feature üigitalgenius Smedenstraat 20 - B-2610 Antwerpen - tel: +32 32 97 77 71 - satesradigitalgenius.be www.digitalgenius.nl - www.digitalticket.nl schillende bioscopen heel verschillende wensen kunnen hebben. De internationale ticketmarkt kent dan ook heel wat spelers, met producten voor verschillende branches. Maar wat maakt het voor een ticketprogramma nou uit of je een kaartje voor Feyenoord, Britney Spears of Bridget Jones verkoopt, denk je dan. Toch werken bios copen voornamelijk met speciaal voor deze branche geschreven software, want bioscopen verschillen wel degelijk van evenementen en concerten. Britney Spears vult namelijk maar één, hooguit twee avonden De Kuip. In een bioscoop heb je echter te maken met veel voor stellingen tegelijkertijd, die vaak terugkomen en in sche ma's worden geprogrammeerd. En dan zijn er nog de bioscoopbonnen, de Kijkwijzer en de elektronische postbus, allemaal zaken waar de software van De Kuip geen kaas van heeft gegeten. Het Duitse ShowSoft is bij voorbeeld een grote speler, die via het Nederlandse Ticknology de software voor het vernieuwde Carré heeft geleverd. In de bioscoopbranche doen zij echter alleen iets in situaties waar bioscoop en schouwburg onder één dak huizen, zoals bij Cinema Amstelveen. Remote access De ontwikkelaars van ticketsoftware hebben de laatste jaren niet stilgezeten en moderne systemen kunnen inmiddels heel wat meer dan alleen tickets verkopen. Zo kunnen gegevens met een druk op de knop worden overgezet naar spreadsbeets, kunnen helpdesk-medewer- kers via remote access problemen op afstand oplossen en kan de baas met hetzelfde gemak vanaf zijn vakantie adres de bezoekerscijfers van die avond bekijken. Een bioscoopexploitant kijkt naar een aantal zaken bij de keuze van een ticketsysteem. Dat begint bij de functi onaliteit van het programma: is het snel en gemakkelijk om mee te werken, welke betaalmogelijkheden zijn er, is het aan te sluiten op bestaande systemen, hoe zit het met het programmeren van de films, kan dat bijvoor beeld ook centraal voor meerdere theaters? Dit gaat door tot in detail: werkt de Internetreservering met contingenten, worden de reserveringen in real time weergegeven of met een buffer en hoe stel je in tot hoe lang van tevoren klanten kunnen reserveren? Daarnaast zijn er de kosten: de licentie voor de software, soms een bedrag per verkochte ticket, en de kosten voor een ser vicecontract. Prijzen van een licentie beginnen bij 6.000 tot 10.000 euro. Grote concerns kunnen er voor kiezen om hun software meerdere aspecten in het bedrijf te laten regelen, zoals het verkopen van tickets via ticketzuilen, het scannen van mobiele tickets, het afhandelen van telefonische reserveringen, de buffetsoftware en zelfs de aansturing van displays in de lobby. Filmhuizen hebben andere wen sen. Voor hen is het niet relevant of je op afstand meer dere theaters kunt programmeren, maar bijvoorbeeld wel of het kassaprogramma intuïtief te bedienen is, aan gezien zij vaak met vrijwilligers werken. Daarnaast heb ben veel filmhuizen vriendenpassen, wat voor hen een klantenbeheerfunctie interessant maakt, of in IT-taal 8 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 8