Expo aan het strand
Cinema Expo
Zakenmensen en beachboys en -girls mixten eind juni in
Amsterdam-Zuid alsof het de gewoonste zaak van de wereld
was. Cinema Expo vond dan ook plaats onder een stralende
hemel. Het achter de RAI geopende 'Strand Zuid' bleek een
aangename plek te zijn om met de glimmend gepoetste
schoenen in het zand, nippend aan een longdrink, tot zaken
te komen.
13
Door Frank de Neeve
Het zal een jaar of acht geleden
zijn, dat ik aan de hand van mijn leer
meester voor het eerst de beursvloer
van Cinema Expo betrad. Alles was
nieuw en interessant en na afloop
keek ik terug op een welbestede dag.
Met het klimmen der jaren bekruipt
je echter het gevoel, dat je dat beurs-
gebeuren, met mensen tussen
formicawandjes en discussies over
steeds maar weer dezelfde zaken,
nou wel kent. En de nieuwste films
kijken voordat een ander ze heeft
gezien, ja ach...
Toch is de beursvloer belangrijk om
oude contacten aan te halen. Voordat
je het weet, loop je links en rechts
handjes te schudden en kom je amper
meer toe aan het ontmoeten van
nieuwe mensen. Want hé, daar heb je
Joost Bert van Kinepolis. Hoe zou het
met zijn digitale projectoren zijn? Oh
ja, denk je achteraf, dat is waar ook, er
is niemand zo'n digitale profeet als
Bert. Het liefst had hij ook nog digita
le bezoekers. Middelpunt van het
Nederlands sociaal gebeuren was
wederom de stand van stoelenverko-
per Huizenga, waar onder meer de
topmannen van Minerva en Utopolis
verbroederden onder het genot van
een wijntje en Seranoham.
Kodak en Barco
Op de beursvloer viel weinig nieuws
te bespeuren, op zich niet bijzonder
in een zo langzaam evoluerende
markt als de cinemabusiness. Mooi
waren wel de nieuwe compacte
digitale projectoren van Barco en
NEC, bedoeld voor de kleine cabine
en het kleine doek. En het was fraai
om te zien dat in de stand van
Christie, waar vorig jaar alleen nog
een 35mm-loopwerk stond opgesteld,
nu toch weer een volledige film-
projector te zien was.
De belangrijkste mededeling tijdens
Expo betrof die van twee grote spe
lers in de digi
tale cinema-
markt: Kodak
en Barco zijn
een strategi
sche alliantie
met elkaar aan
gegaan. De
Amerikaanse
filmgigant stopt
met de ontwik
keling van zijn
digitale cinema
projector, ter
wijl Barco bij
zijn projecto
ren Kodaks
cinemaserver
gaat leveren.
Bovendien
krijgt Barco zo
toegang tot de
filmkennis van
Kodak.
Hiermee is een
consolidatie van de digitale cinema-
markt te zien, die onvermijdelijk
was gezien het huidige grote
aantal spelers.
Seminars
Het technisch seminar op de ope
ningsdag legde in begrijpelijke taal de
specificaties uit voor digitale cinema
van DCI. Zo wordt een film in de digi
tale toekomst nog steeds in delen aan
geleverd, waarbij ieder deel een com-
posüion heet. De daarbij gebruikte
compressietechniek is Jpeg 2000 en
niet het algemeen gebruikte Mpeg-2,
een keuze die zou zijn gemaakt om
de industrie - ondermeer uit piraterij
overwegingen - met een exclusieve
standaard aan de slag te laten gaan.
Aangezien Jpeg 2000 nog amper uit
ontwikkeld is en een veel hogere
datarate heeft dan Mpeg-2, kan deze
beslissing volgens sommigen nog wel
eens negatief uitpakken. Daar komt
Van links naar rechts: BUI Doeren, general manager Kodak
Digital Cinema, Eric Rodli, president Kodak Entertainment
Imaging, Scott Spector, vice-president Barco Digital Cinema
US en Nico Vemieuwe, vice-president Barco Digital
Cinema. Foto Ryan Miller, Capture Imaging.
HOLLAND FILM NIEUWS