Expo www. filmby thesea. nl FiLM degenen die met hun films hun brood verdienen. Voor het betreden van de bioscoopzaal moest men namelijk door een metaaldetectorpoortje en werden tassen op camcor ders gecontroleerd. Journalisten moesten ervoor tekenen, niks over de vertoonde films te schrijven. Ik kan u helaas dus niet vertellen of de nieuwe Spielberg The Terminal écht zo goed was of dat de stripverfilming Hellboy teleur stelde. Wederopstanding Hart van Cinema Expo is toch de trade sbow, waar fabri kanten hun waar tonen en waar exploitanten zich kunnen oriënteren bij bijvoorbeeld een tiental stoelenfabrikanten. Daarnaast zijn er exploitanten die one-on-ones hebben met fabrikanten, om een deal rond te maken of om een concrete offerte te krijgen. Alle fabrikanten waren er weer met een stand, wat wijst op het belang van de beurs. Ik keek dit jaar echter wel tevergeefs uit naar de digitale cinema-combi Digital Projection/NEC en verbaasde me over de zoveelste wederopstanding van speakerfabrikant Stage Accompany, ditmaal weer onder leiding van oprich ter Ed(dy) Wijnker. Gelukkig maar, want hun producten zijn uitstekend. Altijd goed om je contacten aan te halen, zo'n beurs, en om uit te kijken naar nieuwtjes. Die waren er niet echt dit jaar, hoewel... Projectorfabrikant Christie, toch van oorsprong 35mm, toonde amper nog traditionele filmprojectieapparatuur: op de stand was nog slechts één 35mm-loopwerk te zien naast al het digitale geweld. Imposant waren de haarscherpe platte lobby displays die op de stand gepresenteerd werden. Mooi voor digitale posters, maar ze kunnen ook bewegende beelden verto nen. Ernemann daarentegen had enkel traditionele pro jectoren staan en leek nog geen enkele aanstalte te maken om zich voor te bereiden op de digitale toekomst. Dolby heeft al eerder mensen aangetrokken om zich ook op de beeldkant van de cinemamarkt te gaan richten. Op Cinema Expo presenteerde het bedrijf voor het eerst een aantal producten die niet puur audio-gerelateerd is, waar onder een server en digitale cinema-automatisering. Dolby lijkt hiermee een sterke zet te doen, aangezien exploitan ten eerder zullen kiezen voor een producent die zich bewezen heeft in de cinemamarkt, dan voor bijvoorbeeld een servermerk waar niemand nog van heeft gehoord. De stand van het Duitse Ticket International torende over al bovenuit. De ticketsoftware waar Pathé onlangs voor heeft gekozen, bleek overzichtelijk en flexibel. Curieus was echter het horloge waar een tegoed op kon worden gezet dat via ticketpalen verzilverd kan worden in bios coopkaartjes. Harkness Hall, de schermfabrikant uit Engeland, kwam met de Screen Checker, een relatief goedkoop apparaatje waarmee de lichtopbrengst die van het doek komt, kan worden gecontroleerd. Hoewel het apparaat goedkoper is dan een professionele luxmeter, lijkt het met een paar LED's toch weinig accuraat. En de gemiddelde operateur zal zijn eigen ogen waarschijnlijk toch eerder geloven. BYfrlE 30 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 29