Quality Film Weken succesvol begonnen Cinema Expo kort A-films zomeractie de Quality Film Weken zijn redelijk succesvol begonnen. Tijdens de actie, die tot eind augustus loopt, worden in filmtheaters in diverse steden A-films toppers van de afgelopen jaren vertoond, waarbij bezoekers voor een zacht prijsje ook een recente A-film dvd mee naar huis kunnen nemen. bij dat nog niet alle serverfabrikanten hebben aangetoond dat hun servers kunnen omgaan met Jpeg 2000. Het marketingseminar bevatte naast een hoop cijfers en analyses van de wereldwijde cinemamarkt ('59% van de gamers gaat eens per maand naar de bioscoop') een aantal uitstekende radiocommercials van de Engelse exploitant Vue. Hierin vertellen mensen simpelweg heel enthousiast over hun favoriete fllmmoment in de bioscoop. Vaak ging het daarbij om oude films, maar het doel is dan ook om mensen weer enthousiast te maken voor de bioscoop, niet voor een bepaalde film. Het seminar over piraterij begon met een woordenkwestie.'Piraterij' is uit, 'diefstal' is het woord dat we moeten gebruiken. Interessant was de Duitse spreker Elke Esser, die de zeer oor spronkelijke Duitse campagne uiteen zette. Neem bijvoorbeeld de ludieke actie op wereldvrouwendag, waarbij men er in een advertentie op wees dat ook vrouwelijke kopieerders mis dadigers zijn. Zet dat maar eens in de damesbladen. En wat dacht u van een tv-spot waarin kinderen hun vader buiten de gevangenismuren met luide stem 'lang zal die leven' toezingen? Of wilt u liever vijf minuten proefzitten in een mobiele minicel? Juist het oor spronkelijke karakter van deze acties, die mijlenver afstaat van gebruikelijke reclametaal, leek aan te spreken en de boodschap van filmdiefstal confron terend over te brengen. 3D Het was maar goed dat het strand naar de RAI was gebracht, want het enige stukje Nederland dat veel gedelegeerden in vier dagen Cinema Expo zagen, kwam voorbij tijdens een busritje naar Pathé Arena. Daar vond een demonstratie van IMAX en de nieuwe 3D-mogelijkheden plaats. Het spectaculairste onderdeel betrof een onderwaterscène, waarbij de vissen daadwerkelijk de zaal in leken te zwemmen. Fabrikant Christie had al eerder een besloten demonstratie gegeven van de 3D-mogelijkheden van digitale projectie. Meest spectaculair was het omzetten van bestaande films naar 3D. Juist de gewoonste scènes, nooit Gromit tijdens Cinema Expo. Foto Frank de Neeve. bedoeld om in 3D gezien te worden, zoals de Grease Ligbtning-scène in Grease, overtuigden. Deze techniek neemt de bestaande film als basis voor het linkeroog en creëert van daaruit het deel voor het rechteroog. 3D zou wel eens als breekijzer kunnen fungeren om de markt de omslag naar digitaal te laten maken en een grote moneymaker voor de bioscoopbranche kunnen worden. Door Frank de Neeve Voor de distributeur snijdt het mes aan twee kanten en de deelnemende filmtheaters melden dat de actie extra omzet genereert. Toch is er in enkele filmtheaters discussie geweest of men wel mee moest doen aan deze actie, daar er reclame gemaakt wordt voor een concurrerend medium. Zoniet bij het Amsterdamse filmtheater The Movies.'Het is promotie voor film, dus zijn wij enthousiast en het publiek ook', reageert Roderik Lentz van het theater. 'Je maakt het mensen meer naar de zin op zo'n avondje in de bioscoop. Daarnaast is de actie een leuke manier om nog eens oudere films in het theater te krijgen en lopen de films ook beter dan de regu liere programmering.'The Movies ver koopt al langer dvd's in het theater en dat loopt volgens Lentz goed.Toch komen sommige mensen tijdens de actieweken alleen voor de film. 'Vooral oudere mensen hoeven die dvd's niet, simpelweg omdat ze geen dvd-speler hebben.' 14 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 14