RTL stapt in
filmproductie
Interview Dirk de Lille
achter de schermen
RTL, de maatschappij die de meeste mensen alleen kennen als
televisiezender, gaat Nederlandse speelfilms coproduceren.
Wat schuilt er achter dat besluit? Of is het Dirk de Lille, hoofd
programma-aankoop bij RTL Nederland, alleen maar te doen
om een Gouden Kalf?
29
Door Jeroen Huijsdens
De ene keer duurt het iets langer dan
de andere keer. Maar van een ding
kun je zeker zijn: als Dirk de Lille,
thans senior head of program acqui-
sitions bij RTL Nederland, ergens aan
de slag gaat, dan heeft het altijd gevol
gen voor de Nederlandse filmproduc
tie. Of het nu bij PolyGram, RCV,
Warner of zijn 'nieuwe' baas RTL is,
altijd gaat het betreffende bedrijf zich
bezighouden met producties van
eigen bodem. Wat is dat toch met Dirk
de Lille en de Nederlandse film?
'Het is lokale film en daarmee het
gemakkelijkste startpunt. Ik ken ieder
een in het netwerk en heb met veel
producenten samengewerkt', aldus de
energieke Belg die een wandelende
promotor van de Nederlandse film
lijkt te zijn.'Stiekem wil ik natuurlijk
een Gouden Kalf. Zo'n Cultuurkalf!
Hahaha.'
Waarom zet RTL werkelijk deze
stap?
'Simpel. RTL wil uitbreiden in een all
rigbts situatie. Dan is het verstandig
om lokaal te beginnen. Een film heeft
alle stadia doorlopen als hij bij ons
aankomt. Bij de Nederlandse film was
het vrijwel onmogelijk om er tussen
te komen. Producenten moeten altijd
naar de fondsen via de publieke
omroep. We hebben geprobeerd een
soort CoBO Fonds voor de commerci
ële omroep op te richten. Dat is
gestuit op politieke onwil.Toen kwam
plan B. Waarom leggen we naast de
oude route niet gewoon een nieuwe
weg aan? Daarbij kan de producent in
een keer een groot stuk van zijn
financiering geregeld krijgen in ruil
voor duidelijke eisen. De hoofdeis is
dat RTL voor een langere periode alle
rechten voor alle media exploiteert.
Het controleren en exploiteren van
rechten is een belangrijk gegeven.'
Heeft de producent dan nog wel
wat te zeggen?
Laten we eerlijk zijn, die staat de
rechten nu ook af. Alleen is hij door
de publieke omroep altijd op een
onbeschofte wijze behandeld. Hij is
met aalmoezen
de deur uitge
stuurd. Geen
enkele produ
cent is verplicht
met ons in zee te
gaan. Dat is een
vrije keuze. Maar
tegenover een
substantiële bij
drage aan finan
ciering moet wel
wat staan:
schouder mee?
'Ja, natuurlijk. Maar wij betalen ook de
P&A (kosten van print and adverti-
sing; red.). We hebben een exclusieve
deal met Independent Films die de
films in de bioscoop gaat uitbrengen.
De mensen die daar zitten, zijn oude
bekenden van me. Die vertrouw ik.
Maar het klopt inderdaad, wie betaalt
bepaalt. Dat is bij elke business deal
zo.'
Om welke films gaat het?
'Dat kan ik helaas nog niet zeggen.'
Maar het gaat toch in ieder geval
om een biopic over Herman
Brood?
'Er is een tiental projecten dat serieus
wordt besproken. Daar zit Brood ook
bij.Jean van de Velde is de regisseur.
Hij schrijft nu aan het script. Het inte
ressante aan dit verhaal is dat het niet
gaat over de destructieve periode van
Broods leven, maar over datgene wat
eraan vooraf ging. Juist die originele
invalshoek spreekt mij erg aan.'
Big Brother
RTL kijkt dus
altijd over de
RTL:'Content is King'. Foto Jeroen Huijsdens
HOLLAND FILM NIEUWS