feature
niet als reden om af te zien van een
bioscoopbezoek (2).
3. De trouwe bioscoopbezoekers
keren het grote scherm de rug
toe
Ook dit is feitelijk onjuist. Passie voor
de cinema hangt, zo blijkt, heel sterk
samen met trouw aan het grote
scherm. Er wordt veel illegaal
gedownload, vooral door jongeren tot
dertig jaar. Deze groep gaat inderdaad
steeds minder naar de bioscoop, maar
er is geen sprake van dat deze groep
de bioscoop de rug heeft toegekeerd
(zie 5). De groep trouwe, gepassio
neerde en actieve bioscoopbezoekers
die ook downloadt laat zich slechts in
geringe mate thuis houden door de
thuisbioscoop. Hun komst naar de
bioscoop blijft vooral afhankelijk van
het beschikbaar houden van top-
titels. Ook de filmtheaters die een
relatief trouwe publieksgroep ken
nen, hebben veel meer dan in de tijd
van de opkomst van de videorecorder
te maken met actieve thuiskopieer-
ders.Toch lijken ze minder te lijden
onder de algemene malaise in de
markt.Alleen de grotere filmtheaters
(en arthouses), die recent meer scher
men hebben geplaatst, lijden onder
het gebrek aan grotere titels (3)-
4. De filmliefhebber gaat steeds
minder vaak de deur uit
Onjuist. De besteding van vrije tijd
wordt steeds diversen Publiek in het
algemeen is een 'grazer' geworden op
zoek naar zo veel mogelijk verschil
lende unieke ervaringen. Het filmbe
zoek ondervindt daarom fikse concur
rentie van festivals, concerten en
grootschalige evenementen. Bij de
jonge generatie (tot vierentwintig
jaar) wordt de grootste concurrentie
gevormd door computer games (4).
5. Het gemiddelde bioscoop
publiek wordt steeds ouder
Ook hier spreken de feiten de ver
onderstellingen tegen. De
Bioscoopmonitor spreekt boekdelen:
volgens dit onderzoek zijn meer dan
de helft van de Nederlanders in de
leeftijdsgroep 4-39 jaar in 2004 naar
de bioscoop geweest. Het bioscoop
bezoek ligt het hoogst bij de groep
18-23 jarigen, waarvan 80% in 2004
naar de bioscoop is geweest. Na deze
leeftijdscategorie neemt het bioscoop
bezoek steeds verder af; hoe ouder
men is, hoe minder men de bioscoop
bezoekt (5). Ook recent onderzoek
van het Sociaal Cultureel Planbureau
toont aan dat de belangstelling voor
de artcinema (filmhuizen) in de perio
de 1999 - 2004 maar liefst 55% meer
bezoekers heeft gewonnen onder jon
geren. Jongeren gaan dus nog steeds
veel en vaak en ook naar de artcine
ma (arthouses en filmtheaters).
6. Het ontbreekt in de bioscopen
aan grote top-titels
Dit is ten dele waar. Het ontbreekt,
zeker recent, aan voldoende grote
(zowel voor multiplex, bioscoop,
arthouse als filmtheaters) economisch
succesvolle titels. Anders gesteld: de
primaire reden van de huidige sterke
terugval schuilt in het feit dat de bios
coopsector Hitte driven' is. Het vak
tijdschrift Variety signaleerde, op basis
van de dalende bezoekcijfers in de
USA, in april een groot gebrek aan
titels met 'wi'de release'. Ook dat ver
sterkt het succes: titels die niet groot
uitgaan krijgen op die manier meteen
een kwaliteitsstempel dat van invloed
is op de verdere resultaten.
Het Nederlandse beeld van de recette
tot en met week 20 is als volgt:
2003
2004
2005
daling
Top 5
23-950.200
20.140.400
12.983800
35,5%
6 t/m 10
13.056.100
8.364.000
7.347.200
12,2%
11 t/m 20
14.307.900
11.301.400
11.303.700
nihil
20 en lager
15.293.300
21.308.400
20.050.300
5,9%
Totaal
66.607.500
61.114.200
51.685.000
15,4%
HOLLAND FILM NIEUWS - 9