internationaal
De grote zaal, Energia
met Dolby Digital. In Arcadia zijn alle
zalen THX-gecertificeerd, de bioscoop
heeft alle digitale geluidssystemen,
Dolby Digital, DTS én Sony SDDS en
men kan 70mm films vertonen.
Pronkstuk is echter de DLP Cinema
projector die in 2001 is aangeschaft,
de eerste en nog steeds enige in
Italië. Men wilde uit de eerste hand
ervaring met de nieuwe technologie
kunnen opdoen.'Digitale projectie
was voor ons een logische keuze,
want het publiek verwachtte het van
ons', aldus Laura Fumagalli. De pro
jector staat opgesteld in een van de
reguliere zalen, omdat het gigantische
doek van de Energia met deze 1.3K
projector niet te verlichten is. Tot op
heden heeft Arcadia vijf films digitaal
kunnen vertonen: Atlantis: The Lost
Empire, Star Wars:Episode II - Attack
of the Clones, Pinoccbio, Alien: The
Director's dit, en deze zomer The
Day After Tomorroiv.
Bij echt grote films wordt heel
Arcadia in het teken van die ene rele
ase gezet. Zo draaide Star Wars:
Episode II in het eerste weekend in
alle zalen en werd de digitale kopie
van woensdag tot en met zondag
zelfs 24 uur per dag vertoond.
Bijzonder zijn de evenementen die
Arcadia rond premières organiseert
en waar - vaak verklede - bezoekers
als eerste films als Star Wars, The
Lord of the Rings of Harry Potter
kunnen zien. Die evenementen trek
ken busladingen fans, zelfs uit Zuid-
I talie. Volgens Laura zijn de evene
menten altijd iets bijzonders.'Het
heeft gewoon wat om, zoals bij Star
Wars, een zaal in te lopen en ieder
een met lightsabers te zien zwaaien.'
Alternative content
De digitale projector wordt echter
niet alleen voor speelfilms gebruikt,
maar ook voor het zogeheten alterna
tive content. Zo werd tijdens een
Stanley Kubrick-retrospectief, waarbij
2001 :A Space Odyssey op 70mm
werd vertoond, de documentaire
Stanley Kubrick.A Life in Pictures
met de DLP Cinema-projector
gedraaid. En men wist, en dat is rede
lijk uniek, voor Star Wars: Episode II -
Attack of the Clones regisseur George
Lucas te strikken voor een speciale
welkomsboodschap voor de bezoe
kers van Arcadia.
Volgens Laura Fumagalli is een van de
lessen die ze heeft geleerd met alter
native content, dat je voorzichtig
moet zijn wat je aanbiedt in je thea
ter; het moet bij de stijl van je theater
passen. Zo heeft Arcadia wel meege
daan aan het satellietconcert David
Bowie Live from London in septem
ber 2003, maar zou Fumagalli nóóit
een voetbalwedstrijd programmeren
in haar theater, hoeveel geld het ook
op zou leveren.'De identiteit van
Arcadia zal altijd die van een bios
coop zijn, waar je dus naar toe gaat
om iets uit de entertainmentindustrie
te zien.' Daarnaast moet een evene
ment eenmalig en uniek zijn. 'Het
publiek moet naar de bioscoop
komen om iets te ervaren, wat ze op
geen enkele andere manier zou kun
nen zien', aldus Laura Fumagalli.
Lachend wijst ze dan ook de sug
gestie van DVD-voorstellingen van de
hand: die kopen de bezoekers maar in
Arcadia's DVD-winkel. Extra probleem
bij alternative content is de promo
tie.'Bioscoopexploitanten zijn
gewend dat distributeurs de promotie
van hun films doen, maar bij alterna
tive content moet je zelf keihard wer
ken aan het promoten en marketen
van het evenement.'
Marketinginstrument
Iedere digitale voorstelling wordt
door iemand van het Arcadia perso
neel bij het publiek geïntroduceerd,
om te benadrukken dat men een digi
tale voorstelling gaat zien en wat dat
inhoudt. Als men wil, kan men na de
digitale voorstelling ook nog de film-
kopie bekijken, die bij elke digitale
De Vuur-zaal
1 8 - HOLLAND FILM NIEUWS