Vinger aan de digitale pols
techniek
De roll-out is niet meer te stuiten. Dat blijkt
uit de recente rapportages aan de NVB-leden
door Jan van Dommelen, erevoorzitter van
Union Internationale des Cinémas (UNIC).
Hij houdt zich bezig met digitale cinema en
bezoekt wereldwijd menig bijeenkomst.
Maar wat staat er nog meer in zijn
rapportages?
15
Door Frank de Neeve
Het is een bemoedigend beeld: Jan
van Dommelen die de wereld over
vliegt om collega-exploitanten te
informeren over de digitale ontwikke
lingen. Hoewel de roll-out van digitale
projectoren al is begonnen, blijven er
nog genoeg vragen over om te beant
woorden. Daarom is er nog altijd een
carrousel aan bijeenkomsten waar
deskundigen uit de branche met
elkaar bespreken waar het heen zou
moeten gaan met digitale cinema.
Begin mei was er zo'n bijeenkomst in
Noorwegen, waar als demonstratie
een split screen werd getoond van
een digitale 4K-projector met een
70mm-film. Maar het centrale speel
veld is natuurlijk de jaarlijkse
ShoWest-beurs in Las Vegas, waar Van
Dommelen afgevaardigden van alle
grote filmstudio's ontmoette.
Daarnaast bezocht hij dit voorjaar in
Hollywood de bijeenkomst
Otber Digital Stuff (ODS): Expanding
the In-Theatre Experience en was hij
van de partij in Cannes.
Einde analoge prints
De studio's hebben tijdens ShoWest
aangegeven de roll-out in de VS te zul
len ondersteunen, totdat er in hun
ogen genoeg kritieke massa aan digita
le projectoren beschikbaar is. Op het
moment dat zij de datum aankondi
gen waarop de levering van analoge
prints wordt stopgezet, zullen de
resterende theaters niet meer op
steun hoeven te rekenen.Van
Dommelen vermoedt dat het wereld
wijd wel eens om een derde van het
aantal bioscopen zou kunnen gaan.
Momenteel is
het Duitse
Frauenhofer-
instituut de
digitale appara
tuur van de
verschillende
fabrikanten aan
het testen op
conformiteit
aan de DCI-spe-
cificaties. De
resulterende
lijst zal worden
gehanteerd
door de studio
's. Vraag is ech
ter hoe lang
deze certifice
ring houdbaar
blijkt en of de
voorwaarden
tussentijds ver
anderd kunnen
worden.
Jan van Dommelen: wie wil profiteren van de betrokken-
beid van de studio's, moet niet te lang wachten. Foto Tanja
van Rooden.
Harde eis
Bij de besprekingen die Van
Dommelen bezocht, kwam meer dan
eens naar voren dat jpeg2000-encode-
ring een harde eis van de studio's gaat
worden. Voorlopig zullen films nog
gelimiteerd in mpeg en MXF worden
uitgebracht, maar vanaf 2007 geldt
jpeg2000 als harde eis. Dit kan proble
men op gaan leveren met de bios
coopreclame, omdat de Noorse recla
meverkoper Unique Digital bij een
bespreking naar voren bracht dat zij
hun reclame om budgettaire redenen
de komende tien jaar nog als mpeg
zullen encoderen. Er bestaan wel ser-
vers die beide formaten aankunnen,
zoals die van Kodak, maar anders
moeten er toch meerdere servers in
één cabine staan.
ODS
Ook kunnen er problemen ontstaan
over de rechten van ODS, de verza
melnaam voor andere digitale content
dan speelfilms. In de VS betalen de
studio's immers mee aan de projecto
ren, terwijl zij niet de rechthebbenden
zijn van sportwedstrijden en concer
ten. Reden om hierover duidelijke
afspraken te maken in de gebruiks-
contracten.Tijdens de ODS-bijeen-
komst werd er ook een presentatie
gegeven door reclameverkoper
HOLLAND FILM NIEUWS