Expo aan het strand Cinema Expo Zakenmensen en beachboys en -girls mixten eind juni in Amsterdam-Zuid alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Cinema Expo vond dan ook plaats onder een stralende hemel. Het achter de RAI geopende 'Strand Zuid' bleek een aangename plek te zijn om met de glimmend gepoetste schoenen in het zand, nippend aan een longdrink, tot zaken te komen. 13 Door Frank de Neeve Het zal een jaar of acht geleden zijn, dat ik aan de hand van mijn leer meester voor het eerst de beursvloer van Cinema Expo betrad. Alles was nieuw en interessant en na afloop keek ik terug op een welbestede dag. Met het klimmen der jaren bekruipt je echter het gevoel, dat je dat beurs- gebeuren, met mensen tussen formicawandjes en discussies over steeds maar weer dezelfde zaken, nou wel kent. En de nieuwste films kijken voordat een ander ze heeft gezien, ja ach... Toch is de beursvloer belangrijk om oude contacten aan te halen. Voordat je het weet, loop je links en rechts handjes te schudden en kom je amper meer toe aan het ontmoeten van nieuwe mensen. Want hé, daar heb je Joost Bert van Kinepolis. Hoe zou het met zijn digitale projectoren zijn? Oh ja, denk je achteraf, dat is waar ook, er is niemand zo'n digitale profeet als Bert. Het liefst had hij ook nog digita le bezoekers. Middelpunt van het Nederlands sociaal gebeuren was wederom de stand van stoelenverko- per Huizenga, waar onder meer de topmannen van Minerva en Utopolis verbroederden onder het genot van een wijntje en Seranoham. Kodak en Barco Op de beursvloer viel weinig nieuws te bespeuren, op zich niet bijzonder in een zo langzaam evoluerende markt als de cinemabusiness. Mooi waren wel de nieuwe compacte digitale projectoren van Barco en NEC, bedoeld voor de kleine cabine en het kleine doek. En het was fraai om te zien dat in de stand van Christie, waar vorig jaar alleen nog een 35mm-loopwerk stond opgesteld, nu toch weer een volledige film- projector te zien was. De belangrijkste mededeling tijdens Expo betrof die van twee grote spe lers in de digi tale cinema- markt: Kodak en Barco zijn een strategi sche alliantie met elkaar aan gegaan. De Amerikaanse filmgigant stopt met de ontwik keling van zijn digitale cinema projector, ter wijl Barco bij zijn projecto ren Kodaks cinemaserver gaat leveren. Bovendien krijgt Barco zo toegang tot de filmkennis van Kodak. Hiermee is een consolidatie van de digitale cinema- markt te zien, die onvermijdelijk was gezien het huidige grote aantal spelers. Seminars Het technisch seminar op de ope ningsdag legde in begrijpelijke taal de specificaties uit voor digitale cinema van DCI. Zo wordt een film in de digi tale toekomst nog steeds in delen aan geleverd, waarbij ieder deel een com- posüion heet. De daarbij gebruikte compressietechniek is Jpeg 2000 en niet het algemeen gebruikte Mpeg-2, een keuze die zou zijn gemaakt om de industrie - ondermeer uit piraterij overwegingen - met een exclusieve standaard aan de slag te laten gaan. Aangezien Jpeg 2000 nog amper uit ontwikkeld is en een veel hogere datarate heeft dan Mpeg-2, kan deze beslissing volgens sommigen nog wel eens negatief uitpakken. Daar komt Van links naar rechts: BUI Doeren, general manager Kodak Digital Cinema, Eric Rodli, president Kodak Entertainment Imaging, Scott Spector, vice-president Barco Digital Cinema US en Nico Vemieuwe, vice-president Barco Digital Cinema. Foto Ryan Miller, Capture Imaging. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 13