Bioscoop is leuk, maar
games zijn leuker
De toekomst van de bioscoop
feature
De situatie is allesbehalve hopeloos, maar er moet wel wat
gebeuren. De bioscoop moet een plaats worden waar het
allesbehalve saai is en je interactief bezig kunt zijn. Mensen
hebben namelijk echt behoefte aan een plaats waar ze samen
iets leuks doen. De bioscoop is daar een goede plek voor. Aan
het woord is Carl Rohde, een 'onderzoeksgoeroe' die zich
gespecialiseerd heeft in het bepalen van trends en het vast
stellen van onze drijfveren in het algemeen. We praten over
de toekomst van de bioscoopindustrie.
Door Heleen Rouw
Veel bereisd cultuursociologisch
onderzoeker Carl Rohde, 52 jaar, zit in
de business lounge van Schiphol te
wachten op zijn vlucht naar Parijs.
Voordat hij het vliegtuig instapt, heeft
hij nog een klein halfuurtje voor een
telefonisch interview en moet hij ver
volgens ook nog iemand van Levi's te
woord staan. Een drukbezette man
die zelf erg van de bioscoop houdt.
Dat is dan ook de reden dat hij graag
voor ons zijn licht wil laten schijnen
op de toekomst van de bioscoop in
de veranderende maatschappij.
Kunt u ons uitleggen wat u
precies doet?
'Ik ben cultuursociologisch onderzoe
ker. Ik doe onderzoek naar de menta
liteiten van jongeren, jong volwasse
nen, jonge volwassenen met kinde
ren, babyboomers en senioren. Die
groepen verschillen allemaal van men
taliteit. Dan heb je ook nog lager of
hoger opgeleid, rijk en arm en niet
onbelangrijk: mannen en vrouwen. Bij
alle groepen stellen we ons de vol
gende vragen: wat beweegt hen, wat
zijn hun ambities, wat zijn hun geza
menlijke verlangens en angsten. We
leren hoe mensen in elkaar zitten, wat
hun mentaliteit is. Daardoor kunnen
we aardig verklaren wat bepaalde
producten doen voor de verschillen
de groepen mensen.'
Hoe werkt zo'n onderzoek?
'We praten met deze mensen in groe
pen, we kijken naar films en televisie
programma's die zij bekijken en
bezoeken Internetsites die ze bezoe
ken en lezen boeken die ze lezen.
Daarnaast praten we met marketing
mensen die hen bedienen. En we
lezen ook alles over de groep.'
En wie zijn 'we' dan?
'Signs of the times. Het is een virtueel
netwerk van 300 trendivatchers en
marktonderzoekers. De mensen van
Signs of the Times bevinden zich
over de hele wereld; van Tokio tot
Seattle tot Parijs.'
Naast het onderzoeken van de
mentaliteit van allerlei groepen
probeert u ook trends te signale
ren. Hoe werkt dat?
'Dat noemen we Cool Hunt. Het is
een groep streng geselecteerde men
sen verspreid over heel Europa: jonge
ren die veel uitgaan en oudere jonge
ren die minder uitgaan, maar dingen
overnemen van de eersten. Als zij iets
cool vinden, dan kun je aannemen dat
die trend zich verder verspreid.'
Wie zijn uw opdrachtgevers?
'Dat zijn grote ondernemingen
zoals MSN Microsoft, Footlocker,
Heineken en Nike. Zij gebruiken
onze onderzoeksgegevens om hun
producten aantrekkelijk te maken
voor de verschillende mensen die
ze gebruiken.'
U heeft de berichten gelezen
waarin wordt gemeld dat het
minder goed zou gaan met de
bioscoop. Kunt u daar een
verklaring voor geven?
'Het bioscoopbezoek is de afgelopen
tijd teruggelopen. Daar sta ik niet gek
van te kijken. Maar het is alles behalve
hopeloos. De oorzaak kun je onder
andere zoeken in het gedrag van de
kids, we noemen ze de computer
game kids, hun leeftijd loopt van zes
tot vierentwintig jaar. We hebben
onderzoek gedaan naar wat jongeren
tot en met achttien het meest gebrui
ken aan media. We ontdekten dat ze
het meest op het Internet zitten.
Onder de vierentwintig jaar komt
ongeveer de helft met computer
games als favoriet tijdverdrijf. Ze vin
den bioscoop ook heel erg leuk, maar
games leuker.Als je het aan iemand
van boven de vierentwintig jaar
vraagt wat ze het leukst vinden dan
is dat televisie en bioscoop.'
Waarom zijn games populairder
dan bioscoop bij de kids?
'Als je in de bioscoop zit of televisie
kijkt dan gebeurt het op een scherm
voor je. Als je een game doet dan zit
HOLLAND FILM NIEUWS - 7