Tien mythen en feiten over het dalende bioscoopbezoek feature De bezoekcijfers van de Nederlandse bioscopen zijn drastisch gedaald in het eerste halfjaar van 2005. Meningen en gevoelens over dit onderwerp zijn er genoeg: sommigen wijten de dalende bezoekcijfers aan de prijs van het kaartje, anderen aan de steeds sneller om zich heen grijpende piraterij via internet. De in 2004 verzelfstandigde Stichting Onderzoek Filmsector analyseerde voor u de harde cijfers en laat de feiten voor zich spreken. HOLLAND FILM NIEUWS Door Merel Gilsing en Gerard Bunnik met dank aan Eva Rovers. 1. De Nederlandse bioscopen zijn de duurste van Europa Is feitelijk onjuist. Het meest recente onderzoek op Europees niveau heeft uitgewezen dat het Nederlandse kaar tje een middenmoter is (zie de tabel op deze pagina). De ongewogen prijs van het Nederlandse kaartje komt in Europa op de zevende plaats. Ook als men de prijs van het bioscoopkaartje afzet tegen het gemiddeld besteed baar inkomen, ligt de prijsverhouding van het Nederlandse kaartje in het midden (1). De kous is daarmee uiteraard niet af. De NVB heeft Stichting Onderzoek Filmsector dan ook gevraagd nader te analyseren hoe de Nederlandse prijsstelling zich ver houdt tegenover andere factoren zoals de netto-prijs, filmhuur en aan vullende heffingen. Dat onderzoek zal na de zomer zijn afgerond. Wordt ver volgd dus. 2. De prijs van het bioscoopkaar tje is de reden dat mensen in Nederland weinig (en steeds min der) naar de bioscoop gaan Is feitelijk onjuist. Uit de Bioscoopmonitor 2004 blijkt, dat 21% van de respondenten die de afge lopen twaalf maanden de bioscoop heeft bezocht de prijs van het bios coopkaartje het belangrijkste negatie ve punt aan bioscoopbezoek vindt. Als de bezoekersfrequentie van die groep bezoekers echter wordt beke ken, blijkt dat 30% toch nog vijf tot tien keer naar de bioscoop is geweest en 6% zelfs meer dan tien keer. De prijs van het kaartje weerhoudt hen er dus niet van om frequent de bios coop te bezoeken. Van de onderzochte niet-bezoekers voert slechts 8% de prijs als argument op, om niet naar de bioscoop te gaan. De belangrijkste redenen voor niet- bezoekers om niet naar de bioscoop te gaan zijn: dat daar geen behoefte aan is (32%), er geen tijd of niet de gelegenheid is (20%) en preferentie van het kijken van films op dvd of video (12%). Ook bij niet-bezoekers prevaleert de prijs van het kaartje dus Gecorrigeerd naar gemiddeld besteed Ongewogen prijs baar inkomen prijs rangschikking prijs rangschikking België 5,80 10 5,70 10 Zwitserland 9,10 1 6,52 3 Duitsland 5,70 12 5,17 14 Denemarken 7,94 3 6,03 8 Spanje 4,65 15 5,26 13 Frankrijk 5,74 11 5,60 11 Finland 7,34 6 6,54 2 Italië 5,60 13 5,79 9 Ierland 5,59 14 4,95 16 IJsland 7,53 4 6,20 4 Luxemburg 6,20 10 5,40 13 Noorwegen 7,43 5 5,54 12 Nederland 6,56 7 6,08 6 Polen 3,93 17 5,12 17 Zweden 8,30 2 6,93 1 Groot-Brittannië 6,29 9 6,03 8 Oostenrijk 6,53 8 6,16 5

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 7