feature
üigitalgenius
Smedenstraat 20 - B-2610 Antwerpen - tel: +32 32 97 77 71 - satesradigitalgenius.be
www.digitalgenius.nl - www.digitalticket.nl
schillende bioscopen heel verschillende wensen kunnen
hebben. De internationale ticketmarkt kent dan ook heel
wat spelers, met producten voor verschillende branches.
Maar wat maakt het voor een ticketprogramma nou uit
of je een kaartje voor Feyenoord, Britney Spears of
Bridget Jones verkoopt, denk je dan. Toch werken bios
copen voornamelijk met speciaal voor deze branche
geschreven software, want bioscopen verschillen wel
degelijk van evenementen en concerten. Britney Spears
vult namelijk maar één, hooguit twee avonden De Kuip.
In een bioscoop heb je echter te maken met veel voor
stellingen tegelijkertijd, die vaak terugkomen en in sche
ma's worden geprogrammeerd. En dan zijn er nog de
bioscoopbonnen, de Kijkwijzer en de elektronische
postbus, allemaal zaken waar de software van De Kuip
geen kaas van heeft gegeten. Het Duitse ShowSoft is bij
voorbeeld een grote speler, die via het Nederlandse
Ticknology de software voor het vernieuwde Carré
heeft geleverd. In de bioscoopbranche doen zij echter
alleen iets in situaties waar bioscoop en schouwburg
onder één dak huizen, zoals bij Cinema Amstelveen.
Remote access
De ontwikkelaars van ticketsoftware hebben de laatste
jaren niet stilgezeten en moderne systemen kunnen
inmiddels heel wat meer dan alleen tickets verkopen. Zo
kunnen gegevens met een druk op de knop worden
overgezet naar spreadsbeets, kunnen helpdesk-medewer-
kers via remote access problemen op afstand oplossen
en kan de baas met hetzelfde gemak vanaf zijn vakantie
adres de bezoekerscijfers van die avond bekijken.
Een bioscoopexploitant kijkt naar een aantal zaken bij
de keuze van een ticketsysteem. Dat begint bij de functi
onaliteit van het programma: is het snel en gemakkelijk
om mee te werken, welke betaalmogelijkheden zijn er, is
het aan te sluiten op bestaande systemen, hoe zit het
met het programmeren van de films, kan dat bijvoor
beeld ook centraal voor meerdere theaters? Dit gaat
door tot in detail: werkt de Internetreservering met
contingenten, worden de reserveringen in real time
weergegeven of met een buffer en hoe stel je in tot hoe
lang van tevoren klanten kunnen reserveren? Daarnaast
zijn er de kosten: de licentie voor de software, soms een
bedrag per verkochte ticket, en de kosten voor een ser
vicecontract. Prijzen van een licentie beginnen bij 6.000
tot 10.000 euro.
Grote concerns kunnen er voor kiezen om hun software
meerdere aspecten in het bedrijf te laten regelen, zoals
het verkopen van tickets via ticketzuilen, het scannen
van mobiele tickets, het afhandelen van telefonische
reserveringen, de buffetsoftware en zelfs de aansturing
van displays in de lobby. Filmhuizen hebben andere wen
sen. Voor hen is het niet relevant of je op afstand meer
dere theaters kunt programmeren, maar bijvoorbeeld
wel of het kassaprogramma intuïtief te bedienen is, aan
gezien zij vaak met vrijwilligers werken. Daarnaast heb
ben veel filmhuizen vriendenpassen, wat voor hen een
klantenbeheerfunctie interessant maakt, of in IT-taal
8 - HOLLAND FILM NIEUWS