Een avondje uit in de bioscoop LU IL IL LU LU CC onderzoek SCREENVISION Met een grote beker frisdrank in de ene hand en een nog grotere beker popcorn in de andere, gaan de bioscoopbezoe kers er eens goed voor zitten. Eindelijk draait de film waarop men zo lang heeft gewacht in de bioscoop en vol verwach ting neemt iedereen plaats voor het grote doek. Tevreden verlaten de bezoekers na de film de zaal. Tevreden? Ja! Maar hoe beleven en waarderen bioscoopbezoekers de afzonderlijke onderdelen van hun avond uit in de bioscoop nu eigenlijk? an mineur mediavision 17 Impact en Effect een onderzoek uit naar de beleving van bioscoop en bioscoopreclame, om adverteerders te overtuigen van de kracht van het medium. In dit artikel zijn enkele resultaten opgenomen uit deze Door Marloes Rijnders Jean Mineur Mediavision en Screenvision voeren maandelijks onder het vaandel van Platform Cinema Experience Monitor waaruit blijkt dat de bioscoop een werkelijk uniek medium is wat betreft media beleving. Beleving Bioscoopbezoekers in verschillende bioscopen hebben na afloop van de film een vragenlijst ingevuld met vra gen over het bezoek aan de bioscoop. Om de beleving van bioscoopbezoe kers te meten zijn zestien factoren uit het grote mediabelevingsonderzoek 2004 opgenomen (Velthoven, Kuijpers en Bronner, 2004*). Mensen kunnen aankruisen welke factoren van toepassing zijn op hun andere mogelijkheden om hun merken tot leven te laten komen. Interesse? Bel ons voor een presentatie. Bioscoop: Medium voor Merken met Ambitie 020 5022388 www.jeanmineurmediavision.nl bioscoopbezoek. Van de mensen die een bepaalde beleving konden aangeven (97,4%), ervaarde maar liefst 81% het bioscoopbezoek als ontspan nend. Repectievelijk 48% en 46% van de bioscoopbezoekers vinden een bezoek aan de bioscoop gezellig en geven aan dat het ze een tevreden gevoel geeft. Een kwart van de bioscoopbezoekers zal tenslotte met vrienden, collega's of familie napraten over hun avondje uit, aangezien ongeveer 25% aangeeft dat een avond je uit in de bioscoop gespreksstof oplevert met anderen. Uit deze resul taten blijkt dat bioscoopbezoekers hun avond uit heel positief beleven. 1 6 HOLLAND FILM NIEUWS Wanneer de resultaten uit de Cinema Experience Monitor vervol gens worden vergeleken met die uit het mediabelevingsonderzoek blijkt dat bioscoop hoger scoort op de factor 'transformatie' (vermaak, vlucht uit de werkelijkheid) dan elk ander mediumtype. Andere factoren waarop de bioscoop goed scoort in vergelij king met andere mediumtypen zijn 'identificatie' (voelde me erbij betrok ken) en 'tijdverdrijf". Vooral het laatste is interessant aangezien hieruit opnieuw blijkt dat bioscoop een actief medium is dat niet wordt gebruikt om de tijd mee te doden (zoals dat wel met tijdschriften en televisie het geval is). Factoren die mensen minder van toepassing vonden bij de avond uit waren 'ergerde mij' (4,5%) en 'gaf mij nuttige informatie' (3,1%). Waardering Naast beleving wordt ook gevraagd naar de waardering van de bioscoop bezoekers voor de film die ze net hebben gezien, de bioscoop die ze die avond bezocht hebben en de waardering voor de totale avond uit. Bioscoopbezoekers waarderen de bioscoop die ze hebben bezocht gemiddeld met het rapportcijfer 7,8. De film die men heeft gezien, wordt -^l-s PURECINEMA Voor algemene informatie bel of mail Paulette Buenting, 020 - 462 63 60 of p.buenting@purecinema.nl en voor specifieke vragen over onderzoek bel of mail Marloes Rijnders, 020 - 462 63 67 of m.rijnders@purecinema.nl. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 15