Bioscoop is leuk, maar games zijn leuker De toekomst van de bioscoop feature De situatie is allesbehalve hopeloos, maar er moet wel wat gebeuren. De bioscoop moet een plaats worden waar het allesbehalve saai is en je interactief bezig kunt zijn. Mensen hebben namelijk echt behoefte aan een plaats waar ze samen iets leuks doen. De bioscoop is daar een goede plek voor. Aan het woord is Carl Rohde, een 'onderzoeksgoeroe' die zich gespecialiseerd heeft in het bepalen van trends en het vast stellen van onze drijfveren in het algemeen. We praten over de toekomst van de bioscoopindustrie. Door Heleen Rouw Veel bereisd cultuursociologisch onderzoeker Carl Rohde, 52 jaar, zit in de business lounge van Schiphol te wachten op zijn vlucht naar Parijs. Voordat hij het vliegtuig instapt, heeft hij nog een klein halfuurtje voor een telefonisch interview en moet hij ver volgens ook nog iemand van Levi's te woord staan. Een drukbezette man die zelf erg van de bioscoop houdt. Dat is dan ook de reden dat hij graag voor ons zijn licht wil laten schijnen op de toekomst van de bioscoop in de veranderende maatschappij. Kunt u ons uitleggen wat u precies doet? 'Ik ben cultuursociologisch onderzoe ker. Ik doe onderzoek naar de menta liteiten van jongeren, jong volwasse nen, jonge volwassenen met kinde ren, babyboomers en senioren. Die groepen verschillen allemaal van men taliteit. Dan heb je ook nog lager of hoger opgeleid, rijk en arm en niet onbelangrijk: mannen en vrouwen. Bij alle groepen stellen we ons de vol gende vragen: wat beweegt hen, wat zijn hun ambities, wat zijn hun geza menlijke verlangens en angsten. We leren hoe mensen in elkaar zitten, wat hun mentaliteit is. Daardoor kunnen we aardig verklaren wat bepaalde producten doen voor de verschillen de groepen mensen.' Hoe werkt zo'n onderzoek? 'We praten met deze mensen in groe pen, we kijken naar films en televisie programma's die zij bekijken en bezoeken Internetsites die ze bezoe ken en lezen boeken die ze lezen. Daarnaast praten we met marketing mensen die hen bedienen. En we lezen ook alles over de groep.' En wie zijn 'we' dan? 'Signs of the times. Het is een virtueel netwerk van 300 trendivatchers en marktonderzoekers. De mensen van Signs of the Times bevinden zich over de hele wereld; van Tokio tot Seattle tot Parijs.' Naast het onderzoeken van de mentaliteit van allerlei groepen probeert u ook trends te signale ren. Hoe werkt dat? 'Dat noemen we Cool Hunt. Het is een groep streng geselecteerde men sen verspreid over heel Europa: jonge ren die veel uitgaan en oudere jonge ren die minder uitgaan, maar dingen overnemen van de eersten. Als zij iets cool vinden, dan kun je aannemen dat die trend zich verder verspreid.' Wie zijn uw opdrachtgevers? 'Dat zijn grote ondernemingen zoals MSN Microsoft, Footlocker, Heineken en Nike. Zij gebruiken onze onderzoeksgegevens om hun producten aantrekkelijk te maken voor de verschillende mensen die ze gebruiken.' U heeft de berichten gelezen waarin wordt gemeld dat het minder goed zou gaan met de bioscoop. Kunt u daar een verklaring voor geven? 'Het bioscoopbezoek is de afgelopen tijd teruggelopen. Daar sta ik niet gek van te kijken. Maar het is alles behalve hopeloos. De oorzaak kun je onder andere zoeken in het gedrag van de kids, we noemen ze de computer game kids, hun leeftijd loopt van zes tot vierentwintig jaar. We hebben onderzoek gedaan naar wat jongeren tot en met achttien het meest gebrui ken aan media. We ontdekten dat ze het meest op het Internet zitten. Onder de vierentwintig jaar komt ongeveer de helft met computer games als favoriet tijdverdrijf. Ze vin den bioscoop ook heel erg leuk, maar games leuker.Als je het aan iemand van boven de vierentwintig jaar vraagt wat ze het leukst vinden dan is dat televisie en bioscoop.' Waarom zijn games populairder dan bioscoop bij de kids? 'Als je in de bioscoop zit of televisie kijkt dan gebeurt het op een scherm voor je. Als je een game doet dan zit HOLLAND FILM NIEUWS - 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 7