AH Filmweken: de meest succes volle bioscoopactie ooit NFC Marketing Van der Laan verwacht M&D-fonds op korte termijn Ondanks het prachtige zomerweer heeft de Nederlandse bioscoopsector de meest succesvolle promotieactie uit de geschiedenis achter de rug. Meer dan 1,2 miljoen Nederlanders maakten dank baar gebruik van het aanbod om twee bioscoop kaartjes te krijgen voor de prijs van een, zo blijkt uit de cijfers van de NFC. Door Jeroen Huijsdens 'We kunnen spreken van een histori sche actie', aldus Wilco Wolfers, voor zitter van NFC.'Hoewel het bioscoop bezoek internationaal een daling doormaakt, hebben we met de AH Filmweken bewezen dat de bioscoop nog altijd ongekend populair is bij de consument. Het succes komt mede door de actiecampagne. Die was niet eerder zo omvangrijk.' Net als voorgaande jaren wisselde de consument de fllmbonnen ook deze keer vooral op het laatste moment in. Dat leidde ertoe dat in de laatste actiedagen soms 90% van de bezoe kers een actiedeelnemer was. Gedurende de hele actie lag het aantal in gewisselde fllmbonnen procentueel duidelijk hoger dan in alle voor gaande edities. Onderdeel van de inter ne evaluatie is een bedrijfsleiderenquête, waarvan de definitieve resultaten bij het ter perse gaan van dit blad nog niet bekend waren. Wel is duidelijk dat de 2 voor 1 actie in samen werking met een grote partij als Albert Heijn op bijzonder veel steun uit de sector kan rekenen. Door Lucia Alleman Vorig jaar besloot het kabinet Balkenende van de fiscale filmstimu- leringsmaatregelen een structurele voorziening te maken. Jaarlijks wordt voorzien in twintig miljoen aan belastinginkomstenderving. De rege ling werd onlangs goedgekeurd door de Europese Commissie. Ondertussen wordt in samenspraak met de filmsector gesleuteld aan de verbetering van de regeling. In hun brief aan de Tweede Kamer van 12 juli jongstleden stellen de staatssecre tarissen Van der Laan (OCW) en Wijn (Financiën) verschillende aanpassin gen voor. Deze zijn bedoeld om het aandeel van particuliere investeerders in financiering, naast de bijdragen van de subsidiefondsen, de omroepen en de voorverkoop, te verruimen. Ook wordt voorgesteld de belasting op de filmopbrengsten te verlagen, zodat producenten meer kunnen profiteren van hun successen. In de brief komen Van der Laan en Wijn ook terug op de toezegging van de filmdistributeurs en bioscoopex ploitanten om samen met de filmpro ducenten een marketing- en distribu tiefonds op te richten. Zij verwachten dit fonds nu op korte termijn. HOLLAND FILM NIEUWS - 29

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 27