Bioscoopbon extra bezoek bioscoopbon fOSCOOP 30N Nationale Bioscoopbon We vieren dit jaar tien jaar Nationale Bioscoopbon en in dit nummer wilden we dat maar eens groots doen. In plaats van over de bon, de bon en nog eens de bon, gaat dit artikel (evenals de advertenties) niet over de bon, maar over het doel van de bon: extra bezoek. Alle onderzoeken van de afgelopen jaren hebben aangetoond dat de bon extra bezoek realiseert. Als de bioscopen 60% meer verkopen dan in 2004, dan komt dat neer op zo'n 200.000 extra bezoekers! öoöööhh Door Frank Smit Soms vergeten we even dat de bon niet het doel is, maar een middel. Sterker nog hét middel om extra bezoek te genereren. Om dit te onder strepen hebben we iedere bioscoop, ieder filmtheater en iedere distribu teur een brief gestuurd met daarin het aantal extra bezoekers dat de bioscoopbon voor hun onderneming heeft gerealiseerd in 2004. Een selec tie daarvan staat ook in deze editie van Holland Film Nieuws. Uiteraard zijn er nog vele andere middelen om (extra) bezoek te reali seren. Zowel collectief als individueel. De terugval van het bezoek in 2004 heeft menig branchepartij aan het denken gezet: hoe kunnen we zelf en samen meer bezoek genereren? In sommige gevallen worden er zeer ingenieuze ideeën bedacht en uitge voerd. Laten we eens kijken wat er zoal mogelijk is. Alternatieven Extra promotie is over het algemeen niet de eerste optie in tijden dat het wat minder gaat, aangezien het extra budget vereist en het niet gegaran deerd meer bezoek oplevert. Kortingsacties liggen dan al snel voor de hand. Ze zijn er in vele verschillen de vormen. Ze kosten behalve de communicatie pas geld als er ook werkelijk bezoek wordt gerealiseerd. Acties kunnen zelf geïnitieerd worden Het logo in 1995 Het logo nu of met andere partijen worden gedaan. Er zijn zelfs gespecialiseerde bedrijven, die voor exploitanten kaart jes verkopen. Deze mogelijkheden hebben verschillende dingen gemeen. Ten eerste kosten ze allemaal geld. Direct of in de vorm van kortingen en/of gratis kaartjes en/of consump ties.Ten tweede is het vooraf moeilijk in te schatten hoeveel een actie kan- nibaliseert op het normale bezoek en wat het dus uiteindelijk oplevert. Alleen onderzoek kan het resultaat werkelijk bepalen. Uiteraard is iedere branchepartij ver antwoordelijk voor z'n eigen marke tingbeleid en moet iedereen datgene doen wat voor zijn onderneming het beste is, maar deze branche verkeert in de luxe positie dat er een marke tinginstrument voorhanden is dat iedere branchepartij gratis (of bijna gratis) kan inzetten om meer bezoe kers naar binnen te krijgen. U raadt het al: de Nationale Bioscoopbon. HOLLAND FILM NIEUWS - 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 23