verkooppunt bekendheid spontaan geholpen Bioscopen 97% 89% 8% VW kantoor 54% 38% 16% Postkantoren 33% 13% 20% Free Record Shop 19% 3% 16% tabel 2: bekendheid van verkooppunten heid van onze verkooppunten.Toch mogen we zeker niet ontevreden zijn met deze cijfers, aangezien de bon al sinds 1959 te koop is via de bios copen en pas een paar jaar via de Postkantoren en Free Record Shop. Gevers en ontvangers Aan alle personen die bekend zijn met de Nationale Bioscoopbon is gevraagd of zij wel eens een bios coopbon hebben gegeven of hebben ontvangen. Deze gegevens zijn vervol gens uitgesplitst naar bezoekers en niet-bezoekers. Uit de grafiek valt onder andere te lezen dat meer bioscoopbezoekers bonnen cadeau geven dan niet-bezoe kers. Onze campagne 'Geef eens een film cadeau' appelleert ook het meest aan de bioscoopbezoeker om die ervaring nou ook eens aan iemand anders cadeau te doen. Van de gevers geeft 31% de bon omdat de ontvanger een filmliefhebber is, 29% vindt de bon zelf een leuk cadeau. De winst Het onderzoek dat tien jaar terug is uitgevoerd, gaf vrijwel dezelfde resul taten voor wat betreft het extra bios coopbezoek. Dit bevestigt nog eens dat deze uitkomst geen momentopna me is. De marktwaarde van de Nationale Bioscoopbon heeft zich opnieuw bewezen. Omgerekend heeft de bioscoopbon namelijk in 2003 zo'n 500.000 extra bezoekers (inleve- raars plus gezelschap) opgeleverd. Vermenigvuldigd met de gemiddelde prijs van een kaartje betekende dit zo'n 3,2 miljoen recette. De bios copen mogen daar nog extra buffet- omzet en reclame-inkomsten bij optellen. Wat de bioscoopbon voor iedere exploitant heeft opgeleverd is gemakkelijk te berekenen op www.nvbinfocentrum.nl.Voor de filmverhuurders is het nog gemakke lijker. Zij hoeven alleen 500.000 te vermenigvuldigen met hun marktaan deel en hun gemiddelde filmhuur. Kortom de hele branche wint met de Nationale Bioscoopbon! Frank Smit is commercieel manager Nationale Bioscoopbon Frank van der Putte is manager verenigingszaken NVB wel eens gegeven nooit gegeven wel eens gekregen nooit gekregen Gevers en ontvangers naar bezoekers en niet-bezoekers HOLLAND FILM NIEUWS - 1 5

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 15