Nieuwe bezems vegen schoon: filmhuizen klaar voor 2005 ANF De Nederlandse filmhuizen zetten met een combinatie van nieuwe accommodaties, een breder aanbod en moderne profilering de deur open voor een groter en vooral nieuw publiek. De groei zit in een aanhoudend goed filmaanbod, betere en grotere accommodaties en een nieuwe publieks groep die het liefst naar trendy moderne bioscopen wil en niets kan met de (verouderde) tegenstellingen tussen bio scopen en filmhuizen. Nieuwe bezems vegen schoon? 31 Door Gerard Bunnik Meer comfortabele en nieuwe zalen, een topjaar qua filmtitels en 25% meer bezoek; het jaar 2003 was voor de ruim 100 Nederlandse filmhuizen al historisch terwijl nieuwe en ver nieuwde ANF-filmtheaters en initiatie ven voor de komende jaren werden aangekondigd. De grens van een mil joen bezoeken voor de filmhuizen werd in 1998 voor het eerst geno men; 2004 belooft met tegen de twee miljoen bezoeken op de teller te wor den afgesloten. Een groot en nieuw publiek lijkt de filmhuizen definitief te hebben gevonden; extra inkomsten zullen vooral geherinvesteerd worden in bijzondere activiteiten en maatre gelen om bezuinigingen (I/D-banen) op te vangen. Steeds meer gemeenten weten zich voor relatief weinig verze kerd van een bij jong en oud favoriete culturele instelling, laagdrempelig en met een veelzijdig en (internationaal filmaanbod. Bijzonder filmaanbod De filmhuizen scoren steeds sterker. Ook met hun bijzondere filmaanbod. Specials, regionale festivals, cursussen, documentaires en klassiekers zijn arbeidsintensief, subsidie ligt niet meer automatisch voor de hand maar oud, jong en nieuw publiek weet de weg naar de filmhuizen te vinden. Recent ANF-onder- zoek (Hannah van der Poel, stu dente InHolland, scriptie Gesubsidieerde distributie in de filmtheaters) toont aan dat ook distributeurs met het speci ale aanbod volop meeprofiteren van de toenemende populariteit van het filmhuisaanbod. Zowel in Nijmegen (LUX) als Hilversum (Filmtheater) vervier voudigde de omzet en het publieksbereik van de gesubsidi eerde distributeurs in minder dan vijf jaar tijd. Hun aandeel daalde weliswaar maar hun volu me in de markt blijft stijgen. Ook als grotere succesfilms niet worden meegeteld doet de bij zondere film het goed in de nieuwe filmhuiscombinatie met arthousefilms. Opmerkelijk, zeker in relatie met de veelge hoorde klaagzang in de filmhuis sector, dat er veel te populair wordt geprogrammeerd anno 2004 en dat dit ten koste zou gaan van de oorspronkelijke taakstelling (cinefiel programme ren). Ook de belangstelling voor het bijzondere filmhuisaanbod (onder andere specials, retrospectieven, edu catie, matinees voor ouderen) zit in de lift, met het kleinschaligere aanbod aan filmhuisfilms. Geen wonder dat ook steeds meer niet-gesubsidieerde distributeurs (A- film, Paradiso, Bright Angel, 1 more- film), kleinere films in hun pakket opnemen en (zelfs) Warner met een Independent-label start. A-film speelt bovendien met plannen voor meer artplexen (zie elders in dit blad). Lumière in Maastricht, ruimte voor inte ressant mainstream, arthouse en experi menteel filmaanbod. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 30