Fiscale stimulerings
maatregelen voor film
structureel
Zesde Dag
van de Neder
landse Film
Opheffing
een feit
feature 2
kort
Het lijkt voor de poorten van de hel te zijn weggesleept: de
fiscale aftrekmogelijkheden voor particuliere investeringen in
de Nederlandse film. Maar ze blijven bestaan. De fiscale faci
liteit is zelfs een structurele regeling geworden. Kabinet
Balkenende reserveert jaarlijkse twintig miljoen euro. Maar
de Nederlandse speelfilm lijkt aan economische kracht in te
boeten. Was haar marktaandeel in 2003 nog 13,3%, dat is nu
gezakt naar 9,4%.
Door Lucia Alleman
Lang zag het ernaar uit dat de stekker
uit de fiscale stimuleringsmaatregelen
zou worden getrokken. Uiteindelijk
bleken de coalitiepartijen toch gevoe
lig voor de lobby van de filmwereld.
Met een gezamenlijke motie vroegen
zij tijdens de afgelopen Algemene
Beschouwingen om een wijziging in
de begroting. Het verzoek is ingewil
ligd. Jaarlijks wordt een bedrag van
twintig miljoen euro gereserveerd,
waarvan het grootste deel in de vorm
van belastinginkomstenderving.
De regeling is structureel, over de pre
cieze invulling wordt nog gesproken.
Voor 2005 is de oude regeling gecon
tinueerd. Voor 2006 wordt er
gestreefd naar versoepeling van de
regeling. De ministeries van OCW en
Financiën voeren daarover overleg
met de Werkgroep
Filmstimuleringsbeleid. In die werk
groep zijn de Nederlandse Vereniging
van Speelfilmproducenten (NVS), de
Federatie Filmbelangen, de filmdistri
buteurs (NVF), bioscoopexploitanten
(NVB), het participatiefonds van de
publieke omroepen, het CoBOfonds,
Fine BV en het Nederlands Fonds
voor de Film vertegenwoordigd. Een
belangrijk punt is de verruiming van
24 - HOLLAND FILM NIEUWS
de investeringsmogelijkheden en de
vermindering van de subsidieafhanke-
lijkheid.
Op dit moment kunnen particulieren,
mensen die inkomstenbelastingplich
tig zijn, maximaal vijfentwintigdui
zend euro inleggen, en bedrijven, die
verplicht zijn vennootschapsbelasting
af te dragen, 100 duizend euro.
Mogelijk wordt dit bedrag voor bedrij
ven verhoogd naar 500 duizend euro.
Het opzetten van een film-CV met
minder participanten maakt de klus
nu eenmaal een stuk eenvoudiger,
met name op juridisch gebied.
In 2007 komt de Europese Unie (EU)
met een eigen regelgeving ten aan
zien van financiering van filmproduc
ties. Welke kant dat op gaat is nog
Johan, zonder CV wellicht nooit gemaakt.
Fotograaf Dinand van der Wal (voor Egmond Film)
niet helemaal duidelijk, maar waar
schijnlijk zal een vorm van fiscaal sti
muleren van particuliere investerin
gen mogelijk blijven. De EU heeft als
inzet concurrentievervalsing tussen
de lidstaten tegen te gaan. Men zal
dus paal en perk willen stellen aan
overheidssteun aan eigen onderne
mers. Anderzijds zal de EU de moge
lijkheden voor producenten willen
verruimen om hun budgetten in heel
Europa te besteden. Maar de verschil
lende lidstaten hebben daar verschil
lende standpunten over. De
Nederlandse regeling zal aan de
Europese regelgeving aangepast moe
ten worden.
M&D-fonds nog niet van start
De fiscale voorzieningen lijken voor
de komende jaren veilig gesteld te
zijn. Politiek Den Haag gaat daarbij
wel uit van een commitment van alle
partijen die belang hebben bij een
florerende Nederlandse filmindustrie.
In de besprekingen tussen het
Ministerie van OCW en de filmwereld
is de inzet dat alle betrokkenen
investeren in de Nederlandse speel
film. In juni vorig jaar presenteer
den de NVB en de NVF gezamen
lijk een fonds van zes miljoen
euro als bijdrage aan de marke
ting en distributie van
Nederlandse films voor de jaren
2005 tot en met 2007. Als voor
waarde voor het fonds stelde de
NVB de voortzetting van de fisca
le faciliteiten voor film. Aan die
voorwaarde is voldaan. Wat is nu
de stand van zaken rond het
M&D fonds?
