nen van bioscopen in de nieuwe EU-
landen. De meeste sprekers leden
helaas aan kwalen als: precies oplezen
wat er op hun Powerpoint-slides
stond óf aankomen met een overdaad
aan cijfers en een tekort aan verhaal.
Interessant was wel de presentatie
van Zoran Cvetanovic uit Servië. Hij
vertelde over de moeilijkheden die
exploitanten in zijn land hebben moe
ten overwinnen, zoals de sancties na
de oorlog in de jaren 90 en de 200(!)
tv-stations die illegaal de nieuwste
Amerikaanse films uitzonden. Ook het
verhaal van Jan van Dommelen in zijn
hoedanigheid als voorzitter van UNIC,
was de moeite waard. Van Dommelen
haalde een speech aan over digitale
cinema van EU commissaris van cul
tuur Viviane Reding op het afgelopen
filmfestival van Cannes. Daarin had zij
betoogd dat niet alle Europese films
op het hoogste kwaliteitsniveau van
DLP Cinema hoeven te worden ver
toond. Kleine films in kleine zalen
kunnen best met een goedkoop
beamertje af. Hoe mevrouw Reding
denkt dat Europese films met één
hand op de rug gebonden, de slag
met de Amerikaanse blockbusters en
met de thuisbioscopen kunnen win
nen, is mij een raadsel.
Digitale Cinema
Het seminar over digitale cinema was
een herhaling van zetten; dezelfde
sprekers, dezelfde thema's, dezelfde
belofte: het komt eraan. Het grootste
digitale cinema nieuws was echter
een paar weken voor de Expo al naar
buiten gekomen: Sony komt met een
eigen 4K-projector, op basis van de
veelbelovende SXRD-technologie. Of
deze derde technologie, naast DLP
Cinema en het D-ILA van fabrikanten
als Kodak, geen problemen zal geven
met de standaards, en of Shrek dan in
de ene bioscoop groener is dan in de
andere, is de vraag. Een van de inte
ressantste sprekers op dit seminar
was Wendy Aylsworth, voorzitter van
het eerdergenoemde comité DC28
van SMPTE. In heldere bewoordingen
belichtte zij de vele stappen die geno
men worden, voordat een voorstel
verheven wordt tot standaard.
Dit seminar werd gevolgd door een
korte sessie over cycm dye, de switch
van het analoge geluid naar een ander
geluidsspoor, ondermeer om zilver uit
te sparen. Het bleek dat Buena Vista
per 1 januari de overgang gaat maken
en dus alleen nog films gaat uitbren
gen, die met een rode toonlamp kun
nen worden gedraaid. De uren van
uw witte toonlamp zijn nu dus echt
geteld.
Het seminar over piraterij begon met
een overzicht van de Duitse situatie.
Er werd ondermeer een bizar filmpje
vertoond, dat jonge would-be piraten
erop moest wijzen, dat oudere homo
seksuele gevangenen hun komst naar
de bak met belangstelling tegemoet
zagen. Hmmmm...Jim Angell van de
Engelse opsporingsdienst schetste
daarna een beeld van de illegale
smokkel van DVD's uit Azië naar
Engeland. Uit zijn foto's bleek de vin
dingrijkheid in smokkelmethodes van
de piraten. Helaas werd het seminar
aan het eind wat afgeraffeld: de vol
gende blockbuster stond alweer op
het programma. Dat de organisatie
slechts een uur had ingeruimd voor
een onderwerp dat zo essentieel is
voor deze branche, is een gemiste
kans.
Over piraterij gesproken: Hollywood
vertrouwt niemand meer, zelfs niet
Kinderspeelgoed of smokkelitem met DVD's.
HOLLAND FILM NIEUWS - 29