Blijvende onzekerheid voor producenten feature 2 Veranderingen bij publieke omroep hebben gevolgen voor filmproductie Op 24 juni jongstleden presenteerde kabinet Balkenende haar omvangrijke plannen met de publieke omroep. De nota 'Met het oog op morgen' sloeg in als een bom. In medialand steeg een enorm gekrakeel op over de dreigende opheffing van de NPS en de dreigende teloorgang van programma's als NOVA en Sesamstraat. Maar de publieke omroep is ook een belang rijke financier van Nederlandse speelfilmproducties. Welke gevolgen hebben de veranderingen bij de publieke omroep voor de speelfilmindustrie? One Night Stand. Verdwaald. Foto Bas Losekoot. Rinkel Film TV Productions. Bert Bakker: 'Bij de publieke omroep wordt de situatie straks in ieder geval veel een voudiger. Producenten kunnen dan zaken doen met één partij, de Raad van Bestuur! Door Lucia Alleman De publieke omroep is het geheel van omroepverenigingen (KRO, VARA, EO, NCRV TROS, AVRO, BNN en nieuwko mers MAX en De Nieuwe Omroep), zendgemachtigden op religieuze grondslag (IKON, Humanistische Omroep, NIK, BOS, OHM, NMO, ZvK), educatieve omroeporganisaties (Teleac/NOT en RVU) en algemene omroeporganisaties met een speciale overheidsopdracht, de NOS en NPS. Deze verzameling is orga nisch gegroeid binnen de eigenaardige Nederlandse omroeptraditie. De hele constel latie is geregeld in de Mediawet. De publieke omroep wordt gro tendeels gefinancierd vanuit de algemene middelen en de STER- opbrengsten. Samen vullen de omroeporganisaties op televisie de drie publieke netten. Dit gebeurt onder supervisie van de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep en haar net coördinatoren. Maar het gaat niet goed met de publieke omroepen. Ledenaantallen lopen terug en ze verliezen steeds meer kijkers aan de commerciële omroepen. Bovendien rukt internet op, waardoor het publiek een heel ander kijkgedrag ontwikkelt. De vraag wordt hardop gesteld of de omroepen nog wel met publieke middelen over eind gehouden moeten worden als commerciële zenders deels dezelfde diensten bieden, gratis en voor niks. Na de kabinetscrisis in maart, naar aanleiding van het gekozen-burge meester-debacle, lijmden de drie coali tiepartijen de regering weer aan elkaar in het paasakkoord. Een van de onderwerpen in het paasakkoord was een nieuwe regeling voor de publieke omroep. D'66,WD en CDA denken verschillend over de problematiek en na veel achterkamertjesoverleg, waar volgens een reconstructie van NRC Handelsblad verantwoordelijk staats secretaris Medy van der Laan amper bij was, kwam een plan naar buiten. De nota 'Met het oog op morgen' is volgens sommige commentatoren een typisch compromisproduct. Cultuurtaak In de nota worden diverse voorstellen gedaan voor de publieke omroep na 2008. De omroepverenigingen wor den licentiehouders, voor de duur van tien jaar. Het wordt volgens de letters in de notatekst gemakkelijker voor nieuwe organisaties om een licentie aan te vragen. Aan de publieke omroep als geheel worden drie taken opgelegd: nieuwsvoorziening, meningsvorming en nieuwsduiding, en cultuur. Aan die drie functies wor den de publieke middelen gekoppeld. De nieuwsvoorziening en sportver slaggeving is van oudsher de taak van de NOS. Dat blijft in de nieuwe situa tie ook zo. Aan de licentiehouders wordt met name de taak meningsvorming en maatschappelijk debat toebedeeld. Ze moeten weer de stem worden van de ideeën die bij hun achterban leven. In plaats van met elkaar samen te wer ken moeten zij zich weer profileren. Voor de filmindustrie is de cultuur- opdracht het belangrijkst. Cultuurvorming is straks geen vanzelf sprekende taak meer voor de licentie houders. Het budget daarvoor wordt volledig weggehaald bij de omroep verenigingen en overgeheveld naar de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep (RvB). Licentiehouders kunnen voor culturele programma's een beroep doen op dit budget, maar het is de RvB die beslist. De RvB mag zelf ook opdrach ten verstrekken aan producen ten van culturele programma's, drama of speelfilms. Deze pro gramma's kunnen dan onder de vlag van de Publieke Omroep uitgezonden worden. In het financiële overzicht bij 'Met het oog staat voor cultuur een bedrag van 206 miljoen euro genoteerd. Vooruitlopend op deze nieuwe gang van zaken is op 7 juni door de Tweede Kamer een wijziging in de Mediawet aangenomen, waarbij de voorzitters van de