feature 'In 2004 werd ruim 450 miljoen euro omgezet in de dvd markt en ruim 150 miljoen euro in de bioscoopsector (al evenveel dus als in de game-industrie) jean mineur mediavisio 10 Van de bijna negenenhalf miljoen euro achterstand in 2005 zit dus meer dan zeven miljoen euro in de top 5 en voegen de plaatsen 5 tot en met 10 nog eens één miljoen euro toe. De titels op de plaatsen 11 tot en met 20 houden hun omzet vast, terwijl alle andere titels iets meer dan één miljoen euro inleveren (na een grote omzetwinst in 2004) (6). voor een avondje uit. De bioscopen, arthouses en filmtheaters vullen elkaar inmiddels lokaal duidelijk aan. Ook het publiek maakt haar eigen keus; soms voor dezelfde titels nu in multiplex, bioscoop, arthouse of (ver nieuwd) filmtheater. De grote win- 7. De gesubsidieerde filmtheaters verstoren de markt Feitelijk onjuist. De bioscoop sector krijgt inderdaad steeds meer te stellen met hernieuwde aandacht voor de arthousefilm. Ook blijkt ze, mede dankzij de (gesubsidieerde) filmtheaters, er in te slagen nieuw en verloren publiek (weer) te winnen naars zijn de films zelf, want het bios coopbedrijf biedt anno 2005 voor elke publieksgroep zijn eigen bios coopformule: met popcorn, cola, cap puccino, loungecafé of andere extra entourage. Het onderscheid met het gesubsidieerde circuit beperkt zich daarmee steeds meer tot (arbeidsin tensieve en economisch onrendabele) speciale (educatieve) activiteiten, cur susaanbod en lezingenreeksen. Andersom worden de subsidiebron nen (Europees, landelijke en lokaal) ook steeds meer opengesteld voor distributie en vertoning door commerciële onderne mingen (Europa Cinemas, Media-programma en Filmfondsregelingen voor (digitale) distributie en verto ning). De discussie over loka le releases (in de bioscoop of het filmtheater) is daarmee vooral een zaak geworden waarin het verstand het wint van de emotie. In bioscopen, arthouses en filmtheaters tegelijk uit brengen levert immers alleen maar winnaars op. Naast doekrecla, rders ve ■/■~A andere mogelijkheden om hun merken tot leven te laten komen. Interesse? Bel ons voor een presentatie. Bioscoop: Medium voor Merken met Ambitie 020 5022388 www.jeanmineurmediavision.nl HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 10