feature 'Bioscoop heeft concurrentie van media die meer interactieve prikkels geven en dat is wat ze willen! 'Wat betreft de kwaliteit van de bioscoopervaring heeft men nog heel veel achterstand! je er middenin. Ze willen interactief bezig zijn, dat is spannender.' Hoe kan de bioscoop dan wel interessant worden voor die groep? 'Er moet wel een slag geslagen wor den, maar het heeft zeker zin. We zijn met televisiezenders zoals RTL en NOS bezig om televisie interactiever te maken. Dat zie je ook gebeuren. Als je kijkt naar Big Brother; daar was de Internetsite eigenlijk net zo belangrijk als het televisieprogramma. Dat is het concept van de toekomst: program ma's waarin televisiekijken website- bezoek stimuleert en websitebezoek televisiekijken. Daarmee zijn ze alle- leuks. Je kunt de momenten voor en na de film leuker maken, bijvoorbeeld door quizjes te doen. In Amerika ging ik laatst naar de film en daar hadden ze in de pauze een quiz met vragen over film en aanverwante zaken. Je kon een papier inscheuren en degene met de meeste goede antwoorden kreeg een prijs die meteen na de film werd uitgereikt.' Leeft dit in Amerika meer dan hier? 'Ze voelen daar de bui al wel veel meer han gen dan hier. Ik heb er verder geen systema tisch onderzoek naar spelen. Wat heel goed loopt, zijn hele grote bioscoopmeetings buiten. Onlangs werden in stadsparken in Kopenhagen, Madrid en Parijs film- screenings georganiseerd voor drie duizend mensen. Als je zoveel mensen in een park naar een film kan laten kijken dan is film dus niet uit. Het bij zondere, het samen iets beleven dat maal bezig in de televisiewereld. Men gaat meer en meer geld verdienen aan de Internetsites.' Is vergelijking met televisie wel zinvol? Is bioscoop niet een heel andere beleving? Moet niet meer naar de theater- en musicalwereld gekeken worden? 'Jazeker. Het gaat helemaal niet goed met theater. Daar moet je niet zijn. De kracht van theater is juist iets kleins en teers neerzetten en dat doet bioscoop niet. Bioscoop is onechter dan theater.' Hoe kun je die interactiviteit dan in de bioscoopwereld brengen? 'Geen idee. Daarover zou je een brain stormsessie moeten houden. Daarover moet je met mensen uit het bioscoop vak gaan praten. Ik kan me er wel wat dingen bij voorstellen. Je moet de saaie momenten uitbouwen tot iets gedaan, mijn ervaring was puur een privé- ervaring. Daarnaast zijn er ook andere trends aan de gang die inspelen op bios cooppubliek. MSN Messenger is heel populair. 100% van de jongeren heeft dat. Dit is iets wat je alleen doet. Jongeren hebben ook behoefte aan samen dingen doen. Ze willen ook momenten hebben wanneer ze met z'n allen iets heel bijzonders doen. En daar is bioscoop natuurlijk wel een hele bijzondere plek voor.' Maar ga je niet met kleinere groe pen naar de bioscoop? Lenen eve nementen zich niet meer voor het samen iets bijzonders willen doen? 'Jazeker, maar film kan daar een rol bij Carl Rohde FotoAnat Zuriël raakt een ongelooflijke snaar. Als je vervolgens gaat kijken hoe je dit kan vertalen naar bioscopen dan ben je goed bezig. Als je dat niet doet dan verandert er niets en dan heb je met een teruglopende markt te maken.' En hoe zit het met de mensen ouder dan vierentwintig jaar? 'De groep jonger dan vierentwintig jaar wordt natuurlijk ouder, dat gaat zelfs zo snel, tegenwoordig wordt men per jaar drie jaar ouder. Het enor me aanbod aan media en met name Internet zorgt dat iedereen dat ver snelde krijgt. De ouderen doen hier ook wel aan mee, maar bioscoop zit van oudsher veel meer in hun systeem. Dat zullen ze niet zo snel verlaten. De oudere generaties zijn wat rustiger, die gaan samen met de kids naar familiefilms, dat gaat wel door. Ouders redeneren nog steeds zo dat als je je kind iets leuks wil geven, ren die de bioscoop bezoeken maar pas op: die groep neemt af. En de senioren gaan nog lang niet dood. Die blijven langer leven dan ooit. Die blij ven langer actief dan ooit. We doen er veel onderzoek naar en hebben gezien dat het een groeiende groep is met grote monden die kwaliteit wil len en op veel plekken niet zo goed bediend worden. Nou weet ik niet hoe het met de bioscoop zit maar dat zouden we ze kunnen vragen. Je moet de ouderen wel extra bewerken om ze de gang naar de bioscoop goed te aan de inhoud van films, kinderen haken sneller af. Bioscoop heeft con currentie van media die meer interac tieve prikkels geven en dat is wat ze willen. Cultiplexen zijn zeker interes sant voor de ouderen en de avantgar- de onder de jongeren.' Is de bioscoop als plaats klaar voor de toekomst? 'Nee, wat betreft de kwaliteit van de bioscoopervaring heeft men nog heel veel achterstand. De multiplexen zijn al jaren hetzelfde. Het aanbod wat je krijgt in de pauze is nauwelijks ver nieuwd. Het is alleen groter en duur der geworden. Achterlijk grote ijsjes en achterlijke grote flessen cola. Niets dan ga je naar de film. Maar als de kin deren meegaan naar de bioscoop in gezinsverband dan haken ze op een gegeven moment af. Dan willen ze wat anders doen. Ik krijg mijn kinde ren moeilijker mee naar de film dan mijn vader mij vroeger. Met de oudere generaties zit je nog een tijd goed wat betreft familiefilms.Tot de kids tegen hen gaan zeggen: ik ga liever wat anders doen.' Naast familiefilms is er ook ander filmaanbod. Hoe zit het daarmee? 'Er is altijd gedacht vanuit de jonge- laten maken. Ik denk dat ze bioscoop meer zien als iets voor jon geren; veel herrie en troep. Hollywood richt zich al steeds meer op de senioren. Je hebt goede senio- renfilms tegenwoor dig zoals Something's Gotta Give. Daarnaast is er ook nog het alternatie ve circuit. Nogmaals, die ouderen gaan nog lang niet dood. Het is een generatie die erg veel wil. Misschien zijn jongeren tussen nu en vijftien jaar helemaal niet meer de markt voor de bioscoopindustrie. Ik wil niet zeggen dat je die niet meer moet bedienen, maar de babyboomers en senioren zijn steeds belangrijker aan het wor den.' Dus er liggen aardig wat taken. 'Maar het moet wel sneller. Dat zie je vernieuwends, niets extra spannends. Dus op dat gebied doet bioscoop het niet goed. De arthouse theaters en in het verlengde daarvan cultiplexen zijn zeker interessant voor de oude ren en de hoger opgeleide jongeren. Maar ook daar moet men bijblijven.' Reden tot paniek? 'Nee. Maar nogmaals, dan moet er wel wat gebeuren. Er is wel behoefte aan die bioscoopplek om met z'n allen iets te doen omdat we steeds meer vereenzamen. Het blijft een hele goede plek als je deze goed invult, anders loopt ie leeg.' Bezoek www.signsofthetimes.com voor meer informatie over Carl Rohde 8 - HOLLAND FILM NIEUWS HOLLAND FILM NIEUWS - 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 8