'Een film is van degene die hem ziet Nederlandse films in aantocht De stille kracht Kruistocht in spijkerbroek Ernst, Bobbie en de geslepen Onix Interview jos Stelling in productie Cineast en arthousedirecteur Jos Stelling stond vijfentwintig jaar geleden aan de wieg van het Nederlands Film Festival, toen nog Nederlandse Filmdagen geheten. Niet meer dan vanzelfsprekend dat hij de eregast van de jubileumeditie is. 18-08-05 Zielen van Napels, distributeur 1 more film 25-08-05 Guernsey, distributeur 1 more film 08-09-05 Het schnitzelparadijs, distributeur Independent Films 08-09-05 Joyride, distributeur Moonlight Film Distribution 29-09-05 Leef!, distributeur A-film Distribution 06-10-05 Johan, distributeur Buena Vista International 06-10-05 Wereld van de stilstand, distributeur 1 more film 06-10-05 Castingx, distributeur Moonlight Film Distribution 12-10-05 liet paard van Sinterklaas, distributeur Warner Bros. 15-10-05 Knetter, distributeur A-film Distribution 20-10-05 Eilandgasten, distributeur A-film Distribution 10-11-05 Diep, distributeur 1 more film 07-12-05 De griezelbus, distributeur Warner Bros. 22-12-05 Plop en de viool, distributeur Independent Films januari 2006 Ik omhels je met 1000 armen, distributeur A-film Distribution januari/februari 2006 Sextet, distributeur A-film Distribution 09-03-06 Het woeden der gehele wereld, distributeur UIP 06-04-06 Sportman van de eeuw. distributeur UIP 1 6 - HOLLAND FILM NIEUWS Door Kevin Toma Het festival vertoont al zijn lange en korte films, van Mariken van Nieumeghen (1974) tot The Gallery (2003). Stelling zal zelf de inleidingen en nabesprekingen verzorgen. Bovendien organiseert hij een serie 'Gedachtewisselingen over de artistie ke film', waarin hij met filmmakers en filmliefhebbers op zoek gaat naar het wezen en de kracht van de auteursfilm. Beschouwt u zichzelf als een auteur? 'Jazeker. Ik ben ook een groot liefhebber van films waarin de persoonlijke signatuur van de maker zichtbaar is. Als realisator van mijn eigen ideeën zou je mij een auteur kunnen noemen.' Wat vindt u het mooiste van het filmauteurschap 'Het maken van een film geeft je de mogelijkheid om meer te presteren dan wat je in je eentje kunt doen. Je hebt veel meer tijd tot je beschikking om de film te maken als dat de film feite lijk zelf duurt. Bovendien doe je een beroep op medewerkers die elk op hun terrein meer kunnen dan jij.Als je dit allemaal goed gebruikt, krijgt het geheel een soort meerwaarde die je alleen nooit had gehaald. Mijn films zie ik ook een beetje als kinderen: de navelstreng wordt vooral doorgeknipt zodra de muziek onder de beelden komt. Vanaf dan gaat de film zijn eigen weg. Met sommige films gaat het publiek vrijelijk aan de loop, met alle (onvoorspelba re) reacties van dien. Maar als de kinderen eenmaal uit huis zijn, moet je je er niet meer mee bemoeien. Een film is het eigendom van degene die hem ziet.' Dus geen audiocommentaren op de dvd's van uw films? 'Nee, zulk commentaar vind ik vaak ontluisterend.' De toeschouwer moet zelf aan de slag. 'Elke film is een halfproduct. De filmmaker zorgt voor vijftig procent, de toeschouwer voor de rest. Maar dat moet zij of hij wel willen en kunnen natuur lijk. Er zijn gelukkig nog hele volksstammen die in staat zijn zich 'te verwonderen1: een absolute voor waarde om van films te kunnen genieten. Iedereen heeft het altijd over de kwaliteit van films, maar wat te denken van de kwaliteit van het publiek? De kunst van het film kijken is de kunst van het associëren en dat vraagt een beetje om een poëtische inslag, zoals bijvoorbeeld de Russen dat hebben.Terwijl wij onze kinderen op zwemles sturen, kruipen zij daar achter de piano en lezen ze vanaf hun zesde al Poesjkin. De kunst van het (visueel) associëren en interprete ren is hier nooit een serieus onderdeel van de opvoeding geweest.' Leer je die kunst wel van uw films? 'In elk geval wil ik de toeschouwer in de goede rich ting duwen. Daarom bevatten mijn films vaak naar verhouding weinig verhaal en weinig dialoog. Zonder tekst gaan mensen veel sneller zoeken in het beeld zelf. Goede films denk je niet, die kijk en onderga je.' Foto Tanja van Rooden Filmproducenten IdtV Film, Motel Films en Fu Works heb ben aangekondigd een speelfilm te gaan maken naar het boek De stille kracht van Louis Couperus. Eerder werd er een televisieserie van gemaakt. De hoofdrollen werden daarin gespeeld door PleuniTouw en Willem Nijholt.De stille kracht speelt zich af op het Indonesische eiland Java aan het eind van de negentiende eeuw. Het is nog niet bekend wie de hoofdrollen gaan spelen in de film. De regie is in ieder geval in handen van Orlow Seunke, de regisseur die eerder films maakte als Gordel van sma ragd en Oh boy! Het scenario wordt geschreven door Ger Thijs, die eerder ook Max Havelaar van Multatuli voor het toneel bewerkte. De stille kracht gaat in 2007 in première. A-film Distribution zal de film gaan uitbrengen. 18 juni zijn in de Duitse stad Dresden de opnamen gestart van Kruistocht in spijkerbroek. Het is de langverwachte verfilming van het gelijknamige boek van Thea Beekman. De vijftienjarige Dolf komt terecht in de Middeleeuwen na in een tijdmachine te zijn gestapt. Hij wordt meegezo gen in een kinderkruistocht. Kruistocht in spijkerbroek, ook wel Crusade in Jeans omdat de film Engelstalig wordt, wordt geregisseerd door Ben Sombogaart. De hoofdrollen van Dolf en Jenne worden vertolkt door res pectievelijk Joe Flynn (UK) en Stephanie Leonidas (UK). Andere belangrijke rollen worden vertolkt door Emily Watson (Mary Vega),Jan Decleir (Count of Rottweil) en Michael Culkin (Anselmus). De film gaat uitgebracht worden door Inspire Pictures, naar verwachting kerst 2006. De populaire kindersterren Ernst en Bobbie krijgen hun eigen speelfilm met de titel Ernst, Bobbie en de geslepen Onix, zo meldde het ANP enige weken geleden. Producent Bob Hubar van productiemaatschappij M4all heeft bekend gemaakt dat de opnamen binnen een jaar van start moeten gaan. De regie is in handen van Pieter Walther de Boer, die met de film zijn debuut gaat maken. De Boer was eerder regie-assistent bij De grot, Lek en Karakter. Het scenario is van Tijs van Marie, die eerder ook schreef voor het televisieprogramma van Ernst en Bobbie. Het is nog niet bekend welke maatschappij de film gaat uitbrengen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 16