Even checken wat er weg moet
M>F=
feature 2
Vanuit een nieuw pand in Zeist werkt de Filmcentrale aan
haar kwaliteit en dienstverlening. Zo kunnen filmdistributeurs
en bioscoopexploitanten binnenkort op de nieuwe filmtrans-
port-website exact zien, wat er verstuurd moet worden en
wat men kan verwachten. Bovendien houdt de Filmcentrale
de veiligheid van het filmtransportsysteem onder de loep.
■■- ■-■irlnr .^1-, d'-.'l .blll-U
Door Frank de Neeve
Wacht even, je kan er zo niet uit.'
Directeur Onno Fenstra van de
Filmcentrale moet er iemand bij roe
pen om de voordeur, die beveiligd is
met een sleutel met chipje, voor mij
te openen. Zo is, zelfs op afstand, te
zien wie er binnen is geweest.
Veiligheid is in deze tijd van filmpira-
terij van levensbelang voor de bran
che, maar de Filmcentrale, die sinds
vijf jaar verantwoordelijk is voor het
wekelijkse filmtransport, werkt ook
aan de informatievoorziening voor
alle betrokkenen.
Transportbedrijf
Vlak langs de snelweg in het lommer
rijke Zeist, bevindt zich de nieuwe
locatie van Gofilex, oftewel de
Filmcentrale. Na vijfentwintig jaar
'Filmcentrale Nieuwegein', groeide
men daar uit zijn jasje en ging op
zoek naar een nieuw pand in de regio
Utrecht. Dat het pand een transport
bedrijf herbergt, is wel duidelijk: bui-
Extra beveiligd transport. Foto Frank de Neeve.
36 - HOLLAND FILM NIEUWS
ten op de roldeuren staan grote cij
fers. Wekelijks in de nacht van woens
dag op donderdag, melden zich daar
de chauffeurs om films en reclamema
teriaal op te halen voor hun route
langs de bioscopen.
Op de dertien hoofdroutes en vier
variabele routes worden uitsluitend
films naar 200 sleuteladressen ver
voerd. Dit exclusieve transport wordt
door de Filmcentrale uitgevoerd in
opdracht van de Stichting
Filmtransport, een samenwerking tus
sen de Nederlandse Vereniging van
Bioscoopexploitanten en de
Nederlandse Vereniging van
Filmdistributeurs. Naast de opslag en
het fysieke transport, verzorgt de
Filmcentrale ook de datastroom en de
administratie van het filmtransport.
Dat er steeds meer films met een
steeds groter aantal kopieën worden
uitgebracht, was een van de redenen
om te verhuizen. Vorig jaar werden er
met het filmtransport ruim 36.500
kopieën vervoerd en dit slechts met
een lage uitval, vertelt directeur Onno
Fenstra met gepaste trots.Toch is er
altijd ruimte voor verbetering.
Site
Binnenkort is er een site, waarop ver
huurders en bioscopen kunnen con
troleren, wat de theaters op woens
dag klaar moeten zetten voor verzen
ding en op donderdag zullen ontvan
gen. Onno Fenstra:'Er is wekelijks
contact tussen verhuurders en bios
coopexploitanten, maar aan de tele
foontjes die wij kregen, merkten we,
dat de informatie binnen de theaters
niet bij iedereen bekend was. Door de
website zal men van tevoren kunnen
zien wat er moet gebeuren, in plaats
van achteraf te moeten corrigeren.'
Filmdistributeurs booken de afspra
ken op maandag in hun bookings-
systeem. Dat wordt aan het eind van
de middag ingelezen bij de
Filmcentrale, zodat de verzendstickers
kunnen worden gemaakt, die naar de
bioscopen gaan. Precies deze gege
vens komen zo ook beschikbaar voor
de gebruikers via de nieuwe site
www.filmtransport.info. Verhuurders
en bioscopen kunnen hierop inlog
gen, waarna ze op tabbladen kunnen
zien hoe het transport er die week
uitziet.
