180 Europese zalen digitaal techniek Dit najaar zien twee opmerkelijke digitale initiatieven het licht. Het Nederlandse DocuZone trekt verder Europa in als Cinema Net Europe en de aan de weg timmerende exploitant Utopia rust maar liefst drie zalen van haar nieuwe multiplex in Almere uit met digitale cinema-apparatuur. Pathé directeur Lauge Nielsen denkt er ondertussen het zijne van. Door Frank de Neeve Half november opent Cinema Net Europe met een pan-Europees ope ningsweekend de deuren. Dit vervolg op het Nederlandse DocuZone gaat in 180 zalen in negen landen arthou- sefïlms, zoals documentaires, low budget speelfilms, animatie en korte films, digitaal op HD-kwaliteit de the aters in beamen. De onafhankelijk opererende landelijke organisaties zullen zelf films op het eigen net werk uitbrengen en maandelijks is er een release van een film over het hele Europese netwerk. In ieder land wordt een theater uitgerust met een satelliet up-link, zodat na afloop van een voorstelling het Europese publiek bijvoorbeeld in discussie kan gaan met de filmmaker. Het Nederlandse filiaal van Cinema Net Europe heeft met vijfendertig zalen een landelijke spreiding en staat ook open voor releases van andere distri buteurs. Deze zomer werd in Amsterdam een zogenaamde shoot-out tussen drie projectorfabrikanten georganiseerd. Een groep filmprofessionals was een hele dag in de weer om de projecto ren aan de hand van een testfilm te keuren. Uiteindelijk is gekozen voor de nieuwe lijn DLP-projectoren van Panasonic, aangezien die er als beste uit kwamen, zelfs in vergelijking met de 'betere' DLP Cinema-projectoren van de andere fabrikanten. Digitale zalen in Almere Na jaren van toekijken hoe bioscoop exploitanten in het buitenland investe ren in digitale cinema, neemt binnen kort een exploitant in Nederland ein delijk het initiatief. Utopia is met bios copen in ondermeer Den Helder en Pathé geen plannen Directeur Lauge Nielsen van de Nederlandse marktleider Pathé Cinemas denkt er ondertussen het zijne van. 'Wij houden de ontwikke lingen met betrekking tot digitale cinema in de gaten,' aldus Nielsen, 'maar ik denk niet dat het de komende paar jaar echt actueel wordt. Het zou kunnen dat wij in een theater op testbasis wat gaan doen, maar specifieke plannen daarvoor hebben wij nog niet.' Digitale cinema biedt een exploitant flexibiliteit, iets waar filmhuizen, volgens Nielsen, het meest bij gebaat zijn.'Zij vertonen veel ver- De nieuwe DocuZone beamer Zoetermeer een middelgrote speler op de Nederlandse markt. In Almere openen zij eind dit jaar een multiplex waarvan drie zalen, een grote en twee kleine, worden uitgerust met DLP Cinema-apparatuur. De oorspronkelijk uit Luxemburg afkomstige exploitant heeft, naast de Nederlandse theaters, ook een aantal bioscopen in België, de thuismarkt van de Kinepolis-groep. Deze vroege investering door Utopia wordt dan ook gezien als reactie op de wereldwijde leiderspositie van Kinepolis met betrekking tot digitale schillende films en dat is een heel georganiseer en gedoe.' Bioscoopbezoekers zien volgens de Deen geen verschil tussen een 35mm kopie en een digitale film en zouden daarom niet extra voor een digitale voorstelling willen betalen. Hij wuift ook het idee weg van extra inkomsten door alternative content. 'Daar geloof ik niks van. Er is in Nederland nog steeds een tekort aan zalen voor de gewone filmvoorstellingenWaarom zouden wij dan zoeken naar andere acti viteiten om zalen mee te vullen?' HOLLAND FILM NIEUWS - 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 24