12 leader inhoud Albert Heijn TIEN MYTHEN EN FEITEN OVER HET DALENDE BIOSCOOP BEZOEK Er worden allerlei oorzaken genoemd voor de achterblijvende bezoekcijfers van de Nederlandse bioscopen in het eerste halfjaar van 2005. De Stichting Onderzoek Filmsector ging met de harde cijfers aan de slag en komt met een analyse. EXPO AAN HET STRAND Hoewel Cinema Expo dit jaar eigenlijk niet veel nieuws te bieden had, blijft een bezoek aan de bioscoopbeurs wel zinvol, al is het alleen maar om contacten te onderhouden. Holland Film Nieuws kijkt terug op Cinema Expo 2005. Meer dan 600.000 vrijkaarten en daar mee in totaal meer dan 1,2 miljoen actiedeelnemers, dat was de uitkomst van de rekensom die volgde na afloop van de Albert Heijn Filmweken. Daarmee is de promotie de meest suc cesvolle twee voor een actie uit de geschiedenis van het bioscoopbedrijf. En dat terwijl de bioscoopomzet dit jaar nog altijd aanzienlijk in de min staat. De grote vraag die ons natuurlijk bezig houdt is wat er gebeurd zou zijn als die Albert Heijn Filmweken er niet zouden zijn geweest. Zou de omzetachterstand dan veel groter zijn geweest? Of zou het allemaal wel zijn meegevallen? Wie de kritische geluiden in de wandelgangen gelooft - en dat zijn er eerlijk gezegd weinig - die is misschien geneigd te denken dat er met de actie gewoon geld is weggegeven. Persoonlijk geloof ik dat dus niet. Wat ik wel geloof is dat bios copen en filmtheaters bij het binnenko men van de AH-klanten in hun theater het lot zelf in handen hebben gehad om ervoor te zorgen dat diezelfde klanten binnen afzienbare tijd weer terugko men. Klantvriendelijkheid, optimale ver toning, service, u kent de riedel wel. Als er trouwens een 'bij-effect' genoemd kan worden van de AH Filmweken dan is het dat filmbezoek door de omvangrij ke campagne bij een grote groep Nederlanders weer op een duidelijke manier onder de aandacht is gebracht. Dat kan ook helemaal geen kwaad.Want tussen die boodschappers bij Albert Heijn lopen volgens mij ook heel wat mensen die niet eens meer tussen de oren hebben zitten dat de bioscoop een prettige manier van vrijetijdsbesteding kan zijn. Jeroen Huijsdens Eindredacteur Voor alle vragen en informatie over filmtransport: www.filmtransport.info STICHTING FILMTRANSPORT Madagascar, de best bezochte film van 2005 tot nu toe. Grornit tijdens Cinema Isxpo. Foto Frank de Neeve.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 2