ANF 32 Revolutie Met de opschaling van de filmhuizen (meer zalen, meer aanbod, meer taken) groeit de noodzaak ook achter de filmhuisschermen de zaakjes beter op orde te krijgen. Miriam Alexander, studente Universiteit Utrecht, bevestigde in haar afstudeerscriptie HRM-toepassing in de filmtheaters, dat het ook hier tijd wordt voor meer Personeel- en Organisatiebeleid (P&O). Scholing, heldere taak/functie omschrijvingen, instructies voor vrij willigers, functioneringsgesprekken met de directie en een professionele re bestuursaanpak: ook de filmhuizen kunnen er anno 2004 niet meer om heen. Zeker nu de gesubsidieerde arbeid steeds meer verdwijnt, is het volgens Miriam Alexander zaak dat er meer gekeken wordt naar de kansen en mogelijkheden met een (goed gestructureerd) vrijwilligersbeleid. Met specifiek cursusaanbod, contrac ten, hogere eisen bij werving en selectie kan de kwaliteit en continuï teit van de organisatie ook omhoog worden gebracht. Veel filmtheaters werken in tegenstelling tot hun colle ga-instellingen in de film- en cultuur sector met vrijwilligers. Dat kan ook als een extra kans worden gezien voor hun informele bedrijfscultuur en lage drempel naar (nieuwe) publieks groepen. Met Kunst en Zaken (cultural governance), Civiq (Vrijwilligerstraining) zullen naar ver wachting nog dit jaar ook landelijk de eerste bijdragen worden geleverd. De NVB start een inventarisatie scho lingsbehoefte. De Consulenttaak film vertoning (van het Filmfonds) zal in 2005 naast accommodatie- en exploi- tatiebeleid, marketing en communica tie ook management en organisatie voor de filmvertoning hoog op de agenda zetten. Filmvertoning en publieksbereik voor het bijzonder aanbod zullen er zeker van meeprofi teren. Subsidie blijft noodzaak Blijft steun vanuit de overheid nood zakelijk om de filmvertoning op de nieuw ingeslagen weg te begeleiden? Nog geen twee jaar geleden stelden rijk, provincies, gemeenten en het bioscoopbedrijf met de filmhuizen LUX in Nijmegen. Foto Paul Breuker. samen vast dat er een helder af te bakenen en subsidiabel takenpakket bestaat voor de filmvertoning (VNG/ANF-Handreiking Filmtheaters en Cultuurbeleid 2002). In grotere gemeenten vullen arthouses en film huizen - soms zelfs aangevuld door bioscopen - in goed overleg een belangrijk deel van dit bijzonder aan bod in. In kleinere gemeenten zijn het vooral de filmhuizen die deze taken met veel inzet van vrijwilligers voor hun rekening kunnen nemen. Maar de grenzen tussen arthouse en bioscoop, filmhuis en multiplex vervagen. Het nieuwe Docu Zone Cine Net gaat in een aantal steden zowel in filmhuizen als arthouses van start. Anno 2004 lijkt een nieuw filmpubliek geboren; een publiek dat niets kan met de ver ouderde tegenstellingen tussen film huizen en bioscopen en er op uit gaat voor professionele cinema en comfor tabele projectie op liefst het grootste witte doek. Kwaliteit en comfort De cinefielen van weleer laten zich met hun nieuwe filmhuizen inmiddels niet onbetuigd. LUX-Nijmegen, Images Groningen en Lumière Maastricht zijn zulke nieuwe filmtheaters waar ruim te is voor interessant mainstream, arthouse en experimenteel filmaan- bod. Achter de schermen klinkt nog het jargon van de filmhuizen, maar efficiency en cidtural governance zetten een nieuwe toon, vrijwilligers werken in strakke schema's met geau tomatiseerde kassasystemen. Een nog steeds groeiend publiek geniet van een exotisch en artistiek gekruid aan bod van arthouse en filmhuisfilms, een ruime foyer, comfortabele zalen en grote schermen. Een trend lijkt gezet, nu ook plannen voor volledig vernieuwde filmtheaters klaar liggen in een groot aantal steden.Theaters, schouwburgen, vlakke vloerzalen en poppodia liften mee op het succes van de nieuwe cinemaformule voor een modern en breed cultureel geïn teresseerd publiek, door in hun uit breidingsplannen film nadrukkelijk de ruimte bieden. Een groot aantal vernieuwde filmthea ters gaat de komende tijd vaak met steun van rijk, provincies, gemeenten en nieuwe (private) partners van start. Voor de cinema lijkt de kop van de 2V eeuw eraf. Nederland wil weer naar de film en oud en jong, nieuw en bijzonder publiek moedigt investeer ders aan hun filmzalen te vernieu wen, complexen uit te breiden en moed te tonen met nieuwe formules. Gerard Bunnik is scheidend direc teur van de Associatie van Nederlandse Filmtheaters (ANF) en vanaf 1 januari 2005 consulent filmvertoning voor het Nederlands Fonds voor de Film. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 31