Nieuwe bioscoopcommercials Nationale Bioscoopbon Er zijn weer nieuwe bioscoopbon-commercials voor in de bioscopen. Binnen de bioscopen heeft de 35 mm commercial ongetwijfeld het meeste impact. Daar komt bij dat alle exploitanten ze draaien en daarmee is het de belangrijkste communicatiedrager voor de bon in de bioscoop. In dit artikel tien jaar bioscoopbon-35 mm-commercials in vogelvlucht. 21 Door Frank Stnit Toen de Nationale Bioscoopbon in 1995 werd geïntroduceerd hebben we ook de eerste commercials in de bioscopen vertoond. Het eerste gedeelte bestond uit een zwart vlak met de tekst 'het leukste cadeau in het donker' en het tweede deel was wit met het logo. We hebben een aan tal versies gemaakt met verschillende sketches, waaronder 'Gefeliciteerd met je rijbewijs en dat terwijl je vori ge week nog een brommer hebt geschept!' De volgende generatie had bewegend beeld. Het logo werd daarin door middel van een animatie opgebouwd. De teksten hadden betrekking op het cadeau geven van de bioscooperva ring zoals:'U zit lekker, u bent er echt even uit. Doe dat nou ook eens een ander cadeau!' De Godzilla-spoof Actiespot De eerste spot in combinatie met een film was de Austin Powers spot. Het beeld bestond uit het logo op een ritmisch verspringende achtergrond- kleur. Verschillende quotes van Austin Powers werden afgesloten met het zwoele:'De Nationale Bioscoopbon. Het leukste cadeau in het donker...' Ook hebben we twee maal een speciale actiespot gemaakt. Toen kopers van de bon kans konden maken op de Omega van James Bond en de Apple Computer uit Independence Day. Filmacademie Onze samenwerking met de Filmacademie heeft door de jaren heen voor fraaie commercials gezorgd. We hebben met talenten kunnen werken die zich inmiddels voor en achter de camera meer dan bewezen hebben. Bart Timmer, de regisseur van onze Locker spots, is inmiddels een van de meeste gevraag de commercialregisseurs en heeft onder andere de Vrienden van Amstel reeks geregisseerd. Caro Lenssen en Aukje van Ginniken speelden in de twee Locker spots. David Lammers, regisseerde voor ons 'Sinterklaas Kerstman op de bank' en heeft inmiddels een Gouden Kalf op z'n schoorsteenmantel staan. Condor Post Production helpt ons al jaren met onze commercials. Een aan tal jaar geleden hebben ze een volle dige 3D animatie spot voor ons gemaakt. Deze Godzilla-spoo/werd zelfs volledig door Condor gespons ord. Zoeklicht Het aantal prints dat nodig is voor vertoning in alle bioscopen is door de komst van reels spectaculair toegeno men. Aangezien dit een grote kosten post is, hebben we de hoeveelheid verschillende commercials en de bud getten waarvoor ze gemaakt werden terug moeten brengen, met als resul taat de spots met het zoeklicht, die de afgelopen anderhalf jaar hebben gedraaid. Wat zal ik 'r geven? Inmiddels zijn er drie Filmacademie spots klaar, waarvan de eerste ('Wat zal ik 'r geven') nu draait. Het vervolg hierop valt te raden. De derde spot zal waarschijnlijk even rond Deuce Bigalow worden ingezet, aangezien Hannah Verboom hier in meespeelt, en daarna vanaf november gaan draai en. We zijn met een aantal filmver huurders en producenten in gesprek over combinatiespots zoals is gedaan met Vet hard! Kortom, de bioscoop bon krijgt weer positieve lading op het grote doek en dat moet zich ver talen in een toename van de verkoop.» Frank Smit is commercieel manager Nationale Bioscoopbon HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 19