Expo
www. filmby thesea. nl
FiLM
degenen die met hun films hun brood verdienen. Voor het
betreden van de bioscoopzaal moest men namelijk door
een metaaldetectorpoortje en werden tassen op camcor
ders gecontroleerd. Journalisten moesten ervoor tekenen,
niks over de vertoonde films te schrijven. Ik kan u helaas
dus niet vertellen of de nieuwe Spielberg The Terminal
écht zo goed was of dat de stripverfilming Hellboy teleur
stelde.
Wederopstanding
Hart van Cinema Expo is toch de trade sbow, waar fabri
kanten hun waar tonen en waar exploitanten zich kunnen
oriënteren bij bijvoorbeeld een tiental stoelenfabrikanten.
Daarnaast zijn er exploitanten die one-on-ones hebben
met fabrikanten, om een deal rond te maken of om een
concrete offerte te krijgen. Alle fabrikanten waren er weer
met een stand, wat wijst op het belang van de beurs. Ik
keek dit jaar echter wel tevergeefs uit naar de digitale
cinema-combi Digital Projection/NEC en verbaasde me
over de zoveelste wederopstanding van speakerfabrikant
Stage Accompany, ditmaal weer onder leiding van oprich
ter Ed(dy) Wijnker. Gelukkig maar, want hun producten
zijn uitstekend.
Altijd goed om je contacten aan te halen, zo'n beurs, en
om uit te kijken naar nieuwtjes. Die waren er niet echt
dit jaar, hoewel... Projectorfabrikant Christie, toch van
oorsprong 35mm, toonde amper nog traditionele
filmprojectieapparatuur: op de stand was nog slechts één
35mm-loopwerk te zien naast al het digitale geweld.
Imposant waren de haarscherpe platte lobby displays die
op de stand gepresenteerd werden. Mooi voor digitale
posters, maar ze kunnen ook bewegende beelden verto
nen. Ernemann daarentegen had enkel traditionele pro
jectoren staan en leek nog geen enkele aanstalte te maken
om zich voor te bereiden op de digitale toekomst.
Dolby heeft al eerder mensen aangetrokken om zich ook
op de beeldkant van de cinemamarkt te gaan richten. Op
Cinema Expo presenteerde het bedrijf voor het eerst een
aantal producten die niet puur audio-gerelateerd is, waar
onder een server en digitale cinema-automatisering. Dolby
lijkt hiermee een sterke zet te doen, aangezien exploitan
ten eerder zullen kiezen voor een producent die zich
bewezen heeft in de cinemamarkt, dan voor bijvoorbeeld
een servermerk waar niemand nog van heeft gehoord.
De stand van het Duitse Ticket International torende over
al bovenuit. De ticketsoftware waar Pathé onlangs voor
heeft gekozen, bleek overzichtelijk en flexibel. Curieus
was echter het horloge waar een tegoed op kon worden
gezet dat via ticketpalen verzilverd kan worden in bios
coopkaartjes.
Harkness Hall, de schermfabrikant uit Engeland, kwam
met de Screen Checker, een relatief goedkoop apparaatje
waarmee de lichtopbrengst die van het doek komt, kan
worden gecontroleerd. Hoewel het apparaat goedkoper is
dan een professionele luxmeter, lijkt het met een paar
LED's toch weinig accuraat. En de gemiddelde operateur
zal zijn eigen ogen waarschijnlijk toch eerder geloven.
BYfrlE
30 - HOLLAND FILM NIEUWS