Van Maltezer kruis naar keystone correctie techniek Na zo'n 100 jaar acetaat en polyester als drager van de film- illusie, gaat de bioscoopwereld langzamerhand om naar digitaal. In Nederland lopen CinemaNet Europe, het voor malige DocuZone, en de Utopia Group voorop. Wat betekent de digitalisering voor de opleiding van operateurs en is dit het begin van het einde van dit mooie vak? 19 Door Frank de Neeve Filmhuis De Keizer in Deventer, een week voor de opening van Cinema- Net Europe. Een gemengd gezelschap operateurs van voornamelijk filmhui zen, heeft zich verzameld voor een twee uur durende training voor de bediening van de digitale apparatuur. In de projectiecabine is het een beetje proppen voordat iedereen goed zicht heeft op de GDC server en de digitale projector van Panasonic. Eerste impressie: wat is die projector klein, en die server: is dat niet de mag netron van het personeel hier? Sommigen uit het gezelschap hebben al een paar jaar ervaring in een DocuZone-theater, voor anderen is het allemaal erg nieuw. Geen Maltezer kruis of Jan met de ballen, maar Enrico Karg, operateur Utopolis Almere bedient de Bar co DPI 00 keystone correctie en DVI-signalen. Jeroen Ruikes, project manager van Inter (VCD) B.V vertelt vlotjes hoe je films van de portable harde schijf in de server laadt - er passen ongeveer tien speelfilms op - en hoe je een playlist maakt. Ook komt het koppe len van ondertitels aan de filmbestan- den aan bod, hoe je de lampen ver vangt en de projector aan bestaande cabine-automatisering verbindt Geraniums Er worden veel vragen gesteld en Henne Verhoef, de technische man van CinemaNet Europe schrijft driftig mee om de knelpunten te inventarise ren. Zo wil men weten of de projec tor last heeft van de ontsteekspanning van de 35 mm-projector die ernaast staat en of je films kunt laden tijdens een digitale voorstelling. Over het algemeen zijn de opera teurs onder de indruk van de beeldkwaliteit, maar de gebruiksvriendelijkheid van server en projector laten nog wat te wensen over. Zo kun je niet zien hoeveel ruimte er nog resteert op de server en is er geen beeldscherm om aan passingen tijdens de voorstel ling te controleren. Jan van Setten, hoofdoperateur van het Rotterdamse Lantaren/Venster, is onder de indruk van de projector, maar waarschuwt voor al te ent housiaste operateurs.'Zij wil len altijd het naadje van de kous weten en maken dingen moeilij ker dan ze zijn. Je moet geen instellin gen willen aanpassen, persoonlijke voorkeuren moet je terzijde schuiven.' Van Setten is niet bang dat digitale projectie de operateur verdringt, hij zou dat zelfs wel goed vinden.'Het is voor de filmbeleving een verbetering als het vak operateur verdwijnt. Ik kan me behoorlijk ergeren aan kabels en dwarse bekrassing waarvan je weet dat dat komt door een mense lijke fout.' Maar is hij dan niet bang om door de digitalisering achter de geraniums te belanden? 'Nee hoor, dan zit ik niet thuis, maar gewoon in de zaal, film te kijken.' John Gulmans van De Uitkijk in Amsterdam, al zevenentwintig jaar filmoperateur, duizelt het enigszins na de training. 'Ik vond het in de cabine dan ook mooi toen de filmprojector ging lopen. Dat is een vertrouwd geluid voor mij. Ik heb nu de handlei ding van de apparatuur meegenomen en ik merk het allemaal wel.'Toch ver heugt Gulmans zich op de komst van de digitale projector. 'Ik heb een aan tal DVD's met concertregistraties van The Beach Boys en het lijkt me fan tastisch om dat op een groot doek te zien. Maar niet te hard natuurlijk, want boven onze zaal zit een bed and breakfast.' Luxe beamer Sinds half november is er in Nederland eindelijk een theater met een door Hollywood goedgekeurde Digitale Cinema-projector. De recent geopende Utopolis bioscoop in Almere vertoonde daarmee vanaf de opening ondermeer de Nederlandse film Pluk van de Petteflet digitaal, een primeur. Buiten wordt nog druk geheid en binnen ruikt het twee weken na de opening nog als nieuw. Enrico Karg, zowel operateur als student Engels, HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 43