Conclusie: bioscoopreclame werkt echt! advertorial Dat bioscoopbezoekers zich na de film veel kunnen herinne ren van de reclame die ze gezien hebben is geen nieuws. Iedereen roept immers dat bioscoopreclame een grote impact heeft en dat bioscoopreclame als onderdeel van de totale filmbeleving wordt gewaardeerd door bioscoopbezoe kers. Maar hoe effectief is bioscoopreclame nu werkelijk? 39 Ambiance beleving Consumenten zijn verwend: ze willen van alles steeds meer en alles moet beter. Concurrentie voor de bioscoop ligt wellicht op de loer in vele vor men van entertainment zoals de nieu we generatie home cinema sets. Hoe dan ook, een film bekijken in de bios coop is al heel lang een uniek tijdver drijf en dat blijft een basis voor het sterke effect van reclame in de bios coop. Voor dat effect is de ambiance in de bioscoop heel belangrijk. Mensen willen het gevoel hebben dat ze echt een avondje uit zijn. Men ver wacht een ontspannen avond in een gezellige sfeer, zonder zorgen. Mensen zien reclame als een onderdeel van het voorprogramma, waardoor de reclameverwerking hoog is en het effect van de campagne gemaximali seerd wordt. Screenvision investeert in onder zoek Met ons roept iedereen om het hardst dat bioscoopreclame werkt, helaas is er nog weinig onderbouwing door onderzoek, of valt dat misschien wel mee? Want juist dat onderzoek is wat de adverteerder schijnbaar nog mist om zijn schaarse reclame-euro in toe nemende mate aan bioscoopreclame toe te wijzen. Daarom is Screenvision bezig het medium bioscoopreclame interessanter te maken, door actief het effect van reclame in de bioscoop via diverse onderzoeken te bewijzen. Met behulp van enkele commerciële case studies en wetenschappelijk onderzoek kan toch al veel gezegd worden over de effectiviteit van bios coopreclame. Adverteerders raken er tevens steeds meer van overtuigd dat bioscoopreclame een effectieve meer waarde heeft in de mediamix. Onderzoek wijst bijvoorbeeld uit, dat bioscoopreclame een sterk support- medium is voor bijvoorbeeld televisie'. Bioscoopreclame spreekt een doelgroep aan die moeilijk te bereiken is via andere media. Daarbij heeft de consument over het alge meen geen moeite met bioscoop reclame2. Bioscoopreclame is tenslotte veel impactvoller dan bijvoorbeeld televisiereclame en bui tenreclame, omdat men in een donkere ruimte zonder afleiding naar een groot scherm zit te kijken en de reclame niet kan 'wegzappen'5. Bioscoopreclame is dus een medium dat effec tief kan worden ingezet bij het verhogen van merkbekendheid, voor het veranderen of ver sterken van de houding ten opzichte van een product of merk en het genereren van koopin tentie bij de consu ment. En om u een idee te geven, dit zijn toch drie van de meest belangrijke communica tiedoelstellingen voor veel adverteerders. Neem contact op met Screenvision, Marloes Rijnders (020-4626367) voor specifieke vragen omtrent onderzoeken etc. Voor overige informatie, bel Herman ten Cate (020-4626362) of Paillette Buenting (020-4626360) of kijk op www. bioscoopreclame, nl. Ewing, M. T., du Plessis, E. Foster, C. (2001). Cinema Advertising Re-considered. Journal of Advertising Research, 41(1), 78-85. -' Bouvard, P Fitzgerald, J. Noel, J. (2003)- The Arbitron Cinema Advertising Study;Appointment Viewing by Young, Affluent, Captive Audiences. httpy/ivww. arbitron. com/study_o/ci nema_study. asp. 3 Johnson, K.F. (1981). Cinema Advertising. Journal of Advertising, 10(4), 11-19. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2004 | | pagina 62