Nederlandse films in aantocht Interview Jean van de Velde in productie Er lopen waarschijnlijk maar weinig mensen in het filmvak rond die zo gewaardeerd worden door collega's als Jean van de Velde. Regisseur, scenarioschrijver, scriptdokter, adviseur, Jean van de Velde is het allemaal. Het Nederlands Film Festival vond het tijd om de man van films als De kleine blonde dood, All Stars, Lek en binnenkort Floris, in de spotlight te zetten. Hij werd de Gast van het Jaar. 28-10-04 Verborgen gebreken, distributeur Independent Films 04-11-04 Gay, distributeur RCV Film Distribution 17-11-04 Pluk van de Petteflet, distributeur Warner Bros. 09-12-04 Amazones, distributeur A-film Distribution 09-12-04 Erik of het klein insectenboek, distribu teur UIP 16-12-04 Floris, distributeur Independent Films 20-01-05 Off Screen, distributeur Independent Films 03-02-05 Plop Kwispel, distributeur Independent Films 03-02-05 Vet bard!, distributeur A-film Distribution 17-02-05 Flirt, distributeur Three Lines Pictures 24-03-05 Peter van Straaten/ Agnes distributeur 1 more film 28-04-05 Lepel, distributeur Warner Bros. 29-06-05 De Kameleon 2, distributeur Independent Film Een cadeau met een mooie strik er om heen Vet hard! Foto Jaap Vrenegoor 20 HOLLAND FILM NIEUWS Door Jeroen Huijsdens 'Ik beschouw het als vrolijke onzin', zegt Jean van de Velde als ik hem vraag wat hij er van vindt om te zijn uitgeroepen tot de belangrijkste man van het filmfestival. We zitten in de studio waar de laatste hand wordt gelegd aan de geluidsmixage van Floris. Temidden van het geluid dat het af en toe onmogelijk maakt om de altijd ontwapende regisseur te ver staan, praten we over de wonderlijke wereld van film. Dirk de Lille zei ooit over jou dat als je in de V.S. zou zijn geboren, je nu Steven Spielberg zou zijn geweest. 'Zo, die heb ik alvast binnen. Dat is natuurlijk een geweldig groot compli ment. Steven Spielberg maakt films met een menselijke ziel. Dat spreekt mij erg aan. Maar het zou te ver gaan om hem een inspiratiebron te noe men. Net zoals Spielberg probeer ik ook zoveel mogelijk films in verschil lende genres te maken. Ik wil niet zoiets als een typische Van de Velde film. Kijk eens naar de films van Sidney Lumet, een man die iedereen schijnt te zijn vergeten. Die heeft een geweldige reeks uiteenlopende films van grote klasse op zijn naam staan.' Heb je er ooit aan gedacht om de grote plas over te steken? 'Ik ken Pieter Jan Brugge goed. Met hem praat ik wel over het werken in Amerika. Kijk, je moet gewoon gevraagd worden. Maar als je dan succes hebt, pinnen ze je vast op het trucje dat je keer op keer moet uitvoe ren.' Maar je bent toch gevraagd voor Deuce Bigalow 2? 'Ja, dat is waar. Ik had ja kunnen zeggen, maar dan was ik al met een leugen begonnen. Ik was name lijk niet volledig beschik baar zoals zij wilden. Er zijn wel enkele gesprek ken gevoerd met de studio bazen. Maar wat kon ik er nou aan toevoegen?' Je bent enige tijd inten dant geweest bij het Filmfonds. Welke van de ideeën die je hebt begeleid zijn het mooiste volwassen geworden? 'Ik behoor niet zoveel credit te krijgen. 99% van het bouwen gebeurt door de makers zelf. Ik ben wel blij herkend te hebben dat er iets tussen de regels zat bij Shonf Shouf Habibi. Het was een goed script en er was een markt voor. Het gebrek aan budget is zeker een voordeel geweest voor die film. Ze moesten heel creatief worden om het voor elkaar te krijgen. Dat heeft gewerkt. Ja zuster, nee zuster zou waar schijnlijk niet zijn gemaakt als ik mij er niet hard voor had gemaakt. Er was niet zo'n positieve stemming bij het Filmfonds over die film. Ik had juist het gevoel dat er een hele leuke film in zat. Bij het Filmfonds moeten ze zich wel realiseren dat filmmakers toch hun ziel in een doosje stoppen en er een mooie strik om heen doen. Er mag wel wat meer respect zijn voor de kwetsbare opstelling die wordt getoond. De cadeautjes zouden wel wat zorgvuldiger mogen worden uitgepakt. Het is af en toe echt te formeel.' Een club die er onlangs flink van langs kreeg van de Raad van Cultuur is het Nederlands Instituut Op de set van Floris (Jean van de Velde rechts). Foto Jaap Vrenegoor voor Filmeducatie (NIF). Jij bent een van de ambassadeurs van hun project Making Movies. Dat project dreigt nu in de verdrukking te komen. 'Het is werkelijk onbegrijpelijk dat film educatie in dit land niet veel meer ruim te krijgt. Kinderen kijken zo ontzettend veel naar bewegende beelden. Het is noodzakelijk om ze de weg te wijzen, ze te leren hoe je met beelden moet omgaan. Het leuke van het maken van een film op school is dat er geen vak is waar je zoveel moet communiceren. De kinderen leren er echt heel veel van. Het is een teamsport. Samen winnen, samen verliezen. Het woord samenle ving zegt het toch al?' Je legt momenteel de allerlaatste hand aan Floris. Hoe kijk je nu terug op de productie? 'Het heeft me wel een soort Home Alone gevoel gegeven. Het kind in jezelf wordt er door naar boven gebracht. Dat doet film sowieso. Bij Lek waren de acteurs opeens ook allemaal kleine kin deren die keken wie het grootste pistool had. Je had ze eens moeten zien. Productioneel was Floris wel erg zwaar. We kregen echt niks cadeau.Toch was het een grote feestbende.' Bang voor de vergelijking met de televisieserie? 'Iedereen gaat ongetwijfeld vergelijken. Het is net als de eerste kus die je ooit van een meisje krijgt, die blijft toch altijd de mooiste. Ik hoop wel dat de kijker er een feestelijk gevoel aan overhoudt. Ze betalen er tenslotte toch zeven a acht euro voor. Ik hoop dat ze vinden dat ze waar krijgen voor hun geld en Floris beschouwen als een kerstcadeau met een mooie strik er om heen.' HOLLAND FILM NIEUWS - 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 20