Toch samen marketing AH Filmweken verschuiven naar najaar Direct na het doorstrepen van de AH Filmweken dit voorjaar, verzamelde een groep exploitanten en distributeurs zich op uitnodiging van Wilco Wolfers om zichzelf de vraag te stellen: willen en kunnen we nog wel samen marketingactiviteiten ontwikkelen? Door Jeroen Huijsdens Het antwoord op die vraag luidde overduidelijk: ja. Daarmee werd feite lijk het startschot gegeven voor een werkgroep die zich het Nederlands Film Comité heeft laten noemen.'In de afgelopen periode leek het sterk op: ieder voor zich, God voor ons allen, maar nu is de boel gelukkig weer in beweging gebracht,' aldus Wilco Wolfers. Enkele vragen waar de groep zich over buigt: kan er een strategisch plan voor de branche worden geformu leerd? Is er een collectief PR-plan te ontwikkelen? Op welke wijze kan er invulling worden gegeven aan een 'grijzeharenplan'? En hoe kunnen we effecten van acties beter meten? Maar het belangrijkste was toch: kan er met Albert Heijn worden gesproken over Filmweken in het nazomerseizoen? AH Filmweken "We hebben een promotiepartner nodig met een landelijke spreiding en veel uitgiftepunten die ook massame dia inzet. Je komt er niet met bonnet jes die je moet uitknippen. Albert Heijn is dan toch dé partner,' aldus Wilco Wolfers. Hoewel de supermarkt keten de activiteitenkalender voor 2006 al had ingevuld, bleken er toch mogelijkheden te zijn om de AH Filmweken alsnog van de grond te krijgen. Daarbij werd gesproken over een inwisselperiode van de filmbon- nen van maandag 21 augustus tot en met zondag 17 september (uitgifte Albert Heijn: 21 augustus tot en met 10 september). De AH Filmweken komen in grote lijnen overeen met de succesvolle actie van 2005. De promotie verschilt echter met de twee voor een actie van het afgelopen jaar in die zin dat deze tevens wordt aangegrepen om een start van het bioscoopseizoen mogelijk te maken. 'We weten nu het effect van het WK en het zomerweer nog niet, maar het is van groot belang om aan het einde van de zomer het bioscoopbezoek weer aan te slinge ren. Dat kan hier mee,' aldus Wolfers. Start bioscoop seizoen Ten tijde van de deadline van dit blad was bekend dat eraan wordt gewerkt om thea ters promotiemate riaal te kunnen aan bieden dat een voor hen goed bruikbare doorvertaling is van het promotiemateri aal van de AH Filmweken. Daarnaast moeten er speciale trailer- blokken komen die de filmbezoeker attenderen op aan komende films. Ook zal er in het AH Filmmagazine een speciale 'wordt ver- wacht'-sectie komen.Tot slot is in de plannen opge nomen om de start van het bioscoop seizoen te voorzien van een kick-off waarbij een rol is weggelegd voor de meest favoriete films aller tijden. Heeft u tragen over of suggesties voor de werkgroep NFC of wilt u meer iveten over de status van de AH Filmweken, dan kunt u contact opnemen met het secretariaat van de NVB (020-4266100) ofNVF (020-3868630). Sterren gaan nieuwe kans weer stralen door de voor AH Filmweken. HOLLAND FILM NIEUWS - 1 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 19