'De bioscooprecettes zijn de
motor die de filmindustrie aandrijft.'
11
Als er eenmaal ook video-on-
demand zal zijn, zullen de kosten
volgens Kavanaugh dalen, en zullen
de winsten 'door het dak gaan'. Hij
voegt daar evenwel aan toe, dat
video-on-demand vooral belangrijk
zal zijn als de studio's proberen te
penetreren in China met zijn uiterst
geringe schermdichtheid. Dat is ech
ter een standpunt dat inderdaad voor
landen als China geldt, maar niet
voor Noord-Amerika en Europa.
Over een eveneens gevaarlijk idee is
recentelijk gepubliceerd in het
Italiaanse vakblad Giornale dello
Spettacolö'. Gebruik makend van de
bij alle betrokkenen bestaande
afkeer van piraterij, is er door
Medusa Home Entertainment
(nomen est omen!) voorgesteld om
de window tussen bioscoop en dvd
geheel af te schaffen, aangezien men
dan in één klap van de piraten af
zou zijn. Dat zou natuurlijk een, het
kind met het badwater weggooiend
paardenmiddel zijn, dat overigens
zijn kracht heeft verloren, doordat de
meeste illegale kopieën niet meer
afkomstig zijn van vertoningen in
een bioscoopzaal, maar een digitale
oorsprong hebben. Door diverse
vooraanstaande representanten van
het georganiseerde Italiaanse filmbe
drijf is clan ook naar voren gebracht
dat dit niet een juiste wijze van pira-
terijbestrijding zou zijn.
Genuanceerde standpunten
Dat de windows tussen bioscoop en
dvd korter zijn geworden, had vol
gens de auteur van het FT-
artikel twee redenen. De eer
ste was, dat de studio's een
groter aandeel in de expan
derende dvd-markt wilden
hebben, waarbij de neiging
bestond om zich aan de 'kip
met de gouden eieren' te ver
grijpen. De tweede reden was een
streven om de doelmatigheid van de
marketing te vergroten. De overwe
ging daarbij was, dat een kortere
window tussen bioscoop en dvd het
onnodig maakt om twee keer te
betalen voor de promotie van dezelf
de film. Dat is een impliciete erken
ning van het feit dat de bioscopen
nog steeds de etalages (windows)
van een film vormen, hetgeen zeer
belangrijk is, aangezien het dus ken
nelijk niet zonder meer om het favo-
riseren van de dvd-markt gaat, en
derhalve niet om een minimalisering
van de windowtermijnen maar om
een optimalisering ervan.
'Theoretisch gezien maakt het voor
Hollywood niets uit waar de inkom
sten vandaan komen, zolang als hun
totaal toeneemt.' De realiteit is echter
gecompliceerder. Zo is er door een
analyst van J.P.Morgan opgemerkt
dat er bij toenemende aanvoer van
nieuwe dvd's oudere titels die nog
potentie hebben, eerder van de
schappen moeten verdwijnen. Dat
heeft DreamWorks Animation tot zijn
schade ondervonden toen detaillisten
miljoenen dvd's van Shrek 2 retour
neerden. Zoals in het artikel is aan
gegeven, heeft een daling van het
bioscoopbezoek wellicht zelfs nog
ernstigere gevolgen voor de hele
filmindustrie dan de hierboven
genoemde: 'De bioscooprecettes zijn
de motor die de filmindustrie aan
drijft. Studio's zijn daarvan afhanke
lijk bij onderhandelingen over de te
bedingen voorwaarden op de dvd-
en televisiemarkten. De ervaring van
het grote scherm geeft de filmin
dustrie een aparte positie bij de con
currentie met andere vormen van
entertainment, en vormt de spring
plank voor de opeenvolgende
inkomstenstromen. Bovendien is de
bioscoopervaring bij spectaculaire
films een reden voor koop of huur
van de dvd-versie ervan.' Volgens
Paul Dergarabedian, directeur van
het adviesbureau voor de filmin
dustrie Exhibitor Relations, hebben
veel dvd's goede verkoopresultaten
doordat zij van in de bioscopen ver
toonde films zijn. 'De studio's zou
den zich in hun voet schieten als zij
de windows nog verder zouden ver
korten.'
De release van Bubble van regisseur
Steve Soderbergh, wordt met span
ning tegemoet gezien.
Rick Finkelstein, president en CEO
van UniversaI Pictures, en andere
verantwoordelijke functionarissen
zijn ertegen dat er haastig van een
beproefde formule wordt afgestapt,
omdat zij niet de kans willen lopen
dat verschillende inkomstenbronnen
worden aangetast, waarbij ook weer
het woord 'kannibaliseren' is
gebruikt. Ook Jon Feltheimer, CEO
van Lions Gate Entertainment, is
ervan overtuigd dat de windows die
nen te worden beschermd, aange
zien dat systeem nog steeds functio
neert.
Bemoedigende en tevens stimule
rende standpunten
Dick Cook, de chairman van Walt
Disney Studios, is van mening dat
het voor de filmindustrie het allerbe
langrijkste is om het publiek in de
bioscopen terug te krijgen,
------ waarvoor het zijns inziens
nodig is om een bios
coopbezoek weer een bele
venis te laten zijn. Komend
van de leider van de studio's
van een major company, is
dat een zeer belangrijke uit
spraak, want zij betekent een erken
ning van het grote belang dat de
bioscopen voor de producenten heb
ben. Cooks standpunt, dat aansluit
op cle nieuwe beleveniseconomie
(experience economy)'"komt over
een met de kritiek van anderen, dat
'de bioscopen veel van hun charme
hebben verloren: ze zijn hol en don-
HOLLAND FILM NIEUWS