Bezo ekgenerator van formaat Nationale Bioscoopbon Deze zomer hebben wij MarketResponse onderzoek laten doen naar de waarde van de bioscoopbon voor de branche. De belangrijkste resultaten van het onderzoek hebben we samengevat in dit artikel. Mocht u na het lezen nog meer willen weten, surf dan naar www.nvbinfocentrum.nl. Door Frank Smit en Frank van der Putte Evenals in voorgaande onderzoeken stond de vraag centraal 'zou u zonder de bioscoopbon ook naar de bios coop zijn gegaan?' Het antwoord hier op geeft aan hoeveel extra bezoek de bon voor de branche genereert. Daarnaast wilden we onder andere weten hoe het zit met onze naambe kendheid, of de consument weet dat de bon niet alleen via de bioscoop verkrijgbaar is en wie de kopers en de ontvangers zijn. Het onderzoek is uitgevoerd door middel van een telefonische enquête onder personen van dertien jaar en ouder. In totaal zijn 490 personen ondervraagd: 240 filmbezoekers (iemand die de voorgaande twaalf maanden minimaal één maal de bios coop heeft bezocht) en 250 niet- bezoekers. Extra bezoekers Uit vorige onderzoeken bleek dat 21% van de respondenten aangaf dat ze zonder de bon niet naar de bioscoop zouden zijn gegaan. Dit onderzoek gaf aan dat 19% niet zou zijn gegaan, 78% toch wel zou zijn gegaan en 3% wist het niet. Opvallend is dat van de groep 13-19 jarigen slechts 9% zonder bon niet zou zijn gegaan, van de groep 20-29 jarigen is dit 13%, van de groep 30-39 jarigen 20% en van de groep 40-59 jarigen 30%. Ook een gro ter percentage van de minder fre quente bezoekers gaf aan zonder de bon niet te zijn gegaan. De bon blijft dus onomstreden een bezoekgenera- tor van formaat, die met name oudere en minder frequente bezoekers naar de bioscoop brengt. Bekendheid Aan de respondenten werd gevraagd welke cadeaubonnen men kent. Eerst is genoteerd welke bonnen men spontaan opnoemt, vervolgens zijn de verschillende bonnen met name genoemd, waarna is gevraagd of men de bon kent (geholpen bekendheid). Wat de bekendheid betreft hoeven we alleen de grote drie voor te laten gaan (zie tabel 1).Toekomstige media- inspanningen kunnen dit beeld verder verbeteren. Verkrijgbaarheid Aan alle respondenten die bekend zijn met de Nationale Bioscoopbon, is ook gevraagd of zij weten waar de bon te verkrijgen is. Hier is eveneens eerst 'spontaan' gevraagd en vervol gens zijn de verkooppunten met name genoemd (zie tabel 2). Uit deze cijfers mogen we conclude ren dat er nog het een en ander gedaan moet worden aan de bekend- bekendheid spontaan geholpen 1 platen cd bon 96% 48% 47% 2 boekenbon 96% 42% 55% 3 VW bon 94% 78% 17% 4 nationale bioscoopbon 86% 21% 65% 5 hotelbon 82% 5% 77% 6 bloemenbon 75% 26% 49% 7 dinerbon 72% 7% 49% 8 theater concertbon 64% 6% 57% tabel 1: bekendheid cadeaubonnen 14 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 14