Europese digitale denktank
in Amsterdam
techniek
Broadcast-techniekbeurs IBC was dit jaar het podium van een
bijeenkomst van EDCF, een denktank en lobby-organisatie
voor digitale cinema in Europa. Op deze bijeenkomst heerste
optimisme.
31
Door Frank de Neeve
Al voor het vierde jaar was digitale
cinema een van de speerpunten op
IBC, de jaarlijkse Europese broad-
castingbeurs in de Amsterdamse RAI.
Niet alleen vanwege de actualiteit,
maar waarschijnlijk ook omdat het
best een sexy onderwerp is op zon
hardcore technologiebeurs als IBC.
Er was een d-cinema-themadag,
samengesteld door voormalig Texas
Instruments-topman David Monk, en
in de marge van de beurs ook een
bijeenkomst van EDCF, het European
Digital Cinema Forum.
EDCF is een netwerk om Europese
coöperatie voor d- en e-cinema te
bevorderen, maar het is ook actief
om Europese belangen in de ontwik
keling van digitale cinema te beharti
gen, onder andere omdat in
Hollywood zaken als ondertiteling,
dubbing en bioscoopreclame van
Sexy onderwerp op hardcore beurs. Foto Frank de Neeve.
ondergeschikt belang zijn. Het leden
bestand van EDCF leest als een who
is who in Europees digi-cinemaland;
alle belangrijke Europese fabrikanten
en vertoners zijn lid.
De bijeenkomst van EDCF's techni
sche en economische module stond
aangekondigd als workshop over
mastering, distributie en vertoning
en het leek dan ook logisch dat het
zou gaan over de consequenties van
de kort daarvoor geïntroduceerde
digitale cinema-standaarden. Dit
bleek echter maar zijdelings aan bod
te komen.
De opvallendste spreker, de
Amerikaan Chuck Goldwater van
Access IT, heeft als voormalig top
man van DCI echter wel een belang
rijke hand gehad in de ontwikkeling
van deze standaarden. Goldwater
grapte dan ook dat zijn speech voor
het eerst in tijden niet door zeven
studio's moest
worden goed
gekeurd.
Als nieuwe
topman van
Access IT ont
vouwde hij
het plan, om
samen met
Christie
binnen twee
jaar 2.500
zalen in de
VS met digita
le projectieap-
paratuur uit te
rusten. De twee bedrijven lijken een
goede combinatie, met Access IT dat
allerhande IT- en 'e-koeriersdiensten'
levert, en Christie die de projectoren
en het onderhouds- en installatienet
werk heeft.
Ook interessant was de presentatie
van Jeff Malina van het Britse IMS,
een bedrijf dat zich bezighoudt met
ondertiteling en 'audiodescription'
voor blinden, technologieën die door
de Britse gehandicaptenwetgeving
veel verder zijn ontwikkeld dan hier
in Nederland. Volgens Malina zal zijn
werk door digitale projectie veel
gemakkelijker worden, omdat een
digitale film meerdere audiokanalen
en ondertiteltalen kan bevatten.
Het einde van het begin
Sommige sprekers waren oude
bekenden, zoals Kees Ryninks van
CinemaNet en voormalig journalist
Patrick von Sychowski. Diens nieu
we werkgever, reclameverkoper
Unique Digital, is volgens de immer
eloquente Von Sychowski vooralsnog
een van de weinigen in de branche,
die al geld verdient met digitale pro
jectie. Hij zei het gekscherend, maar
het lijkt de bittere waarheid.
Met zoveel insiders uit de branche in
de zaal leken sommige presentaties
daarom ook enigszins overbodig en
was het een beetje preken voor
eigen parochie. Toch sprak er een
soort zin in de toekomst uit de
meeste speeches. 'We zijn aan het
einde van het begin', zei een van de
sprekers. 'Laten we vooral niet bang
zijn voor de technologie en er iets
moois van maken.'
Op EDCF's website www.digitalcine-
ma-europe.com is onder meer de
recente publicatie The EDCF Guide
for Early Adopters te downloaden.
HOLLAND FILM NIEUWS