Frank bedankt! Nationale Bioscoopbon Na tweeëntwintig jaar werkzaam te zijn geweest bij de NFC en de NVB heeft Frank van der Putte in april de branche verla ten. Er zou een speciale editie van HFN aan hem besteed kun nen worden, want in tweeëntwintig jaar maak je heel wat mee in deze branche. Ook voor de Nationale Bioscoopbon heeft Frank veel betekend. Daarom een interview met de voormalig secretaris van de Stichting (Nationale) Bioscoopbon, die jarenlang 's morgens - als hij zichzelf aankeek in de spiegel - tegen zichzelf zei: 'M'n missie: de bioscoopbon verder veran keren in de bioscoopwereld, door de waarde van de bon voor de branche verder uit te dragen.' Eind 1993 was het de ambitie van het bestuur van de stichting om de bioscoopbon serieus in de markt te zetten, omdat het vol gens haar een generator voor extra bezoek was die tot dan toe onderbelicht was gebleven. De bon was in de vorm van een bios coopstoel en er was een poster. Waar hield je je toen mee bezig? 'De notie van de bioscoopbon als mar ketinginstrument begon pas voorzich tig door te dringen. Wil van Dommelen was vervolgens de grote inspirator om meer met de bon te doen. In zalige onkunde deden we de eerste stappen op het gebied van mar keten van de bon door een poster te laten ontwikkelen. Dat was toen een absoluut unicum. Ook gingen we de Frank van der Putte. Foto Tanja van Roode, 11' HOLLAND FILM NIEUWS eerste vormen van samenwerking aan met bedrijven die de bon wilden inzetten voor consumentenacties. We waren al blij als er belangstelling was en gingen gretig in op alle voorstel len. Het is nu moeilijk voor te stellen, maar we waren zo druk bezig met het onze partner naar de zin te maken, dat we "vergaten" om er zelf ook een financieel graantje van mee te pikken.' 'Na een onderzoek en een busi nessplan werd Frank Smit gevraagd om op interim basis de marketing van de bon te gaan doen. Er was toen opeens een partner en die vond ook dat er een reclamebureau moest komen. Zo'n eigenwijs joch die wel wist hoe het allemaal moest. De stoel moest, om te beginnen, het veld rui men. Een bon met nieuw elan moest er komen. Ik keek hier met de nodige scepsis naar, want we deden het toch niet onaardig? Maar ja, dat eigenwijze jochie bleek het toch niet helemaal mis te hebben. Hij heeft de bestuurs leden én de Nationale Bioscoopbon bij de hand genomen, en ons de weg gewezen naar een marktgerichte toe komst. De jaren daaropvolgend heb ben zijn gelijk bewezen.' 'Nadat Reclame Partners (nu Luminus) was geselecteerd, werd begonnen aan een nieuwe bon, die later het licht zou zien als de Nationale Bioscoopbon. Ik zie mezelf en Frank Smit nog voor deze eerste pitch aan tafel zitten. EenA4tje in de hand en brutaalweg vragen om no-cure, no- pay. Reclame Partners bleek erg geïn teresseerd in de bioscoopbon, maar dat no-cure, no-pay konden we op ons buik schrijven. Bij de eerste pre sentaties voor het bestuur bleek RP met kop en schouders boven de con currentie uit te stijgen, zodat het bestuur van de stichting de keuze snel had gemaakt. Met de nog bescheiden financiële middelen die we hadden, werd voortvarend de promotie van de bon bij de consument, maar ook bij de bioscopen aangepakt. De bios copen kregen voor het eerst point of

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 22