De fun factor of het comfort van de bank feature 2 Je kunt ze tegenwoordig overal kopen, home cinema systems. Voor een paar honderd euro koop je zo'n set met een hele serie geluidsboxen al bij Blokker of Albert Heijn. Sinds de introductie van de DVD zeven jaar geleden en de flatscreen een paar jaar later heeft het fenomeen thuisbios coop een enorme vlucht genomen. Onze grootste producent van apparatuur, Philips, verwacht een snelle inburgering van de nieuwe generatie DVD-spelers/recorders. Vormt het een bedreiging voor de bioscoopzaal? Door Lucia Alleman Om het kopersgedrag beter in de greep te krijgen liet Philips dit voor jaar een consumentenonderzoek ver richtten door Harris Interactive (Hl). In dertien landen werden telkens 500 mensen ondervraagd naar hun kijkge drag. Behalve in Nederland en de ons omringende landen werden mensen ondervraagd in China, Rusland, de VS. en Brazilië. De meeste mensen kijken vooral naar TV om gewone televisie programma's (40%) en voetbal (25%) te zien. Maar ongeveer één derde van de Nederlanders kijkt op TV vooral naar films. En dat is voor Philips met zijn home entertainment producten natuurlijk een interessante markt. Vandaar dat de vragen zich vooral daarop richtten. Waarom kijken mensen thuis naar films? De grootste groep (25%) gaf aan als reden dat het goedkoper is dan naar de bioscoop gaan. Het is een motief dat niet alleen in Nederland, maar overal het hoogst scoort. De mogelijkheid om de film te stoppen of een gemiste scène te herhalen is voor 20% van de ondervraagden de belangrijkste reden. 18% vindt het comfort van de bank doorslaggevend om lekker thuis een film te zien. Fun factor Een film werkt altijd op je gemoed. Je hebt tearjearkers, thrillers,feel good Liever op de bank HOLLAND FILM NIEUWS - 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 26