feature 2 Wim Stohverk: 'Ik wijt de daling niet meteen aan bet thuisbioscoopeffect. Het beeft veel meer te maken met de kwaliteit van de films.' Cornet Filmtheaterbetriebsgesell schaft movies, actiefilms en lachfilms. Wat is nu de beste ambiance om die emoties optimaal te beleven? Hl ondervroeg de mensen het verschil aan te geven tussen films kijken in de bioscoop en thuis. Het panel werd vier categorieën voorgelegd: gezelligheid, intimiteit, betrokkenheid enfun. 38% van de Nederlanders vindt het gezelliger, socialer, om thuis film te kijken, tegen 22% die menen dat de bioscoop gezelliger is. Daarbij geeft het onderzoek een trend aan dat steeds meer mensen vrienden uitno digen om samen thuis een film te zien. 40% maakt het niet uit, uit of thuis. Intimiteit scoort veel hoger thuis (70%) tegen 30% die de bios coop intiemer vindt. Wat betreft de ken met elkaar te vergelijken. Uit de Bioscoopmonitor van 2003 blijkt dat bioscoopgangers echte film liefhebbers zijn. Meestal kijken ze naar het filmaanbod op televisie. Twee derde van de bioscoopgangers huurt daarnaast ook minstens één tot drie keer per maand een video of DVD. Het kopen van een video of DVD is iets minder populair, maar nog altijd groot: 52 van de bioscoopgangers koopt zo af en toe een video of een DVD. Het kijk- en huurgedrag van mensen die niet naar de bioscoop gaan is ove rigens niet veel anders. Ook bij hen is de liefde voor films groot. 76% kijkt naar films op TV, 59% gaat bijna weke lijks of in ieder geval maandelijks betrokkenheid geeft 33% aan thuis meer mee te leven met de actie en personages dan in de bioscoop. Daarbij moet je wel bedenken dat de meeste films die thuis bekeken wor den romantische films zijn. 25% ondergaat een film liever in de bios coop. Defun factor is een wat vaag begrip, waar bioscoopmensen juist veel eer mee inleggen. Daar kunnen zij al hun creativiteit op botvieren. Daarom is het teleurstellend dat uit het onderzoek van Hl blijkt dat slechts 20% van de respondenten het in de bioscoop leuker vindt dan thuis. 33% beleeft meer fun thuis. Filmliefhebbers Levert de populariteit van de thuis bioscoop een gevaar op voor het bioscoopbezoek? Het grappige is dat de meeste bioscoopgangers ook thuis veel films zien. Dit blijkt uit de Bioscoopmonitor, die NFC Marketing jaarlijks onder bijna 3500 mensen van vier jaar en ouder laat uitvoeren door bureau MarketResponse. De Bioscoopmonitor is geheel anders van opzet, maar toch is het interessant om de uitkomsten van beide onderzoe- langs bij de videotheek en 35% koopt wel eens een DVD of video. Wat trekt een bioscoopbezoeker nu naar het theater? Het beeld en geluid is in de bioscoop natuurlijk veel beter dan thuis. Dat vindt ook 38% van de respondenten. Ruim een derde vindt de bios gezellig en een leuk uitje. Dat is toch meer dan de 20% uit het Hl- onderzoek die defun factor in de bioscoop prezen. Meer dan de helft van de Nederlanders is het afgelopen jaar niet naar de bioscoop geweest. Vooral mensen boven de 40 gaan veel min der naar de bioscoop dan jongeren. De meesten (42%) geven aan er geen behoefte aan te hebben of de films niet leuk te vinden. Ruim een vijfde heeft geen tijd. Geld werd in 2003 amper genoemd en dat is toch in tegenspraak met het Hl- onderzoek. coop en home entertainment over lappen elkaar grotendeels. Maar de thuisbioscoop wordt steeds aantrek kelijker qua prijs en kwaliteit. Vormt zij een bedreiging voor het bioscoop bezoek? In de Telegraaf van 24 augustus stond het bericht dat het bioscoopbezoek in de eerste helft van 2004 met 9,6% was gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2003. Is dat een voorbode voor de opmars van de thuisbioscoop? Wim Stolwerk, directeur van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten: 'Die cijfers betreffen het eerste half jaar van 2004. Inmiddels is het bioscoopbe zoek weer iets aangetrokken. Ik wijt de daling niet meteen aan het thuis bioscoopeffect. Het heeft veel meer te maken met de kwaliteit van de films. Zo begon 2003 met een nieuwe Bond-film en misten we dit jaar zo'n vliegende start. Daarmee fluctueren de cijfers enorm. In het voorjaar was de recette-opbrengst op een gegeven moment ruim 12% minder dan vorig jaar. Nu is het verschil teruggelopen naar -1,5%. Ik denk dat een belangrij ke factor ook de Nederlandse film is. Vorig jaar haalde die nog een markt aandeel van 15%, nu is het niet meer dan 8%.' Stolwerk ziet wel degelijk een toene mende concurrentie van de thuisbios coop.'Maar volgens mij ligt het aller grootste gevaar in het illegaal kopië ren van films. Het enige dat wij als bioscoopmensen kunnen doen is blij ven investeren in nieuwe complexen en verbetering van de projectietech nieken. Dat gebeurt ook op grote schaal. De kracht van de bioscoop ligt nog altijd in het bieden van een leuk avondje uit.' De avontuurlijkheid van een avondje uit, daar kan een avondje thuisbioscoop voorlopig nog niet aan tippen. Fluctuatie De doelgroepen voor de bios- Wir verkaufen aus Kinoauflösung 2 FP 30 mit Objektivrevolver, Matrix,Tellersteuerung und Lampenhaus e 5.500,- -€ 1 FP 20 mit Lampenhaus 2.500,- -€ 1 3-er Kinoton Filmteller 2.500,- -€ 2 5-er Kinoton Filmteller e 3.500,- -€ 1 Popcornmaschine Cretors Diplomat Dl 32 cp 3.500,- -€ 1 Popcornwarmer Cretors Diplomat 1.700,- -€ 1 Popcornmaschine CMI 618 1.500,- -€ Tel: 0049 281 15900 - Fax: 0049 281 15971 28 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 27