Beursberichten en piraterij Verslag Cinema Expo 2004 Expo Zegt u het maar: kaas-popcorn of oranje EK-popcorn... Pardon? Ach natuurlijk, het was weer Cinema Expo, traditio neel het startschot van het zomerseizoen in de bioscoopwe reld. Daar was deze keer met de zomerstormen weinig van te merken; uit voorzorg was op het plein voor de RAI zelfs een aantal banners verwijderd. 28 door Frank de Neeve Wie op de laatste dag van Cinema Expo de zaal van de lunch binnen ging, werd op een vreemd fenomeen getrakteerd: een lunch met sprekers. De enorme hal was gevuld met netjes gedekte tafels, waar bezoekers kon den eten; salade met pecorinokaas en reepjes kip voor de geïnteresseerden. Op kosten van sponsor Kodak was een aantal sprekers ingehuurd die de eters tijdens de lunch vergastten op presentaties en discussies over Understanding Customer Behaviour. Dit alles werd door twee camera's opgenomen, met een heuse regisseur achter de regietafel en op grote scher men geprojecteerd. Welkom in de wondere wereld van Cinema Expo. Voor wie een volledige toegangskaan heeft, is Cinema Expo dan ook meer Ben Jerry's stand. Foto Tanja van Rooden Opvallende reclame voor in de lobby. Foto Frank de Neeve dan de trade show, waar menigeen wel eens overheen gestiefeld heeft. Er zijn seminars, screenings van nieuwe films, omlijst met allerlei eetfestijnen. Wel allemaal topklasse natuurlijk, maar dat mag ook wel voor een bedrag van 950 dollar. De luxe en overdaad bij het openingsdiner deed een Finse bezoeker echter verzuchten dat het cateringbudget waarschijnlijk dat van de gemiddelde Finse speelfilm overtrof. Rondom Cinema Expo von den allerlei bijeenkomsten plaats, zoals die van ITEA, de organisatie van bioscoophardwarefabrikanten en - voor het eerst buiten de VS - van DC28, de commissie van technici die de standaards voor digitale cinema vaststelt. Europees geluid Het interessantst van Cinema Expo zijn eigenlijk de seminars, met dit jaar een focus op piraterij en - daar is ie weer - digitale cinema. De show begon traditioneel met een seminar gesponsord door MEDIA Salles, dat elk jaar erg z'n best doet om op deze Europese beurs, naast al het Amerikaanse blockbuster-geweld, ook een Europees geluid te laten klinken. Thema van dit seminar was het ope- HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 27