techniek
16
van het CinemaNet Europe-netwerk
heeft bij de organisatie een tweede
projector bedongen, om films aan het
eind van hun speeltijd net als bij 35
mm in een kleinere zaal te kunnen
draaien.
Onvrede
Deels uit onvrede met de beperkin
gen van het CinemaNet Europe-net
werk, heeft zich rond Henk Camping
van filmtheater 't Hoogt en San Fu
Maltha van distributeur A-film een
groep gevormd, die nog dit jaar alle
belangrijke arthousezalen in
Nederland wil uitrusten met digitale
projectie-apparatuur. Henk Camping:
'Op een recente bijeenkomst van
Europa Cinemas merkte ik dat San Fu
de enige distributeur was die hardop
durfde te zeggen dat hij mee wil beta
len aan de switch. Daarop hebben we
de koppen bij elkaar gestoken en zijn
een overleg begonnen om samen te
onderzoeken hoe we dat kunnen ver
wezenlijken.'
De groep bestaat verder onder meer
uit exploitant Krijn Meerburg en de
distributeurs Cinemien en Paradiso.
Zij hebben eerst geïnventariseerd om
welke zalen het gaat en of daar
CinemaNet-apparatuur staat. Voor de
resterende tachtig zalen moet nu vast
gesteld worden hoe groot de investe
ring is. Maar er zijn ook andere zaken
te bespreken, zoals de garantie dat er
digitale films beschikbaar komen.
Leasemaatschappij
Voor de financiering van het plan wil
de groep een leasemaatschappij
opzetten, waarvan de deelnemers zelf
eigenaar zijn. Geld moet van de
exploitanten en distributeurs zelf
komen, maar ook van het ministerie
van OCW, de Europese investerings
bank en eventueel van de bioscoopre
clamebedrijven.
Een recente tegenvaller kreeg de
groep te verwerken na een vergade
ring van de werkgroep digitaal van
het Media project Europa Cinemas.
Daar werden de voorwaarden voor
Europese subsidies aan de digitale
vertoning van Europese films vastge
steld. Besloten werd dat Europese
subsidie alleen gaat gelden voor de
hoogste projectiekwaliteit d-cinema.
Hierdoor komt de investering hoger
te liggen dan verwacht. Dit zet echter
ook het CinemaNet Europe-netwerk
op achterstand, omdat zij van een
mindere kwaliteit projectoren
gebruikmaken.
Als de inventarisatie klaar is en de
financiering rond, gaan Camping c.s.
de boer op, om te kijken welke hard
wareleverancier de beste deal heeft.
Een van de opties is om de hardware
te betrekken van XDC. Reden waarom
deze leasemaatschappij zich zo op de
Europese markt manifesteert, is dat
moederbedrijf EVS haar eigen server
in zoveel mogelijk bioscopen wil
installeren.
Om een zo gunstig mogelijke deal te
kunnen bieden, wil XDC ook digitale
films gaan leveren. Voor de reguliere
bioscopen wordt een gegarandeerd
aantal van 50 titels per jaar genoemd,
maar arthousefilms hebben ze niet.
Daarom zou er wel eens een goede
deal voor de hardware gemaakt
kunnen worden, als ook gebruik zou
worden gemaakt van de diensten om
digitale films op te slaan en te betrek
ken. Nederlandse depots als Renovo
en de Filmcentrale laten namelijk
desgevraagd weten nog niet zo ver
te zijn.
NVB reageert
In een reactie zegt NVB directeur
Wim Stolwerk dat de NVB haar leden
adviseert te wachten met de aanschaf
van digitale apparatuur.'Iedereen is
daarin natuurlijk vrij', aldus de NVB
voorman.'Er zijn nog steeds een aan
tal onduidelijkheden en knelpunten.
Dat blijkt ook uit de rapporten van
NATO en UNIC. Voorbeeld: de studio's
willen naar de norm 4K. De appara
tuur, de servers en bijbehorende com
pressietechnieken zullen echter pas
in 2006 beschikbaar komen. Ook voor
het nu geaccepteerde 2K zijn de tech
nische specificaties helemaal nog niet
gereed.'
Stolwerk wijst er voorts op dat er nog
geen uitsluitsel is over de beveili
gingssleutels en de certificatie van
apparatuur. 'Niet gecertificeerde appa
ratuur kan geen films van de studio's
vertonen.' Bovendien is er nog geen
overeenstemming over het business
model, oftewel: wie gaat wat betalen?
NATO heeft aangegeven uitgebreid te
willen testen alvorens met de roll out
te beginnen. 'Voor de norm 2K zou
dat pas eind 2005 kunnen beginnen
en voor 4K zelfs volgend jaar zomer.
De introductie zal daardoor niet eer
der dan herfst 2006 (2K) of voorjaar
2007 (4K) plaatsvinden', aldus de
NVB.
Dat er 2K-apparatuur beschikbaar is
in lease modellen noemt de NVB niet
verwonderlijk.'Enkele bedrijven heb
ben de productie al ter hand geno
men en willen verkopen. De exploi
tant heeft echter geen garantie dat er
voldoende films digitaal beschikbaar
komen.'
De NVB wijst er in reactie op de dis
cussie tevens op dat een test op dit
moment niet verstandig is. 'Je test
apparatuur en omstandigheden die
het waarschijnlijk niet gaan worden.
En het testen van consumentenreac
ties in een concurrentiesituatie is heel
moeilijk. Het testbeeld zal worden
verstoord door de exploitant die niet-
digitaal vertoont. Die onderneemt
natuurlijk actie. Dat beïnvloedt de
test.'
Stolwerk bewaart het belangrijkste
argument voor het laatst: 'Wat wil
de consument? Volgens ons wil die
vooral perfect beeld, geluid en
zitcomfort. De techniek is onder
geschikt daaraan.'
HOLLAND FILM NIEUWS