techniek 16 Screenvision, over wat zij aankondig den als 'het nieuwe voorprogramma'. Dit complete voorprogramma, dat wel twintig minuten kan duren, zal als geheel worden aangeleverd, hierin aangestuurd door de ontvangende bioscoop zelf. Hierbij bestaat de mogelijkheid om per film bepaalde reclames of trailers in het voorpro gramma te verwerken, maar ook om making of's en dergelijke erin op te nemen. Screenvision is op dit moment in de Belgische Kinepolis-bioscopen aan het proefdraaien met voorpro gramma's die per voorstelling kunnen worden aangepast, zodat ze bijvoor beeld 's middags meer op families zijn gericht dan 's avonds. Virtual print fees Ondertussen proberen de bedrijven die nog aan de kant staan uit te vin den wat de voorwaarden zijn die anderen al hebben bedongen. Crux van het businessplan in de VS zijn de virtual print fees, die de studio's beta len voor het gebruik van de geleverde digitale prints. Deze fees gelden als financiële bijdrage aan de projecto ren, die zo met hun hulp worden afbetaald. Interessant is de bijlage in Van Dommelens rapportage, die de voor waarden van de afspraak tussen de Amerikaanse Carmike Group en inter mediair AccessIT uit de doeken doet. Omdat de Amerikaanse exploitant een publiek bedrijf is, zijn die voor waarden openbaar en gewoon op internet in te zien. Voor de 2.300 pro jectoren, servers en satellietontvangst- apparatuur, die nog voor oktober 2007 worden geleverd, betaalt de exploitant eenmalig 800 dollar per doek. Voor iedere film die op de appa ratuur wordt gespeeld, betaalt Carmike achttien dollar. Voor ODS betalen ze 15% van de omzet aan AccessIT, met een maximum van 1.200 dollar. Onderhoud kost 2.500 dollar per doek. Meest opmerkelijk aan de hele deal: als betaling voor de installatiekosten accepteert AccessIT een betaling in natura: 1.000 gebruik te 35mm-projectoren. Intermediairs zijn nodig De bedrijven die in de roll-out als intermediair fungeren, zoals Technicolor en XDC, zijn door Van Dommelen geïnventariseerd. Tussen de aanbiedende bedrijven bestaan redelijke verschillen. Allen gaan uit van een virtual print feewat de bij drage van de exploitant minimaliseert tot tussen de 10.000 en 20.000 euro. nstraat 34 HS, 1072 BE Amsterdam, Tel: OQ3ien-676534D, Edwin Pielanen 06-16166793 i de Winter D6-1616679S, E-rnail: infa@cinema-siervice.nl. Website: www.cinema-eervice.nl HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 16