Laura Fumagalli:'Als we niet vanaf het begin zo duide
lijk voor een strategie van kwaliteit en technologische
innovatie hadden gekozen, dan hadden we veel meer
last gehad van de multiplexen die na ons gebouwd zijn.'
release ook in het theater draait. De
digitale projector is dan ook een mar
ketinginstrument dat Arcadia gebruikt
om zich te onderscheiden van de con
currentie. 'Als we niet vanaf het begin
zo duidelijk voor een strategie van
kwaliteit en technologische innovatie
hadden gekozen,' vertelt Laura
Fumagalli,'dan hadden we veel meer
last gehad van de multiplexen die na
ons gebouwd zijn. Maar mensen rij
den de concurrentie voorbij en
komen speciaal naar Arcadia omdat ze
weten, dat je hier een film op de
meest optimale manier kunt zien.'
Helaas lukt het Arcadia nog onvol
doende om digitale films te krijgen;
vijf films in tweeëneenhalf jaar is
eigenlijk gewoon te weinig om zon
dure investering te kunnen legitime
ren. Maar waar ligt dat dan aan: in de
vakpers staan iedere maand wel enke
le digitale releases in de VS aangekon
digd. Italiaanse distributeurs vinden
de kosten van het maken van één
digitale print echter te hoog. Daar
komt nog bij, dat films in Italië wor
den gedubd, wat meer voeten in
aarde heeft dan ondertitels. Dan maar
een ondertitelde digitale print verto
nen is volgens Laura Fumagalli geen
optie: Als Italianen naar de film gaan,
willen ze een "Italiaanse" film zien en
geen ondertitels.Toen we Star Wars:
Episode II vertoonden, hebben we
ook voorstellingen van een Engelse
versie gedaan, maar die trok vooral
Engelssprekenden en toeristen.'
Toch is Fumagalli blij met de aanschaf
van de kostbare projector. Als voorde
len noemt ze de gemakkelijke bedie
ning, consistentie van presentatie en
flexibiliteit in het gebruik van de bios
coop. De projectoren zijn echter nog
In de cabine
digitale releases tot nu toe drie ver
schillende servers heeft gebruikt.
Uiteindelijk moet digitale cinema een
wel te duur en de serverfabrikanten concurrentievoordeel opleveren,
hebben allemaal nog hun eigen com- betoogt Laura Fumagalli.'We willen
pressieformaten, zodat Arcadia met de meer mensen naar de bioscoop krij
gen en concurreren met hun home
tbeatres. Daarom is het erg belangrijk
dat de hele industrie naar het hoogste
kwaliteitsniveau van digitale cinema
gaat, want we willen het unieke van
de filmbeleving in de bioscoop bewa
ren.' Laura Fumagalli ziet de digitale
toekomst dus met vertrouwen tege
moet.'Absoluut.' zegt ze,'maar als
klein meisje maakte ik ringen en arm
banden van film, ik heb ze zelfs nog.
Ik zeg wel eens grappend: waar moe
ten mijn dochters later in het digitale
tijdperk mee spelen?'
Voor meer informatie:
www. multiplexarcadia. it
HOLLAND FILM NIEUWS - 1 9