feature niet als reden om af te zien van een bioscoopbezoek (2). 3. De trouwe bioscoopbezoekers keren het grote scherm de rug toe Ook dit is feitelijk onjuist. Passie voor de cinema hangt, zo blijkt, heel sterk samen met trouw aan het grote scherm. Er wordt veel illegaal gedownload, vooral door jongeren tot dertig jaar. Deze groep gaat inderdaad steeds minder naar de bioscoop, maar er is geen sprake van dat deze groep de bioscoop de rug heeft toegekeerd (zie 5). De groep trouwe, gepassio neerde en actieve bioscoopbezoekers die ook downloadt laat zich slechts in geringe mate thuis houden door de thuisbioscoop. Hun komst naar de bioscoop blijft vooral afhankelijk van het beschikbaar houden van top- titels. Ook de filmtheaters die een relatief trouwe publieksgroep ken nen, hebben veel meer dan in de tijd van de opkomst van de videorecorder te maken met actieve thuiskopieer- ders.Toch lijken ze minder te lijden onder de algemene malaise in de markt.Alleen de grotere filmtheaters (en arthouses), die recent meer scher men hebben geplaatst, lijden onder het gebrek aan grotere titels (3)- 4. De filmliefhebber gaat steeds minder vaak de deur uit Onjuist. De besteding van vrije tijd wordt steeds diversen Publiek in het algemeen is een 'grazer' geworden op zoek naar zo veel mogelijk verschil lende unieke ervaringen. Het filmbe zoek ondervindt daarom fikse concur rentie van festivals, concerten en grootschalige evenementen. Bij de jonge generatie (tot vierentwintig jaar) wordt de grootste concurrentie gevormd door computer games (4). 5. Het gemiddelde bioscoop publiek wordt steeds ouder Ook hier spreken de feiten de ver onderstellingen tegen. De Bioscoopmonitor spreekt boekdelen: volgens dit onderzoek zijn meer dan de helft van de Nederlanders in de leeftijdsgroep 4-39 jaar in 2004 naar de bioscoop geweest. Het bioscoop bezoek ligt het hoogst bij de groep 18-23 jarigen, waarvan 80% in 2004 naar de bioscoop is geweest. Na deze leeftijdscategorie neemt het bioscoop bezoek steeds verder af; hoe ouder men is, hoe minder men de bioscoop bezoekt (5). Ook recent onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau toont aan dat de belangstelling voor de artcinema (filmhuizen) in de perio de 1999 - 2004 maar liefst 55% meer bezoekers heeft gewonnen onder jon geren. Jongeren gaan dus nog steeds veel en vaak en ook naar de artcine ma (arthouses en filmtheaters). 6. Het ontbreekt in de bioscopen aan grote top-titels Dit is ten dele waar. Het ontbreekt, zeker recent, aan voldoende grote (zowel voor multiplex, bioscoop, arthouse als filmtheaters) economisch succesvolle titels. Anders gesteld: de primaire reden van de huidige sterke terugval schuilt in het feit dat de bios coopsector Hitte driven' is. Het vak tijdschrift Variety signaleerde, op basis van de dalende bezoekcijfers in de USA, in april een groot gebrek aan titels met 'wi'de release'. Ook dat ver sterkt het succes: titels die niet groot uitgaan krijgen op die manier meteen een kwaliteitsstempel dat van invloed is op de verdere resultaten. Het Nederlandse beeld van de recette tot en met week 20 is als volgt: 2003 2004 2005 daling Top 5 23-950.200 20.140.400 12.983800 35,5% 6 t/m 10 13.056.100 8.364.000 7.347.200 12,2% 11 t/m 20 14.307.900 11.301.400 11.303.700 nihil 20 en lager 15.293.300 21.308.400 20.050.300 5,9% Totaal 66.607.500 61.114.200 51.685.000 15,4% HOLLAND FILM NIEUWS - 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2005 | | pagina 9