Wilco Wolfers: 'Ik denk dat het mogelijk is om dertig mil joen te halen, maar als de piraterij voortwoekert, dan vrees ik dat we terugzakken naar twintig miljoen! HOLLAND FILM NIEUWS die specifieke acteur of regisseur. De hele benadering van films zal op een hoger niveau komen. Ook de journa listiek ten aanzien van films zal verbe teren.'Wolfers:'Het is wat dat betreft ongehoord dat we in Nederland nu pas weer een behoorlijk filmprogram ma op TV hebben.' Engelen:'Ik zie aan de andere kant ook een tegengestelde beweging. Laatst zag ik in een krant DVD's als kilo's gehakt aangeboden: vijf voor de prijs van één! Het is de totale devaluatie van het product film. Het was in een Nederlandse krant overigens'.Van der Linden:'Dat is typisch onze Nederlandse handels geest. Cinemien doet daar niet aan mee. Wij zeggen gewoon tegen Mediamarkt: wacht jij maar een poos je.' Engelen:'Bij Paradiso hanteren wij ook een strikt prijzenbeleid.Wij doen niet mee aan vijf voor één acties. Kijk maar naar Amélie, nog altijd onze best verkopende titel. De prijs zakt na twee jaar wel enigszins, maar is toch niet gekelderd naar een bodemprijs.' Van Praag:'En Blokker speelt daar niet mee?' Engelen: 'Amélie staat niet bij Blokker.' Wolfers voelt zich geroepen om de majors te verdedigen. 'Je moet besef fen dat de majors binnen korte tijd de ongelofelijk grote investeringen die zij in hun product stoppen, terug moe ten verdienen.Ik denk dat uiteindelijk al die verschillende media straks gelijktijdig gereleased gaan worden. Je hebt een entertainment centre in huis en je downloadt de film wanneer Eline Danker, Buena Vista (links}:'Nu zie je opa's en oma's CD's kopiëren.' niet blijven kijken naar de Ameri kaanse markt, want die is verzadigd, maar naar buiten, naar Europa waar de markt nog steeds groeit, en met name naar Azië.'Wolfers:'Dat is exact de reden waarvoor Warner in België, Italië, en Spanje, contacten zoekt met de lokale filmcultuur. In Nederland heeft men trouwens lange tijd de kans laten liggen een eigen filmcul tuur op te bouwen.' Gaan er geen slachtoffers vallen bij de distributeurs als digitale cinema niet snel grootschalig wordt ingevoerd? De distributie- kosten rijzen toch enorm de pan uit? Wolfers:'De distributiekosten zijn peanuts vergeleken bij de marketing- het je uitkomt, tegen betaling. Het bioscoopbezoek zal daardoor naar mijn mening niet afnemen.' Gaat de vergrijzing nog een meta morfose teweegbrengen in het distributielandschap? Gaat Holly wood opschuiven richting arthou- se films? Danker:'Sterker nog, Hollywood moet kosten. Daar worden vermogens aan uitgegeven.'Van Praag:'De druk op het eerste weekend is tegenwoordig enorm. Het moet allemaal gebeuren in de eerste twee weken. Om Wimbledon te promoten hebben we 300.000,- uitgeven. Maar hij is op het verkeerde moment uitgebracht, drie weken voor Bridget Jones. Voor Shrek hebben we naar mijn oordeel veel meer uitgegeven dan nodig was. Maar Dreamworks stoomt meteen door naar de DVD-release. Dat gaat in één moeite door. De kosten voor mar keting zijn de laatste jaren werkelijk omhoog geschoten. De filmrentals zijn daarentegen min of meer gelijk zijn gebleven.' Is een filmverhuurkantoor straks niet meer dan een kantoor met één sales medewerker en is de marketing geen onderdeel gewor den van het grote geheel? Van Praag:'Ik denk dat er nog maar drie man overblijven voor de theatri- cal release terwijl er vijftien man zit ten voor home entertainment' Wolfers:'Uiteindelijk zullen we alle maal naar zo'n structuur gaan als bij A-film, waarbij de marketing voor de home entertainment en voor theatri- cal onder één dak werken.'Van der Linden:'Bij ons is dat al het geval. Het is veel effectiever als je voor de hele levensloop van een film één strategie bedenkt en daarnaast voor de diverse doelgroepen speciale acties uitzet.' Danker:'Bij Buena Vista hebben wij juist besloten de twee weer van elkaar te scheiden. Ondanks de vele energie die we erin hebben gestoken, bleken de cultuurverschillen niet te overbruggen. Dat geldt overigens ook voor de zes andere landen waar het was uitgeprobeerd. Bioscoopexploitanten zijn nu eenmaal anders dan de klanten van retail. En dat uit zich in verschil van benade-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 33