Pathé Unlimited scoort naar verwachting Vliegtarieven als actiemiddel marketing Pathé is tevreden over de verkoopcijfers van Pathé Unlimited, het bioscoopabonnement naar Frans voorbeeld dat het con cern onlangs lanceerde. Gerben Kuipers: 'De bioscoop is geen ramsjartikel' Met een ludieke actie voor 'easyJet'-prijzen heeft bioscoop Luxor Hoogeveen eind april al aandacht voor War of the Worlds weten te genereren. Met kaartjes voor vijf cent wer den bezoekers naar de bioscoop gelokt. Dagelijks waren er echter maar vier gelukkigen. Door Frank de Neeve Eind mei, anderhalve maand na de introductie, waren er 700 abonne menten verkocht en dat is volgens woordvoerder Hajo Binsbergen volgens verwachting. 'Het loopt iets sneller dan in Frankrijk, ver moedelijk omdat wij geen 'entree- Zee' vragen als je abonnee wordt, maar alleen het maandelijks abon nementsgeld.' Het abonnement, waarmee men onbeperkt toegang heeft tot de zalen van Pathé, wordt in de testfase alleen in Groningen ver kocht. De pas blijkt ook al in andere steden op te duiken. De abonnees zijn volgens Binsbergen echter niet alleen OV-ende studenten, want de leeftijd varieert van zeventien tot in de der tig. De abonnees gaan gemiddeld twee maal per week naar de film, maar hebben daarbij geen speciale voorkeur.'Men gaat naar alles wat er uitkomt, er zijn geen specifieke patro nen te ontdekken, behalve dat men sommige films een paar keer ziet.' De pas is een van de maatregelen die het concern neemt tegen de teruglo pende bezoekerscijfers en is vooral bedoeld voor de echte filmliefhebber. Aangezien het hier een relatief kleine groep betreft, hebben andere kaartsys temen van het concern, zoals de Pathé Film Voordeelpas niet onder het nieuwe initiatief te lijden. Voor Pathé Unlimited is een deal gesloten met de distributeurs, gebaseerd op de omzet die met de pas wordt gemaakt. Het abonnement, dat slechts 17,50 per maand kost, is volgens Hajo Binsbergen niet te goedkoop in de markt gezet.'Je genereert 17,50 omzet per maand per bezoeker, die daarvoor vaak naar de film kan, maar per saldo is het positief.' Het ziet er dan ook naar uit dat Pathé het initia tief zal continueren. Pathe's collega-exploitanten zijn ver deeld over de pas. Ron Sterk van Minerva volgt het initiatief met belangstelling.'Ik ken het principe uit Frankrijk en ben benieuwd of het hier zal aanslaan.' Sterk ziet grote mogelijkheden voor abonne mentsystemen, maar niet met de bioscopen van Minerva.'Een abonnement heeft voor ons met twee zalen in Deventer geen enkele zin. Dat moet je met mul- tiplexen doen.' Gerben Kuipers van CineMec in Ede vindt Pathé Unlimited niet bij het imago van de bioscoopwereld passen.'De bioscoop is geen ramsjartikel', aldus Kuipers. 'Een peuterspeelzaal kost 80 euro in de maand en zo'n abonnement dan 17,50. Wij brengen een show, een evenement. Ik vind het leuk voor de filmliefhebber, maar die ging toch al, en betaalt nu minder. Om meer men sen te trekken moet je juist diegenen stimuleren die maar af en toe gaan.' Door Frank de Neeve Hoe krijg je je publiek twee maanden van tevoren al warm voor een film? Natuurlijk helpt het als, zoals bij War of the Worlds, het verhaal enigszins bekend is en er een bekende regis seur (Steven Spielberg) en een beken de acteur (Tom Cruise) achter staan, maar een goede actie helpt altijd. Bij Luxor Hoogeveen lieten ze de bui tenaardse pakken in de kast en bedachten ze een actie, die voor behoorlijk wat publiciteit zorgde. Bedrijfsleider Benny Yntema:'Op 30 april, dus twee maanden voor de rele ase, zijn we al begonnen met het ver kopen van kaartjes, maar dan wel voor een superlage prijs. Deze kaar tjes kostten maar vijf cent en per dag ging de prijs met vijftien cent omhoog.' Radio en krant pikten de actie op, waardoor Yntema over belangstelling niet te klagen had.'Ik had stiekem wel een beetje gehoopt, dat men in slaapzakken voor de deur zou gaan liggen, maar dat is helaas niet gelukt.Toch is de actie succesvol, want we wilden de film onder de aan dacht brengen en dat is gelukt.' Hoewel het persbericht repte van een megavoorverkoop, gold de actie alleen voor kaartjes voor de openings avond en waren per verkoopdag slechts vier goedkope kaartjes beschikbaar.'Daarmee wilden we een hype creëren en dat werkte ook wel. Mensen die nummer vijf of zes waren, kwamen de volgende dag terug.' Halverwege de actie, toen de HOLLAND FILM NIEUWS - 1 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 17