Wim Stolwerk, directeur NVB:
'Inderdaad is er in principe een
toezegging ten aanzien van het
voortbestaan van de fiscale faci
liteiten tot en met 2007. Maar wij
hebben nog meer voorwaarden
gesteld. Een daarvan is dat elke
exploitatievorm investeert in de
Nederlandse film. De bioscoop
branche draagt natuurlijk al bij
via de filmverhuur en een aparte
afdracht aan het Nederlands
Fonds voor de Film. Daarnaast
zijn wij bereid extra geld te stop
pen in het M&D-fonds. Dus de exploi
tanten dragen daaraan bij, de film
distributeurs hebben eveneens een
bijdrage toegezegd, de omroepen
investeren in Nederlandse films. Zo'n
extra inspanning blijft uit van de
video- en DVD-industrie, terwijl daar
de grootste winsten worden gemaakt.'
De NVPI is geen deelnemer aan de
Werkgroep Filmstimuleringsbeleid,
maar NVPI-directeur Paul Solleveld
beseft dat het kabinet eisen stelt aan
het beschikbaar stellen van een
investeringsbudget van twintig mil
joen. Solleveld:'Ook de video- en
DVD-branche draagt bij aan de finan
ciering van films in de vorm van het
betalen voor licenties. Daarnaast zijn
we in gesprek over een aparte bijdra
ge. Een concrete mededeling is daar
nog niet over te doen.'
Ieder z'n vak
Een andere voorwaarde voor het
M&D fonds is dat de algemene leden
vergadering van de NVB moet instem
men met een bijdrage aan het M&D-
fonds. Hangt de instemming van de
leden samen met de resultaten van de
Nederlandse speelfilm. Stolwerk:'Nee
hoor, dat het nu minder gaat met de
Nederlandse speelfilm is logisch. Den
Haag is zo lang onduidelijk geweest
over het voortbestaan van de fiscale
aftrekmogelijkheden, dat veel produ
centen hun adem inhielden.' Er zijn
toch voldoende Nederlandse films in
de bioscoop geweest? 'Ja, maar die
zijn dan weer zo geprogrammeerd dat
ze eerder met elkaar de concurrentie
aangingen dan dat ze een nieuw
publiek veroverden.' Zou de NVB niet
meer zeggenschap willen hebben
over welke films er in productie geno
men worden? Stolwerk: 'Wij willen
niet op de stoel van producenten of
het Filmfonds gaan zitten. Dat is ons
vak niet. Ik kan mij voorstellen, dat
wanneer wij met het M&D-fonds van
start gaan, wij wel globale criteria aan
leggen. Er zal een aparte commissie
komen die de bijdragen toekent. In
ieder geval moet de film kans maken
op een behoorlijk roulement in de
bioscopen of filmtheaters. Of dat
gebeurt met zeven of met 100 prints
maakt daarbij niet uit. Het belangrijk
ste is dat de betreffende doelgroep de
film daadwerkelijk bezoekt en de
bioscoopstoelen dus bezet worden.'
Dinsdag 25 januari jongstleden vond in
het Grand Théatre in Amersfoort voor de
zesde keer de Dag van de Nederlandse
Film voor scholieren plaats. Ook dit jaar
slaagde het Nederlands Instituut voor
Filmeducatie (NIF) er in een leerzame
ontmoeting tussen filmmakers en scho
lieren tot stand te brengen. Op de foto
gast van de dag, acteur Cees Geel
(Simon, Vet hard).
Foto John Faber, Tri-f fotografie.
Tijdens de ledenvergadering, november
jongstleden, van de Nederlandse
Vereniging van Filmkunsttheaters,
C.I.C.A.E. (Confederation Internationale
des Cinemas d' Art et Essai) afdeling
Nederland is besloten deze vereniging op
te heffen. Het doel van deze vereniging is
namelijk bereikt. Er waren nog slechts
vijftien zalen lid. De meeste filmtheaters
waren al lid van Europa Cinemas en de
leden vonden dat voldoende. Julia Bakker-
De Nijs en Rudi Bakker waren vele jaren
respectievelijk voorzitter en
secretaris/penningmeester van de vereni
ging. Rudi Bakker was tevens délégne van
de C.I.C.A.E. in Frankrijk, een taak die hij
inmiddels ook heeft neergelegd.
HOLLAND FILM NIEUWS - 25