Verkooppunten bepalen succes van Bioscoopbon Nationale Bioscoopbon De eerste zes maanden van 2004 zitten er al weer ruim op. Tijd om even wat langer stil te staan bij de ontwikkelingen van het eerste half jaar. De vaart zit er de laatste maanden weer goed in (al kan het altijd beter). We hebben al onze ver kooppunten eens extra goed bekeken. In dit artikel hebben we de belangrijkste zaken samengevat. 25 Door Frank Smit Al jaren zijn de Utopia bioscopen (voorheen onder de naam Polyfilm) enthousiast over de Nationale Bioscoopbon. Simpelweg omdat ze er heel goed van zijn doordrongen dat ze er extra bezoekers mee kunnen genereren. Het enthousiasme heeft zich inmiddels vertaald in een onge kend succes. In het eerste half jaar van 2004 heeft Utopia meer bonnen afgenomen dan ieder concern, behal ve Pathé. Het aandeel dat Utopia heeft in de verkoop van bonnen aan bios- open is twee keer zo groot als hun boxoffice marktaandeel! Uiteraard hebben we Peter Isaak, manager ope- rations, gevraagd naar het geheim van het succes. Z'n eerste reactie was dat het zeker nog niet optimaal is. Het kan dus nog beter! Dit zijn de facto ren die Utopia tot een zeer succesvol le bioscoopbonverkoper maken: Het team van Euro Cinema uit Hilversum. Foto's Barbara Meijer - goede instructie aan het kassaperso neel; - optimaal gebruik maken van het pro motiemateriaal; - b-to-b verkopen en follow-up; - af en toe iets extra's erbij doen. Het kassapersoneel verkoopt de bios coopbon actief. Dat is redelijk uniek te noemen. Het promotiemateriaal wordt op weloverwogen punten geplaatst en is prominent aanwezig. De b-to-b klanten worden telefonisch benaderd en er wordt contact met ze gehouden na de verkoop. Het iets extra's doen kan een voucher voor een kopje koffie zijn of een speciale voorstelling voor een hele grote b-to-b afnemer. Het lijkt simpel, maar het moet wel door de hele organisatie gedragen worden, wil het succes heb ben. Bij Utopia is dat het geval. Niet omdat bioscoopbonnen verkopen een doel op zich is, maar omdat het een heel belangrijk onderdeel uitmaakt van hun strategie om meer bioscoop bezoek te genereren! Wij hopen dat andere bioscopen hier inspiratie uit halen. Actie in de bioscoop Onze actie met de palmOne hand held is inmiddels geëvalueerd. We hebben gekeken naar verschillende criteria, te weten de verkoop aan bioscopen in de periode mei/juni, het aantal deelnemers en de feedback van de bioscopen. Aan de hand van de eerste twee criteria was de actie een succes. We hebben duidelijk meer bonnen verkocht en het aantal deel nemers lag ruim boven de 1.000. De feedback die we kregen van bios copen varieerde sterk. Van heel posi tief tot negatief. Alles bij elkaar opge teld zijn er genoeg redenen om een dergelijke actie in de nabije toekomst te herhalen. Er waren twee bioscopen die qua communicatie van de actie de spot- HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 24