Laura Fumagalli:'Als we niet vanaf het begin zo duide lijk voor een strategie van kwaliteit en technologische innovatie hadden gekozen, dan hadden we veel meer last gehad van de multiplexen die na ons gebouwd zijn.' release ook in het theater draait. De digitale projector is dan ook een mar ketinginstrument dat Arcadia gebruikt om zich te onderscheiden van de con currentie. 'Als we niet vanaf het begin zo duidelijk voor een strategie van kwaliteit en technologische innovatie hadden gekozen,' vertelt Laura Fumagalli,'dan hadden we veel meer last gehad van de multiplexen die na ons gebouwd zijn. Maar mensen rij den de concurrentie voorbij en komen speciaal naar Arcadia omdat ze weten, dat je hier een film op de meest optimale manier kunt zien.' Helaas lukt het Arcadia nog onvol doende om digitale films te krijgen; vijf films in tweeëneenhalf jaar is eigenlijk gewoon te weinig om zon dure investering te kunnen legitime ren. Maar waar ligt dat dan aan: in de vakpers staan iedere maand wel enke le digitale releases in de VS aangekon digd. Italiaanse distributeurs vinden de kosten van het maken van één digitale print echter te hoog. Daar komt nog bij, dat films in Italië wor den gedubd, wat meer voeten in aarde heeft dan ondertitels. Dan maar een ondertitelde digitale print verto nen is volgens Laura Fumagalli geen optie: Als Italianen naar de film gaan, willen ze een "Italiaanse" film zien en geen ondertitels.Toen we Star Wars: Episode II vertoonden, hebben we ook voorstellingen van een Engelse versie gedaan, maar die trok vooral Engelssprekenden en toeristen.' Toch is Fumagalli blij met de aanschaf van de kostbare projector. Als voorde len noemt ze de gemakkelijke bedie ning, consistentie van presentatie en flexibiliteit in het gebruik van de bios coop. De projectoren zijn echter nog In de cabine digitale releases tot nu toe drie ver schillende servers heeft gebruikt. Uiteindelijk moet digitale cinema een wel te duur en de serverfabrikanten concurrentievoordeel opleveren, hebben allemaal nog hun eigen com- betoogt Laura Fumagalli.'We willen pressieformaten, zodat Arcadia met de meer mensen naar de bioscoop krij gen en concurreren met hun home tbeatres. Daarom is het erg belangrijk dat de hele industrie naar het hoogste kwaliteitsniveau van digitale cinema gaat, want we willen het unieke van de filmbeleving in de bioscoop bewa ren.' Laura Fumagalli ziet de digitale toekomst dus met vertrouwen tege moet.'Absoluut.' zegt ze,'maar als klein meisje maakte ik ringen en arm banden van film, ik heb ze zelfs nog. Ik zeg wel eens grappend: waar moe ten mijn dochters later in het digitale tijdperk mee spelen?' Voor meer informatie: www. multiplexarcadia. it HOLLAND FILM NIEUWS - 1 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 20