Haal meer uit het theater! Evenementen in de bioscoop op locatie Dat Ray, de film over muzieklegende Ray Charles de nodige aandacht heeft gekregen kan niemand zijn ontgaan. Na een lang aanhoudende Oscarbuzz, mocht hoofdrolspeler Jamie Foxx inderdaad het felbegeerde beeldje mee naar huis nemen. Maar er was meer aan de hand met Ray. Gerben Kuipers van het Edese CineMec pakte namelijk weer eens flink uit met een filmevenement. Hij enthousiasmeerde distri buteur UIP en samen organiseerden ze een heuse concerttour rond de film. Niet in een speciale concertzaal, maar gewoon in de bioscoop! Door Marije Sietsma Negen theaters uit het hele land he ten vroegere tijden herleven door voor één avond hun mooiste zaal om te toveren tot een plek waar live muziek en film samenkomen. Zo ook het Arnhemse Rembrandt theater. 'Wat mij betreft mag er iedere week wel zo'n event plaatsvinden', zegt Rick Smits, bedrijfsleider van het Rembrandt Theater. 'Voor de bezoe- kers was het ontzettend leuk. Mensen krijgen toch iets extra's waardoor de film meer leeft.' Volgens Nicole Beaujean van CineMec is een combinatie van karakter en ondernemersdrift de reden dat Kuipers regelmatig groot(s) uitpakt met evenementen in zijn theater. 'Daarbij hebben we natuurlijk ook een naam hoog te houden. Als je beweert een infotainment centre te zijn, dan moet je natuurlijk meer doen dan alleen films vertonen.' Cinemien Ook andere evenementen rond films blijken over het algemeen erg succes vol. Zo organiseert Cinemien in jaren het populaire "filmproeven". 'Een perfect marketinginstrument', verklaart Petra van Horssen, marke ting manager van Cinemien. 'Het VPRO publiek is vrijwel gelijk aan onze doelgroep en die bereik je zo zonder dure advertentieruimte in te hoeven kopen.' Hoewel het initiatief voor dit soort acties volgens Van Horssen doorgaans vooral komt van distributeurs, ligt de verantwoordelijk heid voor het organiseren ervan vol gens haar bij beide partijen: 'Uiteindelijk heb je er beiden profijt van als de film het goed doet.' Exclusief Filmhuis Arnhem heeft met enige regelmaat een com binatie van film en eten op het pro gramma staan.'Het is een combinatie die door het publiek als uitermate aantrekke lijk wordt ervaren', merkt artistiek direc teur Henk Bitter. 'Zeker wanneer het gaat om lange films tneglio gioventü. Zo'n totaalpakket vinden mensen fantastisch.' Dat hij dergelijke evenementen toch niet vaker organiseert, komt volgens Bitter vooral omdat de exclusiviteit behou den moet worden. 'Je spreekt toch steeds hetzelfde publiek aan met dit soort acties.' Dat evenementen veel enthousiaste reacties uitlokken bij het publiek moge duidelijk zijn. Maar waarom wordt er dan toch zo weinig georga niseerd? Van Horssen: 'Naar mijn idee is dat omdat de theaters het vaak veel gedoe vinden om iets te regelen. En dat is natuurlijk ook zo. Het kost heel veel tijd en dan moet je er ook nog de ruimte voor hebben.' Bitter geeft een vergelijkbare reden. 'Ik denk dat de grote bioscopen er vooral op gericht zijn om zoveel mogelijk voorstellingen te draaien. Bier en popcorn aan de bar en verder geen gezeur. Alles wat daar bovenop komt is voor een bioscoop, met een minimum aan personeel, vaak lastig te organiseren. Voor filmtheaters ligt dat anders, omdat je daar vaak wat meer betrokken medewerkers hebt.' samenwerking met de VPRO al enkele als Novecento of La Oscarwinnaar Jamie Foxx in Ray. HOLLAND FILM NIEUWS - 39

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 39