Een blik in de toekomst Een rondetafelgesprek over filmdistributie feature Het bioscooplandschap wisselt voortdurend. Ondernemende distributiebedrijven floreren terwijl andere verwelken, mega bioscopen gaan open, verlepte zaaltjes sluiten, en de voort schrijdende reproductietechnieken openen nieuwe perspectie ven. De ontwikkelingen zijn voor Holland Film Nieuws reden om vanaf nu een paar keer per jaar met vakgenoten in gesprek te gaan over thema's die het bioscoopbedrijf bezig houden. In dit eerste artikel wordt ingegaan op de toekomst van filmdistributie in ons land. HOLLAND FILM NIEUWS Door Lucia Alleman Het is 15 november. Locatie: het kan toor van Warner Bros. in Amsterdam Sloterdijk. Op verzoek van Holland Film Nieuws is een kleine groep film verhuurders bijeengekomen om te discussiëren over de toekomst van filmdistributie in Nederland. Aan de orde komen kwesties als piraterij, digitale projectie en de bioscoop distributie in relatie tot het hele entertainmentveld. Eline Danker van Buena Vista International, Wilco Wolfers van Warner Bros. en Max van Praag van UIP vertegenwoordigen de majors. Erik Engelen van Paradiso en Phil van der Linden van Cinemien bekijken de zaak vanuit het blikveld van de onafhankelijke distributeurs. Als schot voor de boeg wordt de aan wezigen gevraagd een schatting te geven van het aantal bioscoopbezoe ken over vijf a tien jaar. Eline Danker: 'Ik ben een optimist: achtentwintig miljoen.' Erik Engelen:'Ik verwacht veel meer bezoekers dan nu, maar dan moet er wel aan een paar voor waarden worden voldaan.' Phil van der Linden: 'Er zal meer ruimte vrij komen voor arthouse films. Wij zijn nu dertig jaar bezig en wij zien voor onze films een geleidelijke groei van het publiek. Op dit moment zitten we op zo'n zeshonderdduizend bezoe kers voor twintig films per jaar.' Max van Praag:'Laat ik niet al te pessi mistisch zijn, mijn inschatting is dat we op ongeveer hetzelfde aantal bezoekers zitten als nu.'Wilco Wolfers:'Ik denk dat het mogelijk is om dertig miljoen te halen, maar als de piraterij voortwoekert, dan vrees ik dat we terugzakken naar twintig miljoen.' Meteen is de teerling geworpen. De piraterij, of beter gezegd filmdiefstal, blijkt voor de filmdistributeurs een grote plaag, die het bioscoopland schap ernstig kan beschadigen. Wordt de invloed van piraterij op het bioscoopbezoek niet overschat? Van Engelen: 'De independents heb ben te maken met een bewustere filmkijker, die iets minder vatbaar is voor filmdiefstal. Leeftijd speelt daar bij volgens mij een belangrijke rol. Het zijn vooral de jongere kijkers die de geneugten van het Internet ken nen.' Danker: 'Ik denk dat dat een kwestie van tijd is. Het Internet is begonnen met jonge mannen en nu wordt het door iedereen gebruikt. Dat zag je ook bij muziek-CD's die eerst alleen onder jongeren rouleerden. Nu zie je opa's en oma's CD's kopiëren.' Max van Praag ziet geen verband met Aan de linkerkant van de tafel Erik Engelen, Paradiso (op de rug gezien), Phil van der Linden, Cinemien, Eline Danker, Buena Vista International. Rechts aan de tafel Max van Praag, UIP (rechts) en Wilco Wolfers, Warner Bros. Gespreksleider feroen Huijsdens. Foto's Lucia Alleman.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 31