omroepverenigin gen uit de Raad van Toezicht, het orgaan dat toezicht houdt op de RvB, zijn geknikkerd en worden vervangen door louter kroonleden. De omroep verenigingen hebben dus na 2008 geen zeggenschap meer over het cultuurbudget. In deze constellatie zou geen plaats meer zijn voor de NPS. Dat is voor filmproducenten spijtig, want de NPS draagt enthousiast bij aan diverse speelfilmproducties en documentaires en heeft met haar programma Kort! een kraamkamer ingericht voor nieuw talent. Leuren Gamila Ylstra stond als hoofd van de afdeling Film van het Ministerie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen aan de wieg van de stimulerings maatregelen voor de filmin dustrie. Sinds vorig jaar is zij programmaleider tv bij de NPS. Zij ziet met de NPS een omgeving verdwijnen, waarin jong talent zich kan ontwikkelen. Projecten als Novellen en One Night Stand met de Vara en de VPRO krij gen geen vervolg meer. En als de licentiehouders met elkaar moeten wedijveren, dan zit er volgens haar een gevaar in van vercommercialise ring en vervlakking van het aanbod. Voor moeilijker programmaonderde len als drama, en met name multicul tureel drama, is dan geen aandacht meer. De onzekerheid van de situa tie is fnui kend voor de continuïteit, die voor de productie van drama en speelfilms zo noodzakelijk is. Bert Bakker, woordvoer der voor cul tuur en media van D'66, denkt dat het verlies van de NPS wel opgevangen kan worden 'Over het verdwijnen van de NPS kun je lang discussiëren. Het soort programma's zal blijven bestaan. Deze zullen straks door de Raad van Bestuur geïnitieerd worden. We moeten nog kijken hoe dat wordt georganiseerd. Mogelijk worden ze ondergebracht in een aparte werk maatschappij.' Al jaren klagen filmmakers over de machtspositie van omroepverenigin gen. Zij beschikken over publiek geld bestemd voor filmproducten. Hun deelname in filmprojecten betekent tevens de toegang tot een bijdrage van het CoBO-Fonds. Filmmakers moeten nu nog leuren bij de omroe pen. Dat is straks voorbij. Bakker:'De samenwerking tussen filmindustrie en omroepen verloopt uiterst moeizaam. Als ik zie dat RTL veel geld investeert in de film over Herman Brood dan lijkt de filmindustrie beter af met de commerciële omroepen. Bij de publie ke omroep wordt de situatie straks in ieder geval veel eenvou diger. Producenten kunnen dan zaken doen met één par tij, de Raad van Bestuur.' Voor cultuur staat ruim 200 miljoen euro gebudgetteerd. Hoeveel is daar voor voor film bestemd? Bakker:'De publieke omroep besteedt nu zo'n negen miljoen euro aan Nederlandse One Night Stand. Nieuwe schoenen. Foto Bas Losekoot. Rinkel Film TV Productions. filmproducties. Ik vind dat zon zelfde bedrag voor film gereserveerd moet blijven. Als het aan mij ligt mag dat nog meer worden ook.' Reclame-inkomsten Een efficiencyvoordeel ziet Carolien Croon, directeur van de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten, als het enige lichtpuntje in de nota 'Met het oog ...'.Zij maakt zich grote zorgen over de toekomst van cultuur en film bij de publieke omroep. Croon: 'In de nota staat dat der ving van Ster-inkomsten ten koste gaat van het cultuurbudget. Er zijn berekeningen over de vermindering in Ster inkomsten van 30 miljoen in 2007 oplopend tot 80 a 100 miljoen in de jaren erna. John de Mol gaat in september met Talpa van start, hij neemt het eredivisievoetbal mee. Ook het pure amusement verdwijnt straks van de publieke televisie. Het zal een enorme aanslag op het cultuurbudget betekenen.' De stelselwijzigingen zullen welis waar pas in 2008 ingevoerd worden, maar ze werpen volgens Croon nu al hun schaduw vooruit.'Het duurt zon tweeëneenhalf jaar vanaf het moment van financieren tot een omroep een film op televisie kan uitzenden in ver band met de lange productietijd en de verschillende Windows. Omroepen zullen de komende jaren zeer terug houdend worden als het gaat om de financiering van films die na 2008 pas kunnen worden uitgezonden.' Vorig jaar maakte het Ministerie van OCW prestatieafspraken met de publieke omroep voor 2005-2008, waarin ook deelname aan zo'n zeven tien a achttien speelfilms werd over eengekomen. Daar zal Croon de omroep in ieder geval aan houden. De nota 'Met het oog op morgen zal op 12 september in de Tweede Kamer besproken worden. 24 - HOLLAND FILM NIEUWS HOLLAND FILM NIEUWS - 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 23