Vinger aan de digitale pols techniek De roll-out is niet meer te stuiten. Dat blijkt uit de recente rapportages aan de NVB-leden door Jan van Dommelen, erevoorzitter van Union Internationale des Cinémas (UNIC). Hij houdt zich bezig met digitale cinema en bezoekt wereldwijd menig bijeenkomst. Maar wat staat er nog meer in zijn rapportages? 15 Door Frank de Neeve Het is een bemoedigend beeld: Jan van Dommelen die de wereld over vliegt om collega-exploitanten te informeren over de digitale ontwikke lingen. Hoewel de roll-out van digitale projectoren al is begonnen, blijven er nog genoeg vragen over om te beant woorden. Daarom is er nog altijd een carrousel aan bijeenkomsten waar deskundigen uit de branche met elkaar bespreken waar het heen zou moeten gaan met digitale cinema. Begin mei was er zo'n bijeenkomst in Noorwegen, waar als demonstratie een split screen werd getoond van een digitale 4K-projector met een 70mm-film. Maar het centrale speel veld is natuurlijk de jaarlijkse ShoWest-beurs in Las Vegas, waar Van Dommelen afgevaardigden van alle grote filmstudio's ontmoette. Daarnaast bezocht hij dit voorjaar in Hollywood de bijeenkomst Otber Digital Stuff (ODS): Expanding the In-Theatre Experience en was hij van de partij in Cannes. Einde analoge prints De studio's hebben tijdens ShoWest aangegeven de roll-out in de VS te zul len ondersteunen, totdat er in hun ogen genoeg kritieke massa aan digita le projectoren beschikbaar is. Op het moment dat zij de datum aankondi gen waarop de levering van analoge prints wordt stopgezet, zullen de resterende theaters niet meer op steun hoeven te rekenen.Van Dommelen vermoedt dat het wereld wijd wel eens om een derde van het aantal bioscopen zou kunnen gaan. Momenteel is het Duitse Frauenhofer- instituut de digitale appara tuur van de verschillende fabrikanten aan het testen op conformiteit aan de DCI-spe- cificaties. De resulterende lijst zal worden gehanteerd door de studio 's. Vraag is ech ter hoe lang deze certifice ring houdbaar blijkt en of de voorwaarden tussentijds ver anderd kunnen worden. Jan van Dommelen: wie wil profiteren van de betrokken- beid van de studio's, moet niet te lang wachten. Foto Tanja van Rooden. Harde eis Bij de besprekingen die Van Dommelen bezocht, kwam meer dan eens naar voren dat jpeg2000-encode- ring een harde eis van de studio's gaat worden. Voorlopig zullen films nog gelimiteerd in mpeg en MXF worden uitgebracht, maar vanaf 2007 geldt jpeg2000 als harde eis. Dit kan proble men op gaan leveren met de bios coopreclame, omdat de Noorse recla meverkoper Unique Digital bij een bespreking naar voren bracht dat zij hun reclame om budgettaire redenen de komende tien jaar nog als mpeg zullen encoderen. Er bestaan wel ser- vers die beide formaten aankunnen, zoals die van Kodak, maar anders moeten er toch meerdere servers in één cabine staan. ODS Ook kunnen er problemen ontstaan over de rechten van ODS, de verza melnaam voor andere digitale content dan speelfilms. In de VS betalen de studio's immers mee aan de projecto ren, terwijl zij niet de rechthebbenden zijn van sportwedstrijden en concer ten. Reden om hierover duidelijke afspraken te maken in de gebruiks- contracten.Tijdens de ODS-bijeen- komst werd er ook een presentatie gegeven door reclameverkoper HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 15