Er zal ook op te zien zijn waar de
films vandaan moeten komen: van de
Filmcentrale, of van een andere bios
coop. Omdat 'doorzendingen' pas om
zes uur 's avonds worden gegaran
deerd, kan de ontvanger tijdig alarm
slaan, wanneer een film al voor een
matineevoorstelling nodig is. Geen
verzendsticker ontvangen? Geen
nood, want met het parcelnvunmer
dat op de site staat, is de zending toch
officieel geregistreerd.
Over andere functies voor de site
wordt nog nagedacht. Zo zou je er
gemakkelijk op kunnen opzoeken,
welke distributeur welk depot
gebruikt en of de oude trailers dus
terug moeten naar de Filmcentrale,
Renovo, Bonded Services of naar
Action Freight. En misschien is er
ruimte voor een ideeënbus.
Veiligheid
Bij de recente discussies over pirate
rij, is het transport van de film logi
scherwijs een belangrijke kwestie.
Onno Fenstra:'Er is in het traject
gekeken waar de potentiële gevaren
zitten en het filmtransport bleek nog
voor verbetering vatbaar. Daarom
maken we steeds minder gebruik van
koeriers en steeds meer van ons
eigen wagenpark met eigen chauf
feurs.'
We lopen naar buiten, waar zo'n
transportbus geparkeerd staat. Om
meer te kunnen vervoeren is de
wagen extra verzwaard. En hij heeft
slimme veiligheidssloten, die de
wagen automatisch afsluiten, voor het
geval de chauffeur dit zou vergeten.
Daarnaast is hij uitgerust met een
tracking-systeem, zodat men kan zien
waar een auto zich bevindt. Zo kan
men achteraf ook checken, waar hij is
geweest en bij welk theater is geladen
en gelost. De chauffeurs hebben alle
maal een bewijs van goed gedrag en
een anti-piraterijverklaring moeten
inleveren. 'Je moet het transport niet
als een gewone koeriersdienst zien,
maar meer als waardetransport,' legt
Onno Fenstra uit. Daarom staat er op
de busjes alleen maar Gofilex, een
naam die bij weinigen de associatie
met het transport van films zal oproe
pen.
De eigen auto's geven de Filmcentrale
ook de mogelijkheid, om door de
week extra ritten te maken.
Filmverhuurders hoeven daardoor
voor incidentele verzendingen niet
terug te vallen op andere koeriers,
maar kunnen gebruik blijven maken
van de beveiligde extra service en lan
delijke dekking van de Filmcentrale.
Ontvangst
Een veiligheidskwestie die nog wordt
onderzocht, is hoe er bewezen kan
worden, dat een film daadwerkelijk is
bezorgd. Aangezien het filmtransport
's nachts plaatsvindt, is er niemand in
het theater om voor de ontvangst te
tekenen.'Sommige distributeurs vin
den het prima zoals het nu gaat, maar
anderen niet. Het gaat erom, wat de
branche wil', zegt Onno Fenstra.
Reden waarom ook dit deel van het
transport tegen het licht wordt
gehouden.Te denken valt aan een
gesloten kast, waar alleen de chauf
feur van Gofilex en de operateur van
het theater in kunnen. Een alternatief
is om te gaan werken met streepjes
codes, of met elektronische TAG's, de
moderne opvolger daarvan. Hiermee
zou dan het complete traject van de
filmkopie 'real time' te volgen zijn,
van de stellingkasten van de
Filmcentrale, tot op de non-rewind
platen van de bioscoop.
Voor meer informatie:
www.filmtransport.info
Bestand Bewerken Seeid Favorieten Extra Help
JjSJ*J
vorige - L?j -i - Zoeten Fevodeten
0
Adres j c] http:/ /www. film trans port. info
H Q Ga naar Koppelingen J
STICHTING
FILMTRANSPORT
Inloggen Java versie
Inloggen HTML versie
Slichling Filmlrmsporl N>F
Tcleport Boulevard 110
Postbui S8329
1040 KH Amsterdam
T 820 386 86 30
F 020 386 86 31
lj Gerwd
HOLLAND FILM NIEUWS - 37