'Een film is van degene die hem ziet
Nederlandse
films in
aantocht
De stille kracht
Kruistocht in
spijkerbroek
Ernst, Bobbie en de
geslepen Onix
Interview jos Stelling
in productie
Cineast en arthousedirecteur Jos Stelling stond vijfentwintig
jaar geleden aan de wieg van het Nederlands Film Festival,
toen nog Nederlandse Filmdagen geheten. Niet meer dan
vanzelfsprekend dat hij de eregast van de jubileumeditie is.
18-08-05 Zielen van Napels,
distributeur
1 more film
25-08-05 Guernsey,
distributeur
1 more film
08-09-05 Het schnitzelparadijs,
distributeur
Independent Films
08-09-05 Joyride,
distributeur Moonlight
Film Distribution
29-09-05 Leef!,
distributeur
A-film Distribution
06-10-05 Johan,
distributeur Buena
Vista International
06-10-05 Wereld van de
stilstand, distributeur
1 more film
06-10-05 Castingx,
distributeur Moonlight
Film Distribution
12-10-05 liet paard van
Sinterklaas,
distributeur
Warner Bros.
15-10-05 Knetter,
distributeur
A-film Distribution
20-10-05 Eilandgasten,
distributeur
A-film Distribution
10-11-05 Diep,
distributeur
1 more film
07-12-05 De griezelbus,
distributeur
Warner Bros.
22-12-05 Plop en de viool,
distributeur
Independent Films
januari 2006 Ik omhels je met
1000 armen,
distributeur
A-film Distribution
januari/februari 2006 Sextet,
distributeur
A-film Distribution
09-03-06 Het woeden der
gehele wereld,
distributeur UIP
06-04-06 Sportman van de
eeuw. distributeur UIP
1 6 - HOLLAND FILM NIEUWS
Door Kevin Toma
Het festival vertoont al zijn lange en
korte films, van Mariken van
Nieumeghen (1974) tot The Gallery
(2003). Stelling zal zelf de inleidingen
en nabesprekingen verzorgen.
Bovendien organiseert hij een serie
'Gedachtewisselingen over de artistie
ke film', waarin hij met filmmakers
en filmliefhebbers op zoek gaat
naar het wezen en de kracht van
de auteursfilm.
Beschouwt u zichzelf als een
auteur?
'Jazeker. Ik ben ook een groot
liefhebber van films waarin de
persoonlijke signatuur van de maker
zichtbaar is. Als realisator van mijn
eigen ideeën zou je mij een auteur
kunnen noemen.'
Wat vindt u het mooiste van het
filmauteurschap
'Het maken van een film geeft je de
mogelijkheid om meer te presteren dan wat je in je
eentje kunt doen. Je hebt veel meer tijd tot je
beschikking om de film te maken als dat de film feite
lijk zelf duurt. Bovendien doe je een beroep op
medewerkers die elk op hun terrein meer kunnen
dan jij.Als je dit allemaal goed gebruikt, krijgt het
geheel een soort meerwaarde die je alleen nooit had
gehaald. Mijn films zie ik ook een beetje als kinderen:
de navelstreng wordt vooral doorgeknipt zodra de
muziek onder de beelden komt. Vanaf dan gaat de
film zijn eigen weg. Met sommige films gaat het
publiek vrijelijk aan de loop, met alle (onvoorspelba
re) reacties van dien. Maar als de kinderen
eenmaal uit huis zijn, moet je je er niet meer mee
bemoeien. Een film is het eigendom van degene
die hem ziet.'
Dus geen audiocommentaren op de dvd's van
uw films?
'Nee, zulk commentaar vind ik vaak ontluisterend.'
De toeschouwer moet zelf aan de slag.
'Elke film is een halfproduct. De filmmaker zorgt
voor vijftig procent, de toeschouwer voor de rest.
Maar dat moet zij of hij wel willen en kunnen natuur
lijk. Er zijn gelukkig nog hele volksstammen die in
staat zijn zich 'te verwonderen1: een absolute voor
waarde om van films te kunnen genieten. Iedereen
heeft het altijd over de kwaliteit van films, maar wat
te denken van de kwaliteit van het publiek? De kunst
van het film kijken is de kunst van het associëren en
dat vraagt een beetje om een poëtische inslag, zoals
bijvoorbeeld de Russen dat hebben.Terwijl wij onze
kinderen op zwemles sturen, kruipen zij daar achter
de piano en lezen ze vanaf hun zesde al Poesjkin.
De kunst van het (visueel) associëren en interprete
ren is hier nooit een serieus onderdeel van de
opvoeding geweest.'
Leer je die kunst wel van uw films?
'In elk geval wil ik de toeschouwer in de goede rich
ting duwen. Daarom bevatten mijn films vaak naar
verhouding weinig verhaal en weinig dialoog. Zonder
tekst gaan mensen veel sneller zoeken in het beeld
zelf. Goede films denk je niet, die kijk en onderga je.'
Foto Tanja van Rooden
Filmproducenten IdtV Film, Motel Films en Fu Works heb
ben aangekondigd een speelfilm te gaan maken naar het
boek De stille kracht van Louis Couperus. Eerder werd er
een televisieserie van gemaakt. De hoofdrollen werden
daarin gespeeld door PleuniTouw en Willem Nijholt.De
stille kracht speelt zich af op het Indonesische eiland
Java aan het eind van de negentiende eeuw. Het is nog
niet bekend wie de hoofdrollen gaan spelen in de film.
De regie is in ieder geval in handen van Orlow Seunke,
de regisseur die eerder films maakte als Gordel van sma
ragd en Oh boy! Het scenario wordt geschreven door
Ger Thijs, die eerder ook Max Havelaar van Multatuli
voor het toneel bewerkte. De stille kracht gaat in 2007 in
première. A-film Distribution zal de film gaan uitbrengen.
18 juni zijn in de Duitse stad Dresden de opnamen gestart
van Kruistocht in spijkerbroek. Het is de langverwachte
verfilming van het gelijknamige boek van Thea Beekman.
De vijftienjarige Dolf komt terecht in de Middeleeuwen
na in een tijdmachine te zijn gestapt. Hij wordt meegezo
gen in een kinderkruistocht. Kruistocht in spijkerbroek,
ook wel Crusade in Jeans omdat de film Engelstalig
wordt, wordt geregisseerd door Ben Sombogaart. De
hoofdrollen van Dolf en Jenne worden vertolkt door res
pectievelijk Joe Flynn (UK) en Stephanie Leonidas (UK).
Andere belangrijke rollen worden vertolkt door Emily
Watson (Mary Vega),Jan Decleir (Count of Rottweil) en
Michael Culkin (Anselmus).
De film gaat uitgebracht worden door Inspire Pictures,
naar verwachting kerst 2006.
De populaire kindersterren Ernst en Bobbie krijgen hun
eigen speelfilm met de titel Ernst, Bobbie en de geslepen
Onix, zo meldde het ANP enige weken geleden.
Producent Bob Hubar van productiemaatschappij M4all
heeft bekend gemaakt dat de opnamen binnen een jaar
van start moeten gaan. De regie is in handen van Pieter
Walther de Boer, die met de film zijn debuut gaat maken.
De Boer was eerder regie-assistent bij De grot, Lek en
Karakter. Het scenario is van Tijs van Marie, die eerder
ook schreef voor het televisieprogramma van Ernst en
Bobbie. Het is nog niet bekend welke maatschappij de
film gaat uitbrengen.