nen van bioscopen in de nieuwe EU- landen. De meeste sprekers leden helaas aan kwalen als: precies oplezen wat er op hun Powerpoint-slides stond óf aankomen met een overdaad aan cijfers en een tekort aan verhaal. Interessant was wel de presentatie van Zoran Cvetanovic uit Servië. Hij vertelde over de moeilijkheden die exploitanten in zijn land hebben moe ten overwinnen, zoals de sancties na de oorlog in de jaren 90 en de 200(!) tv-stations die illegaal de nieuwste Amerikaanse films uitzonden. Ook het verhaal van Jan van Dommelen in zijn hoedanigheid als voorzitter van UNIC, was de moeite waard. Van Dommelen haalde een speech aan over digitale cinema van EU commissaris van cul tuur Viviane Reding op het afgelopen filmfestival van Cannes. Daarin had zij betoogd dat niet alle Europese films op het hoogste kwaliteitsniveau van DLP Cinema hoeven te worden ver toond. Kleine films in kleine zalen kunnen best met een goedkoop beamertje af. Hoe mevrouw Reding denkt dat Europese films met één hand op de rug gebonden, de slag met de Amerikaanse blockbusters en met de thuisbioscopen kunnen win nen, is mij een raadsel. Digitale Cinema Het seminar over digitale cinema was een herhaling van zetten; dezelfde sprekers, dezelfde thema's, dezelfde belofte: het komt eraan. Het grootste digitale cinema nieuws was echter een paar weken voor de Expo al naar buiten gekomen: Sony komt met een eigen 4K-projector, op basis van de veelbelovende SXRD-technologie. Of deze derde technologie, naast DLP Cinema en het D-ILA van fabrikanten als Kodak, geen problemen zal geven met de standaards, en of Shrek dan in de ene bioscoop groener is dan in de andere, is de vraag. Een van de inte ressantste sprekers op dit seminar was Wendy Aylsworth, voorzitter van het eerdergenoemde comité DC28 van SMPTE. In heldere bewoordingen belichtte zij de vele stappen die geno men worden, voordat een voorstel verheven wordt tot standaard. Dit seminar werd gevolgd door een korte sessie over cycm dye, de switch van het analoge geluid naar een ander geluidsspoor, ondermeer om zilver uit te sparen. Het bleek dat Buena Vista per 1 januari de overgang gaat maken en dus alleen nog films gaat uitbren gen, die met een rode toonlamp kun nen worden gedraaid. De uren van uw witte toonlamp zijn nu dus echt geteld. Het seminar over piraterij begon met een overzicht van de Duitse situatie. Er werd ondermeer een bizar filmpje vertoond, dat jonge would-be piraten erop moest wijzen, dat oudere homo seksuele gevangenen hun komst naar de bak met belangstelling tegemoet zagen. Hmmmm...Jim Angell van de Engelse opsporingsdienst schetste daarna een beeld van de illegale smokkel van DVD's uit Azië naar Engeland. Uit zijn foto's bleek de vin dingrijkheid in smokkelmethodes van de piraten. Helaas werd het seminar aan het eind wat afgeraffeld: de vol gende blockbuster stond alweer op het programma. Dat de organisatie slechts een uur had ingeruimd voor een onderwerp dat zo essentieel is voor deze branche, is een gemiste kans. Over piraterij gesproken: Hollywood vertrouwt niemand meer, zelfs niet Kinderspeelgoed of smokkelitem met DVD's. HOLLAND FILM NIEUWS - 29

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 28