techniek tief gereedschap als Macromedia Flash of Adobe After Effects. In som mige hallen gaf dit een gekakel van jewelste. Digital Intermediate IBC 2004 liet duidelijk de doorbraak van de Digital Intermediate zien. Dit proces uit de postproductie trekt film nog verder het digitale domein in. Het bestaat uit het op hoge resolu tie, bijvoorbeeld 2K, scannen van alle scènes uit een film tot een bestand van vele terrabytes groot. Hierna kun nen uiterst secure kleurcorrecties worden toegepast, tot in miniem detail, iets wat met film niet mogelijk is. Ook kunnen special effects en aller lei andere digitale trucs worden uit gevoerd, waarna de gemonteerde film weer teruggeschreven wordt naar film. Bijkomend effect is echter dat er minder aandacht aan de productie wordt besteed, zodat bijvoorbeeld scènes minder goed worden uitge licht, daar men denkt dat dat in de postproductie toch wel rechtgetrok ken wordt. Op IBC waren werkelijk verbluffende demonstraties van het Digital Intermediate-proces te zien, zoals op de stand van Discreet. Het auditorium van de RAI was tij dens IBC ingericht als digitale bios coop, waar demonstraties te zien waren van nieuwe projectoren, zoals de PLV-HD10, een nieuwe HD LCD- projector van Sanyo. Spectaculair was de demonstratie van twee nieuwe SXRD-projectoren van Sony, die met 4K een dubbel zo hoge resolutie heb ben als de huidige generatie DLP Cinema-projectoren. Wèl werd duide lijk dat er nog een aantal problemen is, zoals met de kleuren, waar Sony aan moet werken voordat deze pro jectoren op de markt gebracht kun nen worden. Digitale Cinema-dag Parallel aan de tradeshow heeft IBC ook een conventiegedeelte, met lezin gen en panels. Maandag was digitale cinema-dag, die begon met een mage re keynote speech van Chuck Goldwater van DCI. Hij vertelde dat het werk rond de standaarden er na twee jaar bijna op zit, maar dat DCI nog een half jaar respijt krijgt van haar aandeelhouders, de zeven Hollywood studio's. Interessanter werd het bij het seminar A Global View of D-Cinema Applications, waar onder leiding van Patrick von Sychowsky van Screen Digest een RTI filmprii iter aantal internationale sprekers presen taties gaf over concrete digitale cine ma-projecten. Sommigen waren al vaker te horen geweest, zoals Joost Bert van Kinepolis en Rickard Gramfors van Folkets Hus och Parker uit Zweden, hoewel beiden altijd een interessant verhaal met een goede kijk op digitale cinema hebben. Voor het eerst waren er in een panel over digitale cinema twee sprekers uit Brazilië, een land dat voorop loopt in de overgang naar digitale cinema. Patrick Siaretta van Teleimage hield een interessante lezing over de zes zalen waarin zijn bedrijf sinds decem ber 2001 al achtentwintig titels in DLP Cinema heeft uitgebracht. Bizar was zijn verhaal over een plaatselijk lab dat had geklaagd bij Warner Bros. in de VS over valse concurrentie, waardoor Teleimage geen digitale films meer krijgt van deze distribu teur. De tweede Braziliaan was Fabio Lima van Rain Network, dat een klein aantal DLP-projectoren exploiteert. Hij vertelde onder andere over het opvallende feit, dat de ticketprijs in Brazilië zo laag is, dat 70% van de inkomsten van zijn concern afkomstig is van reclame. De film is dus eigenlijk bijzaak. Businessplan 's Middags was er een experimentele sessie, waarbij de zaal direct in discus sie ging met een panel, waarin men sen als Jan van Dommelen, Joost Bert en Steve Perrin van de UK Film Council zitting hadden. Dit werkte wonderwel en het panel sprak relaxed en deskundig over zaken die het publiek te berde bracht. Zo relaxed zelfs, dat Joost Bert zich in een onbewaakt ogenblik liet ontval len, dat Kinepolis helemaal geen busi nessplan heeft voor het dozijn digitale projectoren die in hun theaters staan, terwijl hij eerder nog het tegendeel had beweerd. Maar uiteindelijk gaat het toch, zelfs op een technische beurs als IBC, om film. IBC 2004 sloot af met een digi taal gerestaureerde versie van Singing in the Rain, misschien wel toepasse lijk voor de fabrikanten die nog altijd wachten tot de digitale markt aan trekt. 12 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 12