wat je aanbiedt in je thea ter; het moet bij de stijl van je theater passen. Zo heeft Arcadia wel meege daan aan het satellietconcert David Bowie Live from London in septem ber 2003, maar zou Fumagalli nóóit een voetbalwedstrijd programmeren in haar theater, hoeveel geld het ook op zou leveren.'De identiteit van Arcadia zal altijd die van een bios coop zijn, waar je dus naar toe gaat om iets uit de entertainmentindustrie te zien.' Daarnaast moet een evene ment eenmalig en uniek zijn. 'Het publiek moet naar de bioscoop komen om iets te ervaren, wat ze op geen enkele andere manier zou kun nen zien', aldus Laura Fumagalli. Lachend wijst ze dan ook de sug gestie van DVD-voorstellingen van de hand: die kopen de bezoekers maar in Arcadia's DVD-winkel. Extra probleem bij alternative content is de promo tie.'Bioscoopexploitanten zijn gewend dat distributeurs de promotie van hun films doen, maar bij alterna tive content moet je zelf keihard wer ken aan het promoten en marketen van het evenement.' Marketinginstrument Iedere digitale voorstelling wordt door iemand van het Arcadia perso neel bij het publiek geïntroduceerd, om te benadrukken dat men een digi tale voorstelling gaat zien en wat dat inhoudt. Als men wil, kan men na de digitale voorstelling ook nog de film- kopie bekijken, die bij elke digitale De Vuur-zaal 1 8 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 19