180 Europese zalen
digitaal
techniek
Dit najaar zien twee opmerkelijke digitale initiatieven het
licht. Het Nederlandse DocuZone trekt verder Europa in als
Cinema Net Europe en de aan de weg timmerende exploitant
Utopia rust maar liefst drie zalen van haar nieuwe multiplex
in Almere uit met digitale cinema-apparatuur. Pathé directeur
Lauge Nielsen denkt er ondertussen het zijne van.
Door Frank de Neeve
Half november opent Cinema Net
Europe met een pan-Europees ope
ningsweekend de deuren. Dit vervolg
op het Nederlandse DocuZone gaat
in 180 zalen in negen landen arthou-
sefïlms, zoals documentaires, low
budget speelfilms, animatie en korte
films, digitaal op HD-kwaliteit de the
aters in beamen. De onafhankelijk
opererende landelijke organisaties
zullen zelf films op het eigen net
werk uitbrengen en maandelijks is er
een release van een film over het
hele Europese netwerk. In ieder land
wordt een theater uitgerust met een
satelliet up-link, zodat na afloop van
een voorstelling het Europese
publiek bijvoorbeeld in discussie kan
gaan met de filmmaker. Het
Nederlandse filiaal van Cinema Net
Europe heeft met vijfendertig zalen
een landelijke spreiding en staat ook
open voor releases van andere distri
buteurs.
Deze zomer werd in Amsterdam een
zogenaamde shoot-out tussen drie
projectorfabrikanten georganiseerd.
Een groep filmprofessionals was een
hele dag in de weer om de projecto
ren aan de hand van een testfilm te
keuren. Uiteindelijk is gekozen voor
de nieuwe lijn DLP-projectoren van
Panasonic, aangezien die er als beste
uit kwamen, zelfs in vergelijking met
de 'betere' DLP Cinema-projectoren
van de andere fabrikanten.
Digitale zalen in Almere
Na jaren van toekijken hoe bioscoop
exploitanten in het buitenland investe
ren in digitale cinema, neemt binnen
kort een exploitant in Nederland ein
delijk het initiatief. Utopia is met bios
copen in ondermeer Den Helder en
Pathé geen plannen
Directeur Lauge Nielsen van de
Nederlandse marktleider Pathé
Cinemas denkt er ondertussen het
zijne van. 'Wij houden de ontwikke
lingen met betrekking tot digitale
cinema in de gaten,' aldus Nielsen,
'maar ik denk niet dat het de
komende paar jaar echt actueel
wordt. Het zou kunnen dat wij in
een theater op testbasis wat gaan
doen, maar specifieke plannen
daarvoor hebben wij nog niet.'
Digitale cinema biedt een exploitant
flexibiliteit, iets waar filmhuizen,
volgens Nielsen, het meest bij
gebaat zijn.'Zij vertonen veel ver-
De nieuwe DocuZone beamer
Zoetermeer een middelgrote speler
op de Nederlandse markt. In Almere
openen zij eind dit jaar een multiplex
waarvan drie zalen, een grote en twee
kleine, worden uitgerust met DLP
Cinema-apparatuur. De oorspronkelijk
uit Luxemburg afkomstige exploitant
heeft, naast de Nederlandse theaters,
ook een aantal bioscopen in België, de
thuismarkt van de Kinepolis-groep.
Deze vroege investering door Utopia
wordt dan ook gezien als reactie op
de wereldwijde leiderspositie van
Kinepolis met betrekking tot digitale
schillende films en dat is een heel
georganiseer en gedoe.'
Bioscoopbezoekers zien volgens de
Deen geen verschil tussen een
35mm kopie en een digitale film en
zouden daarom niet extra voor een
digitale voorstelling willen betalen.
Hij wuift ook het idee weg van
extra inkomsten door alternative
content. 'Daar geloof ik niks van. Er
is in Nederland nog steeds een
tekort aan zalen voor de gewone
filmvoorstellingenWaarom zouden
wij dan zoeken naar andere acti
viteiten om zalen mee te vullen?'
HOLLAND FILM NIEUWS - 25